نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 22 فروردین

واردات کالاهای لوکس آزاد شد

کدخبر: ۴۰۴۶۸۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 22 فروردین در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:تجار آماده برقراری مناسبات بازرگانی با چین
واردات کالاهای لوکس آزاد شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

22 فروردین 1351؛ تجار آماده برقراری مناسبات بازرگانی با چین

آقای چن چیه، معاون وزارت بازرگانی خارجی جمهوری خلق چین ساعت 10 صبح امروز به اتفاق اعضای گروه بازرگانی چین با آقای هویدا نخست‌وزیر ملاقات کرد. در این ملاقات مذاکراتی پیرامون مناسبات بازرگانی دو کشور صورت گرفت. هیات چینی دیروز با سناتور دکتر طاهر ضیایی، رئیس و سایر اعضای هیات‌رئیسه اطاق ایران و هیات رئیسه شعبه تهران اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ملاقات و مذاکره کردند.

در این مذاکرات امکانات همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی ایران و چین مورد بررسی قرار گرفت و آمادگی بخش خصوصی برای ایجاد مناسبات بازرگانی با چین اعلام شد.

اعضای هیات چینی و گروهی از شخصیت‌های مختلف دولتی و شخصیت‌های اقتصادی کشور در ضیافتی که دیشب از جانب سناتور دکتر طاهر ضیایی، رئیس اتاق ایران به مناسبت ورود گروه بازرگانی چین ترتیب یافته بود، شرکت کردند.

22 فروردین 1361؛ سوریه خط نفت صادراتی عراق را قطع کرد

یک منبع رسمی سوریه اعلام کرد: این کشور دیروز جریان یک خط لوله عراق را که نفت خام حوزه‌های شمال عراق را به ترمینال‌های بارگیری نفت در سوریه و لبنان واقع در سواحل دریای مدیترانه حمل می‌کرد، قطع کرد.

خبرگزاری ضمن مخابره این خبر یادآور شده‌اند: ترمینال‌های نفتی عراق در خلیج فارس در اوایل جنگ عراق علیه ایران توسط جنگنده‌های ارتش ایران بمباران و از جریان کار خارج شد.

منبع رسمی سوریه گفت: قطع لوله نفت عراق مکمل تصمیم سوریه دائر بر بستن مرزهای زمینی با عراق در پنجشنبه گذشته محسوب می‌شود.

خط لوله مذکور 800 کیلومتر طول دارد و عراق از طریق این خط روزانه به طور متوسط 30 هزار بشکه نفت خام به ترمینال‌های «بانیاس» در سوریه و بندر «تریپولی» در لبنان صادر می‌کرد.

عراق از جانب سوریه متهم است که به مخالفان دولت سوریه کمک می‌کند. با قطع خط لوله مزبور در حال حاضر عراق تنها از راه ترکیه قادر به صدور نفت خود به اروپا و خاور دور است. خط نفتی حوزه‌های کرکوک عراق که از طریق بندر «دورتیول» در ترکیه در دریای مدیترانه روزانه 250 هزار بشکه نفت به خارج صادر می‌کند بارها با بمب‌گذاری توسط رزمندگان مسلمان که در داخل خاک عراق علیه صدام می‌جنگند از کار افتاده است. عراق پیش از جنگ با ایران روزانه 2/3 میلیون بشکه نفت به خارج صادر می‌کرد.

22 فروردین 1371؛ آغاز عملیات احداث مجتمع پتروشیمی تبریز

عملیات ساختمانی نخستین واحد صنعتی مجتمع پتروشیمی تبریز آغاز شد.واحد الفین اصلی‌ترین واحد پتروشیمی تبریز است با 38 میلیون دلار اعتبار ارزی و هشت میلیارد ریال هزینه ریالی، با همکاری کارشناسان ایرانی و کره جنوبی در مدت دو سال احداث می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز با اشاره به اهمیت فرآورده‌های پتروشیمی و نقش اساسی آن در تولید مواد پلاستیکی و لاستیکی گفت: با بهره‌برداری از نخستین واحد پتروشیمی تبریز، سالانه 136 هزار تن اتیلن، 52 هزار تن پروپیلن و 28 هزار تن ترکیبات «سی‌فور» تولید خواهد شد که این مواد برای تولید 16 نوع محصول دیگر به کار گرفته خواهد شد.

22 فروردین 1381؛ قطع صدور نفت ایران در صورت اتفاق آرا تولیدکنندگان عربی و اسلامی

وزیر نفت ایران در سئول گفت: هر گونه توقف صادرات نفت خام ایران فقط در صورت توافق کامل با دیگر کشورهای اسلامی تولیدکننده نفت صورت می‌گیرد.بیژن زنگنه به رویترز گفت: موضع ما روشن است و رهبر ما آن را اعلام کرده است. ما هر کاری را در اتفاق آرا با کشورهای تولیدکننده نفت عربی و اسلامی انجام خواهیم داد.

وزیر نفت عراق نیز از کشورهای عضو اوپک خواست از اتخاذ هر گونه تصمیم در مورد افزایش حجم تولید نفت، خودداری کنند.

عامر رشید ابراز امیدواری کرد، کشورهای عربی تولیدکننده نفت در ابراز حمایت و پشتیبانی خود از ملت فلسطین و انتفاضه، همسو با عراق برای متوقف کردن صادرات نفت خود اقدام کنند.

فعالیت 1000 صندوق قرض‌ الحسنه وابسته به سازمان اقتصاد اسلامی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با اعضای هیات‌مدیره سازمان اقتصاد اسلامی گفت: راه اصولی حمایت از صندوق‌های قرض‌الحسنه محافظت از آنها در برابر آسیب‌هایی است که این صندوق‌ها را تهدید می‌کند.

طهماسب مظاهری افزود: قرض الحسنه یک امر مسلم اسلامی است اما ضرورت دارد بهره‌برداری غیراصولی از آن متوقف شود.

وی ادامه داد: عملیاتی که در برخی موارد به نام صندوق‌های قرض‌الحسنه انجام می‌شود علاوه‌بر ضررهای اقتصادی از جمله خلق پول و انبساط پولی، به شأن و اعتبار صندوق‌های قرض‌الحسنه که در چارچوب اصول اسلامی فعالیت می‌کنند، لطمه وارد می‌کند.

آقای میرمحمد صادقی، عضو هیات سازمان اقتصاد اسلامی گفت: براساس بررسی‌های انجام‌شده در سراسر کشور 5000 هزار صندوق قرض‌الحسنه فعالیت دارند، اما فقط 1000 صندوق وابسته به سازمان اقتصاد اسلامی است که صرفا به کار پرداخت قرض‌الحسنه می‌پردازند و بقیه هیچ ارتباطی با این سازمان ندارند.

وی تاکید کرد: سازمان اقتصاد اسلامی آمادگی دارد با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی در زمینه نحوه فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه و نظارت بر عملیات آنها همکاری کند.

ایران خودرو قیمت فروش محصولات خود را کاهش می‌دهد

قیمت فروش محصولات ایران‌خودرو قطعا کاهش می‌یابد. منوچهر غروی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: روش جدید فروش تولیدات این شرکت در دست بررسی است که طی سه هفته آینده اعلام خواهد شد.

وی افزود: در روش جدید یک قیمت قطعی و ثابت برای محصولات اعلام می‌شود.

غروی با بیان اینکه قیمت‌های جدید هنوز تعیین نشده است، بیان کرد: این قیمت‌ها بدون تردید کمتر از قیمت‌های فعلی است. وی پیش‌بینی کرد با افزایش تولید خودرو در کشور کاهش قیمت محصولات جبری است.

22 فروردین 1391؛ واردات کالاهای لوکس آزاد شد

واردات کالاهایی که تا آخرین روزهای سال 90 «لوکس» و «ممنوع‌الورود» تلقی می‌شدند از این پس آزاد است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که امکان واردات کالاهای لوکس با ارز حاصل از صادرات با سایر روش‌های مورد تایید بانک مرکزی میسر است.

کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی، معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت می‌گوید: از این پس کالاهای وارداتی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ کالاهایی از جمله مواد اولیه تولیدات و کالاهای اساسی که دولت مکلف به تامین ارز آنها براساس نرخ دولتی است و همچنین کالاهایی که قرار است هزینه واردات آنها از طریق ارز حاصل از صادرات یا ارزهای با منشأ خارجی تامین شود.

آن‌طور که کرمانشاهی توضیح می‌دهد، کالاهای اساسی و مواد اولیه تولیدات حدود 50 درصد کالاها را شامل می‌شوند، بنابراین دولت باید معادل 30 میلیارد دلار ارز برای واردات آنها تامین کند.

به گفته معاون سازمان توسعه تجارت با این دسته‌بندی جدید دیگر اصطلاح «لوکس» برای هیچ یک از کالاها وجود ندارد و ثبت سفارش نیز فقط برای کالاهایی که براساس کتاب مقررات صادرات و واردات ممنوع هستند، غیرمجاز خواهد بود.

نیاز احتمالی به طرح نجات ملی بانکی

وزیر سابق اقتصاد و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد کرد برای واکاوی مشکلات نظام بانکی در کشور «طرح نجات ملی بانکی» بررسی شود.

داوود دانش‌جعفری یکی از مشکلات کنونی کشور را بروز مشکل در نظام بانکی دانست و گفت: نظام بانکی رقمی در حدود 50 هزار میلیارد تومان ]مطالبات[ معوقات دارد که نیاز به آسیب‌شناسی دارد.

وی افزود: باید بررسی شود که آیا بانک‌ها به خودی خود دچار اشتباه در دادن وام‌ها شده‌اند که نمی‌توانند آنها را پس بگیرند یا سیاست‌های دولتی اقتصاد ما دچار مشکل است که تولیدکنندگان قادر به بازپرداخت معوقه‌های خود نیستند.

دانش جعفری ادامه داد: در برخی از کشورها که دچار چنین مشکلی شدند، بحث نجات ملی بانکی مطرح شده زیرا سیستم بانکی کاملا قفل شده بود.

  • SmartSelect_20210411-071450_Samsung Notes
  • SmartSelect_20210411-071357_Samsung Notes
  • SmartSelect_20210411-071543_Samsung Notes
  • SmartSelect_20210411-071253_Drive
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید