نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 21 فروردین

گاز ایران به آمریکا صادر می‌شود

کدخبر: ۴۰۴۴۳۲
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 21 فروردین در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:نحوه خرید و فروش زمین توسط دولت در تهران
گاز ایران به آمریکا صادر می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

21 فروردین 1351؛ گاز ایران به آمریکا صادر می‌شود

طی مقاوله‌نامه‌ای که به امضا رسید، برای اولین بار گاز ایران به آمریکا صادر خواهد شد. مقاوله‌نامه مزبور اخیرا بین شرکت ملی گاز ایران و یک کمپانی آمریکایی تهیه و امضا شد و در ماه آینده قرارداد نهایی براساس آخرین ارقامی که کمپانی آمریکایی ارائه خواهد داد، منعقد خواهد شد.

مذاکرات پیرامون گاز مدت‌ها است که در ایران و آمریکا جریان دارد و اخیرا مقاوله‌نامه مربوطه که خطوط اساسی این معامله را روشن می‌سازد در تهران به امضا رسید.

هنوز به دقت روشن نیست میزان صدور گاز ایران به آمریکا چقدر است. علت ابهام در این است که کمپانی خریدار پس از آنکه خطوط و ضوابط و شرایط معامله را در مقاوله‌نامه روشن ساخت، برای جلب مشتری بیشتر مدتی وقت خواست.

به‌دنبال امضای مقاوله‌نامه کمپانی مزبور اقدامات وسیعی را در آمریکا آغاز کرد تا کمپانی‌های مصرف‌کننده گاز را نسبت به گاز خریداری از ایران روشن سازد و امیدوار است که مشتری بیشتری جلب کند. در حقیقت مشتری‌هایی که به این ترتیب جلب خواهند شد باعث می‌شوند میزان حقیقی و رقم نهایی خرید گاز روشن شود.

قرارداد فروش گاز به آمریکا تقریبا شبیه قرارداد فروش گاز به ژاپن است منتهی قیمت فروش به آمریکا در سطح بهتری قرار دارد و دوری راه و زیادی کرایه نیز در این قسمت منظور شده است.

در زمینه فروش گاز شوروی تاکنون بزرگ‌ترین مشتری ما است. ژاپن آخرین قرارداد را با ایران منعقد کرده است. تا یک ماه دیگر آمریکا هم در زمره خریداران بزرگ گاز ایران قرار می‌گیرد.

21 فروردین 1361؛ اعلام نرخ جدید مرغ و تخم‌مرغ

 دولت در سال‌جاری در هر کیلو مرغ 25 ریال و در تخم مرغ 18 ریال سوبسید می‌پردازد. حسین ادیب، معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی در مورد نحوه توزیع مرغ و تخم‌مرغ در سطح کشور توضیحاتی داد.

دکتر روحانی‌پور، رئیس سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده نیز در سمینار توجیهی مدیران کل ادارات بازرگانی استان‌های کشور گفت: دولت در گذشته سالانه بابت ران مرغ و تخم‌مرغ قریب 13 میلیارد و 500 میلیون ریال پرداخت می‌کرد، ولی به موجب طرحی که به شورای اقتصاد ارائه شده قرار است «سوبسید» دان مرغ حذف و به جای آن دولت در هر کیلو مرغ 25 ریال و هر کیلو تخم‌مرغ 18 ریال سوبسید خواهد پرداخت و به این ترتیب گوشت مرغ از قرار کیلویی 235 ریال و تخم‌مرغ 145 ریال در سراسر کشور به مصرف‌کننده عرضه خواهد شد.

وی افزود: ادارات کل بازرگانی در امر توزیع مرغ و تخم‌مرغ نظارت کامل خواهند داشت.

وی در زمینه نرخ خرید و فروش مرغ و تخم‌مرغ گفت: در گذشته با فروش دان ارزان به تولیدکنندگان مرغ از مرغداری به قیمت 170 ریال خریداری و به مبلغ 220 ریال بین عاملین فروش توزیع می‌شد و به مبلغ 235 ریال به دست مصرف‌کننده می‌رسید. همچنین تخم‌مرغ 132 ریال خریداری و به مبلغ 135 ریال به دست توزیع‌کننده و به مبلغ 145 ریال به دست مصرف‌کننده می‌رسید: ولی با اجرای این طرح با توجه به حذف سوبسید دان، مرغ به بهای 190 ریال از مرغداری‌ها خریداری و به بهای 220 ریال به عامل توزیع فروخته خواهد شد و 235 ریال به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

نحوه خرید و فروش زمین توسط دولت در تهران

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر مسکن و شهرسازی درباره قانون اراضی شهری گفت: مدت زمان اجرای این قانون ازسوی مجلس با توجه به ضرورت‌ها 5 سال تعیین شد و سعی ما در درجه اول این است که زمین‌هایی را که در طرح‌های درازمدت موردنیاز ماست، تملک کنیم.

این زمین‌ها نیز دو دسته هستند، یک دسته زمین‌های موات که بلافاصله به تملک درمی‌آید و اولویت محدودی حدود 600 یا 700 متر برای صاحبان این زمین‌ها در نظر گرفته می‌شود و بقیه به تملک دولت درمی‌آید، قسمت دوم بقیه زمین‌های موردنیاز برای تامین مسکن و تامین نیازهای شهری است که آنها را نیز تملک می‌کنیم.

مهندس علاقمندان اضافه کرد: چون امکانات ما برای ساخت محدود است، ما هم به‌صورت محدود می‌توانیم زمین واگذار کنیم. روی این اصل واگذاری زمین در تهران یا شهرستان‌های دیگر با توجه به محدودیت‌های ساخت در نظر گرفته می‌شود و اولویت‌ها با توجه به وضع مستضعفان تعیین می‌شود.

در مورد واگذاری زمین ما محدودیت داریم و با توجه به مدت 5 سال محدودیت زمانی اجرای قانون سعی می‌کنیم زمین‌ها به سرعت تملک شود.

مهندس علاقمندان در پاسخ به این سوال که زمین‌ها در کجا و چگونه خریداری و واگذار می‌شود، گفت: زمین‌های موات شرعا مال دولت است و درباره زمین‌های بایر شهری و بایر مسبوق به احیا نیز اگر دولت نیاز داشته باشد زمین‌های موردنیاز خود را خریداری خواهد کرد.

وی افزود: دولت زمین‌های دایر را اگر نیاز داشته باشد می‌خرد و در اختیار سازمان‌ها و نهادهای انقلابی و اداراتی که نیاز داشته باشند، قرار می‌دهد.

در مورد قیمت زمین‌ها ازسوی دولت، مهندس علاقمندان گفت: حداکثر خرید زمین‌ها، قیمت منطقه‌ای خواهد بود و دولت زمین را به قیمت منطقه‌ای از صاحبان زمین‌های بایر خریداری خواهد کرد. قیمت‌های منطقه‌ای سال 60 مشخص است و سال 61 نیز مشخص خواهد شد و البته این دو قیمت تفاوت‌های چندانی با هم نخواهد داشت؛ مثلا این قیمت‌ها در نقاط مختلف تهران از مترمربعی 3 تومان هست تا 150 تومان.

قیمت منطقه‌ای ارزش معاملاتی است که وقتی ملکی را خرید و فروش می‌کنند مالیات بر آن مبنا گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: چون دولت مجبور است زمین را با قیمت منطقه‌ای بخرد با قیمت منطقه‌ای هم آن را می فروشد؛ یعنی به قیمتی که برای دولت تمام می‌شود دولت زمین مجانی واگذار نمی‌کند و این واگذاری نامحدود هم نیست.

21 فروردین 1381؛ راه‌اندازی بزرگ‌ترین خط تولید اتوبوس در ایران‌خودرو دیزل

بزرگ‌ترین خط تولید اتوبوس خاورمیانه با حضور اسحاق جهانگیری وزیر صنایع و معادن افتتاح شد.

این خط تولید که طی 14 ماه و با صرف 400 میلیارد ریال در شرکت ایران‌خودرو دیزل احداث شده، ظرفیت تولید 5500 دستگاه اتوبوس را در سال دارد.

وزیر صنایع و معادن گفت: اکنون بخش اتوبوس‌سازی کشور قادر است سالانه 7 هزار دستگاه اتوبوس تولید کند.

جهانگیری با بیان اینکه این ظرفیت تولید اتوبوس در شرایطی که در منطقه ما هیچ کشور دیگری اتوبوس تولید نمی‌کند، مزیتی است که می‌تواند ما را وارد بازارهای منطقه‌ای و جهانی کند.

مهندس محمد بهروز رضوانی، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل با تاکید بر اهمیت فناوری طراحی و تولید در بخش اتوبوس‌سازی گفت: طراحان شرکت مرتب در حال طراحی اتوبوس‌های جدید هستند به‌طوری‌که اتوبوس 0355 شهری تا پایان امسال از دستور تولید خارج می‌شود و اتوبوس‌های شهری 0457 جایگزین تولید آن خواهد شد.

تلاش «شل» برای توسعه طرح‌های پارس‌جنوبی

هفته‌نامه «مید» نوشت: پیشنهاد شرکت نفتی رویال داچ شل برای تملک شرکت نفتی «اینترپرایز» می‌تواند موجب رونق توسعه فازهای شش تا هشت پارس جنوبی شود. این نشریه چاپ لندن در تازیه‌ترین شماره خود اعلام کرد، تنها پروژه‌ای که شرکت مستقل اینترپرایز در خاورمیانه نسبت به آن علاقه نشان می‌داد پروژه‌های گازی پارس‌ جنوبی بود.

شرکت‌های اینتر پرایز و شل هر دو از شرکت‌های نفتی بریتانیا هستند. «مید» در ادامه نوشت، این پروژه که بنا بود به صورت بیع متقابل با همکاری شرکت ایرانی پتروپارس به اجرا گذاشته شود، در ماه‌های اخیر پیشرفت کُندی داشته است.

اینترپرایز در اواخر سال 2000 سهم 20 درصدی این پروژه را به‌دست آورد ولی به تازگی اعلام کرد چون این پروژه بازگشت سرمایه مناسبی برای شرکت ندارد، آماده است این سهام را واگذار کند.

یک تحلیلگر امور نفتی مرکز مطالعات جهانی انرژی در این باره گفت: تملک اینتر پرایز توسط شل امکان ادامه فازهای شش، هفت و هشت پارس جنوبی را فراهم می‌کند؛ زیرا این شرکت با توانایی بالاتر مالی قادر است قبل از بازگشت سرمایه اقدام به سرمایه‌گذاری انبوه و درازمدت کند.

شرکت شل 13 فروردین اعلام کرد با شرکت اینتر پرایز درخصوص قیمت مبنا برای هر سهم این شرکت به میزان 1.045 دلار به توافق رسیده است.

این قیمت مبنا، ارزش بزرگ‌ترین شرکت مستقل تولید و اکتشاف نفتی انگلیس را به 5 میلیارد و 44 میلیون دلار رسانده است که 15 درصد از ارزش قبل از تعطیلات عید پاک در بورس لندن بیشتر بوده است.

هزینه توسعه فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی در ابتدا دو میلیارد و 650 میلیون دلار برآورد شده بود.

21 فروردین 1391؛ 2 سناریو برای اعتبارات یارانه‌ای فاز دوم

برنامه دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها توسط محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه، در کمیسیون تلفیق بودجه 91 به گوش نمایندگان مجلس رسید و عباسعلی نوراف عضو کمیسیون تلفیق بودجه جزئیات این جلسه را تشریح کرد.

نورا با اشاره به دو سناریوی «135 هزار میلیاردی» و «100 هزار میلیاردی» دولت برای اعتبارات یارانه‌ای امسال می‌گوید: این به این معنا است که دولت می‌خواهد معادل بودجه عمومی خود یارانه نقدی بدهد.

دولت در حال تصمیم‌ خود برای پرداخت این میزان یارانه نقدی و کسب درآمد 110 هزار میلیاردی حاصل از افزایش قیمت‌ها در سال‌جاری را به اطلاع مجلس رساند که سال گذشته مجلس سقف درآمدهای یارانه‌ای دولت را تنها 54 هزار میلیارد تومان (شامل 40 هزار میلیارد تومان سهم یارانه نقدی شهروندان، 10 هزار میلیارد تومان سهم بخش تولید و 4 هزار میلیارد تومان سهم مالیات و عوارض) تعیین کرد.

نورا یادآور شد: نمایندگان می‌گویند با افزایش شدید قیمت حامل‌های انرژی بحران روی می‌دهد و در حال حاضر بخش تولید، کشاورزی و صنعت با چالش افزایش قیمت مواجه است و نگرانی‌های شدیدی مطرح است.

افزایش شتاب تورم در نیمه دوم سال 90

بانک مرکزی نرخ تورم در سال 1390 را 21.5 درصد اعلام کرد. رقمی که برای نرخ تورم اعلام شده براساس سال پایه 1383 بوده و گزارش بانک مرکزی حاکی است که نرخ تورم در اسفندماه سال 90 نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافته است.

گزارش مقایسه‌ای خبرنگار «دنیای اقتصاد» از میانگین نرخ تورم با تورم نقطه به نقطه نشان از تلاقی این دو آمار در یک نقطه مشخص است: ماه‌های پایانی سال گذشته. براساس این آمار، نرخ تورم به صورت میانگین طی سال 90 روند صعودی داشته است. یعنی میانگین تورم هر ماه افزایش یافته و از 12.4 درصد در اسفندماه سال 89 به 21.5 درصد در اسفند سال 90 رسیده است.

 

مقایسه میانگین تورم و تورم نقطه به نقطه در سال 90 (درصد)

دوره

میانگین تورم

تورم نقطه به نقطه

اسفند 89

12.4

19.9

فروردین 90

13.3

19.7

اردیبهشت 90

14.2

21.2

خرداد 90

15.4

22.3

تیر 90

16.3

21.1

مرداد 90

17.3

20.8

شهریور 90

18.3

22

مهر 90

19.1

21.6

آبان 90

19.8

22.1

آذر 90

20.6

22.4

دی 90

21

21.4

بهمن 90

21.3

21.5

اسفند 90

21.5

21.8

 

 

 

  • SmartSelect_20210410-064801_Drive
  • SmartSelect_20210410-064616_Samsung Notes
  • SmartSelect_20210410-064708_Samsung Notes
  • SmartSelect_20210410-064734_Drive
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید