نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 11 اسفند

کلیات طرح اصلاحات ارضی تصویب شد

کدخبر: ۳۹۶۲۹۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 11 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:شوروی از ایران حوله می‌خرد
کلیات طرح اصلاحات ارضی تصویب شد

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

11 اسفند 1350؛ شوروی از ایران حوله می‌خرد

بین ایران و شوروی یک قرارداد 500 هزار دلاری منعقد می‌شود، برابر این قرارداد اتحاد جماهیر شوروی حوله مصرفی مملکت خود را از کارخانه حوله‌بافی تبریز تامین می‌کند.

تبریز که دارای بزرگ‌ترین کارخانه حوله‌بافی در ایران است برابر این قرارداد صدی پنجاه تولید این کارخانه را که یک تن در روز است به شوروی می‌فرستد. مقدمات اجرای قرارداد بین نماینده تجارت شوروی و مسوول کارخانه فراهم شده و ظرف هفته جاری کار صدور حوله ایران به شوروی آغاز می‌شود.

سال گذشته، شوروی قرارداد 300 هزار دلاری برای خرید حوله با ایران منعقد کرده بود که به علت مرغوبیت حوله‌های بافته تبریز و استقبال مردم شوروی از حوله‌های ایرانی، خرید خود را به دو برابر افزایش داد.

11 اسفند 1360؛ کلیات طرح اصلاحات ارضی تصویب شد

مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست اکبر هاشمی‌رفسنجانی تشکیل جلسه داد.در این جلسه پس از سخنان ناطقین پس از دستور، کلیات طرح قانونی اصلاحات ارضی و نحوه بهره‌برداری از اراضی، مورد بحث قرار گرفت. ابتدا رئیس کمیسیون کشاورزی آقای فاضل هرندی طی سخنانی از طرح دفاع کرد. وی در سخنان خود به مقایسه مکتب اسلام و مکاتب کمونیسم و امپریالیسم در بعد اقتصاد پرداخت و سپس خلاصه‌ای از طرح را بیان کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی همچنین تفاوت‌های طرح مزبور با طرح شورای انقلاب را بیان کرد و گفت در این طرح اصل بر مشروعیت مالکیت است و طرح یا لایحه اصل 49 قانون اساسی باید هر چه زودتر به مجلس بیاید، چون تشخیص مشروعیت یا عدم مشروعیت به عهده قوه مجریه نیست بلکه به عهده قوه قضائیه است. وی همچنین گفت طبق این قانون ،اراضی تمام مکانیزه و دامداری قابل تقسیم نیست.

سپس موافقین و مخالفین این طرح سخنانی ایراد کردند و آنگاه پیشنهاد مسکوت ماندن طرح مطرح گردید که تصویب نشد و بعد از آن نسبت به اصل طرح رای‌گیری به عمل آمد که با اکثریت قاطع نمایندگان تصویب شد. با تصویب کلیات، طرح اصلاحات ارضی برای بررسی در شور دوم به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع می‌گردد.

اعلام قیمت انواع شیرینی

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در رابطه با فرا رسیدن ایام عید نوروز طی اطلاعیه‌ای قیمت انواع شیرینی را اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده است چنانچه قنادی‌های تهران از نرخ‌های تعیین شده عدول کنند سهمیه شکر آنها قطع خواهد شد. نرخ انواع شیرینی به شرح زیر اعلام شد:

جدول 3

11 اسفند 1370؛ افزایش صد درصدی صادرات کشور

در 10 ماه امسال کالاهای وارده به ادارات گمرک کشور از نظر ارزشی 35 درصد و از نظر وزن 14/9 درصد نسبت به پارسال افزایش داشته اس ت.

صادرات کشور نیز طی همین دوره از نظر وزن 6/11 و از نظر ارزش 3/102 درصد افزایش یافته است.

براساس گزارش گمرک ایران، در 10 ماه امسال (تا پایان دی ماه) 21 میلیون و 76 هزار و 449 تن کالا به ادارات گمرک کشور وارد، 21 میلیون و 780 هزار و 398 تن بارگیری و 25 میلیون و 62 هزار تن به ارزش 1640 میلیارد و 983 میلیون ریال ترخیص شده است.

در همین مدت 2 میلیون و 122 هزار و 684 تن کالا به ارزش 142 میلیارد و 18 میلیون و 791 هزار ریال کالا از کشور صادر شده است.

درآمد نقدی گمرک طی 10 ماه امسال براساس اعلام بانک مرکزی 446 میلیارد و 51 میلیون و 227 هزار ریال بوده است.

11 اسفند 1380؛ اختصاص اعتبار 33 میلیون دلاری بانک انگلیسی به ایران

روزنامه «فایننشال تایمز» نوشت: بانک انگلیسی «ا.ج.اس.بی‌بی» مبلغ 6/33 میلیون دلار تسهیلات اعتباری به صورت وام در اختیار بانک تجارت ایران قرار داده است. بر پایه این گزارش، ‌وام مزبور را «اداره تضمین اعتبارهای صادراتی بریتانیا» ضمانت کرده است.

قرار است از این میزان اعتبار در ساخت یک کارخانه منواکسیدکربن توسط شرکت «اسنامپروگتی» استفاده شود.

از زمان پوشش مجدد تضمین‌های میان‌مدت صادراتی به ایران در اواخر سال 2000 میلیاردی (پاییز 1379) برای نخستین بار است که یک طرح در ایران به طور کامل توسط این اداره تضمین می‌شود.

«یورو» جایگزین پول ملی 12 کشور اروپایی شد

از  روز اول مارس «یورو» تنها پول قانونی رایج در 12 کشور عضو اتحادیه اروپا شد. در کشورهای فرانسه، هلند و ایرلند، پرداخت با پول این کشورها از چندی پیش منسوخ شده بود و مردم در کشورهای بلژیک، فنلاند، ایتالیا، یونان، لوکزامبورگ، اتریش، پرتغال و اسپانیا از پنج‌شنبه با پول‌های ملی خود وداع کردند. با وجود وداع مارک آلمان، دولت این کشور اعلام کرد مارک‌های موجود هنوز اعتبار خود را از دست نداده‌اند و در 127 شعبه باکی تا یک هفته دیگر این پول‌ها تعویض می‌شوند.

نحوه واگذاری سهام 53 شرکت دولتی

هیات عالی واگذاری در جلسه اخیر خود با واگذاری سهام 53 شرکت از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) موافقت کرد.

سهام 27 شرکت زیرمجموعه ایدرو در سال 1381 و 26 شرکت نیز در سال 82 و 83 به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

همچنین با توجه به عدم تشکیل شرکت‌های مادر تخصصی در بسیاری از وزارتخانه‌ها هیات عالی واگذاری به وزیر امور اقتصادی و دارایی اختیار داد که علل عدم تشکیل شرکت‌های مادرتخصصی در وزارتخانه‌های مختلف که باعث کندی و یا توقف امر خصوصی‌سازی شده است را پیگیری کند. اسامی برخی شرکت‌هایی که در سال‌های 81 و 82 سهام آنها واگذار می‌شود به شرح زیر است:

جدول 1

جدول 2

 

11 اسفند 1390؛گشت ارشاد برای فروشندگان خودرو

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اعلام خبر آغاز به کار گشت برخورد با گران‌فروشان خودرو عنوان کرد: خودروسازان افزایش قیمتی نداشته‌اند و اگر هم افزایش قیمتی باشد در سطح عرضه و مبادلات بین فردی است.

محمدحسین نکویی‌مهر در مورد فاصله قیمت‌های انواع خودرو در بازار با قیمت‌های مصوب و اعلام شده توسط سازمان حمایت گفت: روز دوشنبه هفته جاری با خودروسازان جلسه‌ای داشتیم و آنها اعلام کردند که خودروسازان افزایش قیمتی نداشته‌اند و آنها هم خودشان متعهد هستند که برای رفاه حال مصرف‌کننده بدون هماهنگی هیچ فعالیتی مبنی بر افزایش قیمت نداشته باشند.

نکویی‌مهر تصریح کرد: اگر در سطح عرضه هم افزایش قیمتی باشد با اغلب نمایندگان هماهنگ کرده‌ایم که در گشت مشترک با آنها گران‌فروشان برخورد می‌کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید