نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 20 بهمن

عملیات طرح توسعه نیشکر در خوزستان آغاز می‌شود

کدخبر: ۳۹۱۲۱۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 20بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
عملیات طرح توسعه نیشکر در خوزستان آغاز می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

20 بهمن 1350؛ مصرف سالانه زغال 180 هزار تن است

رئیس اتحادیه زغال فروش تهران گفت: مصرف زغال و هیزم در سراسر ایران یک ساله 180 هزار تن و در تهران 30 هزار تن است.

وی اضافه کرد: زمستان امسال موجب افزونی مصرف زغال شده است. صنف زغال‌فروش امروز قیمت زغال را به شرح زیر اعلام کرد:

زغال سرندی کیلوگرمی 5 ریال، خاکه کیلوگرمی 3 ریال، خاکه شسته کیلوگرمی 4 ریال، زغال درهم کیلوگرمی 4 ریال.

20 بهمن 1360؛ 5 هزار تلفن الکترونیکی واگذار می‌شود

مرکز تلفن اختیاریه با ظرفیت نهایی نزدیک به 10 هزار شماره تلفن پیش از ظهر دیروز افتتاح شد. این مرکز آماده است تا 5 هزار شماره تلفن در اختیار متقاضیانی که نوبت آنها فرا رسیده است، قرار دهد.

در مراسم افتتاح مرکز تلفن الکترونیکی اختیاریه که همزمان با جشن‌های دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، حجت‌الاسلام جلالی امام جماعت، کارکنان شرکت مخابرات و جمعی از مدیران این شرکت نیز حضور داشتند.

یکی از مسوولین مراکز تلفن الکترونیک گفت: در حال حاضر 13 مرکز الکترونیک در تهران وجود دارد که 5 مرکز آن آماده بهره‌برداری شده است و مرکز اختیاریه در حال حاضر با 570 شماره آغاز به کار کرده و آماده است تا هر زمان امور مقدماتی و اداری مربوط به متقاضیان این منطقه آماده شود، 5 هزار شماره تلفن جدید در اختیار مشترکان قرار دهد.

20 بهمن 1370؛ عملیات اجرایی طرح توسعه نیشکر در استان خوزستان آغاز می‌شود

عملیات اجرایی طرح توسعه نیشکر و صنایع جنبی آن به‌زودی در استان خوزستان شروع می‌شود و اولین کلنگ احداث دو واحد کشت و صنعت این طرح به مساحت هر یک 12 هزار هکتار در شمال و جنوب اهواز به زمین زده خواهد شد.

کار بهره‌برداری از تولیدات طرح توسعه نیشکر از سال 74 با یک سوم ظرفیت شروع خواهد شد و در سال 75 به دو سوم ظرفیت تولیدی خود رسیده و در سال 76 به ظرفیت کامل می‌رسد.

مهندس طباطبایی معاون وزیر کشاورزی در امور کشت و صنعت اظهار کرد: در اجرای طرح توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن 7 واحد کشت و صنعت هر کدام به مساحت 12 هزار هکتار به نام‌های دانیال، دهخدا، امیرکبیر، میرزا کوچک‌خان، دعبل خزایی، غزالی و فارابی و 7 کارخانه استحصال شکر از نیشکر در کنار آنها ایجاد می‌شود.

به گفته وی از هر کدام از این واحدهای کشت و صنعت سالانه یک میلیون تن شکر برداشت می‌شود که از این میزان در کارخانه‌های استحصال شکر از نیشکر در حدود 100 هزار تن شکر سفید تولید می‌شود.

معاون وزیر کشاورزی همچنین از احداث دو کارخانه تولید خمیر کاغذ و کاغذ، 7 واحد تولید خوراک دام در هر یک از واحدهای کشت و صنعت به ظرفیت هر کدام یکصد هزار تن، یک کارخانه تولید نئوپان محکم و یک کارخانه تولید پروتئین دامی با ظرفیت سالانه 20 هزار تن به‌عنوان صنایع جنبی طرح توسعه نیشکر نام برد و گفت: در اجرای این طرح کار برداشت نیشکر از هر 7 واحد کشت و صنعت از سال 74 شروع می‌شود.

20 بهمن 1380؛ 5 میلیارد دلار انرژی در کشور به هدر می‌رود

سالانه حدود 5 میلیارد دلار انرژی در کشور به هدر می‌رود.آقای عبدالعلی‌زاده، وزیر مسکن و شهرسازی در نخستین همایش نقش عایق در ساختمان و تاسیسات با بیان این مطلب گفت: این میزان تقریبا با سود حاصل از فروش 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی برابر است.

وی با بیان اینکه مصرف انرژی مصارف خانگی کشور حدود 37 درصد است، افزود: از این میزان حدود 50 تا 60 درصد صرف سرمایش و گرمایش ساختمان در فصول مختلف سال می‌شود.

وزیر مسکن و شهرسازی تصریح کرد: با عایق‌‌بندی حرارتی مناسب در یک ساختمان، می‌توان تا حدود 60 درصد در مصرف انرژی و 40 تا 60 درصد در هزینه‌ اولیه تهیه و نصب سیستم‌های تاسیساتی ایجاد سرما و گرما در ساختمان صرفه‌جویی کرد.

20 بهمن 1390؛ قیمت جدید هر کیلو شکر؛ 1175 تومان

سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قیمت جدید هر کیلو شکر را 1175 تومان اعلام کرد.

در این باره قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: کار ویژه‌ای برای تامین شکر موردنیاز بازار در هماهنگی با انجمن صنفی قند و شکر صورت گرفته و براساس آن، کمیته تنظیم بازار محدوده قابل‌قبول قیمت شکر را مصوب و ابلاغ کرده است.

به گفته حسین مدرس خیابانی همچنین قرار است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌زودی قیمت مصرف‌کننده شکر به‌صورت فله و بسته‌بندی 900 گرمی را براساس سقف قیمت فروش کارخانه‌ها، ابلاغ کند.

  • اطلاعات 19بهمن 1350
  • اطلاعات 19بهمن 1360
  • اطلاعات 19بهمن 1370
  • اطلاعات 19بهمن 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید