نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ دوم خرداد

تکلیف مجلس برای استقراض 17.5 میلیارد دلار

کدخبر: ۴۱۴۲۰۸
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات اول خرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
تکلیف مجلس برای استقراض 17.5 میلیارد دلار

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

دوم خرداد 1351؛ کشت و صنعت مغان با یک میلیارد تومان راه‌اندازی می‌شود

بزرگ‌ترین طرح دامداری و کشاورزی با سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد تومان در منطقه دشت مغان آذربایجان به اجرا درمی‌آید.

طرح دامداری و کشاورزی دشت مغان دومین طرحی است که از طرف وزارت کشاورزی و منابع طبیعی تهیه شده است و برای این منظور 60 هزار هکتار از اراضی دشت مغان که از کانال آب بر سد ارس مشروب می‌شود، در نظر گرفته شده است.

اراضی فعلی دشت مغان حدود 90 هزار هکتار است که با توجه به شرکت‌های سهامی زراعی منطقه که در حدود 30 هزار هکتار را دربرخواهد گرفت مابقی آن به «کشت و صنعت» داشت مغان اختصاص می‌یابد.

برای انجام این طرح مطالعات مفصل صورت گرفته و با استفاده از اعتبارات سازمان برنامه یکی از واریانتای بررسی شده در این محل به موقع به اجرا گذاشته می‌شود.

طرح کشت و صنعت دشت مغان جمعا در حدود دهسال به تدریج به مرحله اجرا گذاشته می‌شود و با اجرای این طرح بازده محصولات بهترین مجموعه 180 میلیون تومان می‌باشد که 85 میلیون تومان آن بازده حاصل از گوسفند و 95 میلیون تومان آن بازده محصولات کشاورزی منطقه خواهد بود.

در مرحله اول طرح دامداری دشت مغان یک میلیون گوسفند نگهداری می‌شود و دامداران شاهسون در امر دامداری دخالت داده می‌شوند تا به این رتیب شاهسون‌ها اسکان دائمی داده شوند.

برای انجام توسعه مراتع و مدیریت چراگاه‌ها برآوردهای لازم در طرح انجام شده است. مراتع کوه‌های سبلان که شرایطی خوب و مناسب دارد، به آسانی می‌تواند یک میلیون گوسفند را تغذیه کند.

دوم خرداد 1361؛ توافقناممه تالبوت برای 2 سال امضا شد

خبرگزاری جمهوری اسلامی در تماس با یکی از مسوولان شرکت ایران ناسیونال کسب اطلاع کرد پس از 6 ماه بحث و بررسی توافقنامه‌ای برای مدت دو سال به امضای نمایندگان این شرکت و کمپانی تالبوت موتور انگلستان رسید.

براساس این توافقنامه، ایران ناسیونال اطلاعات و دانش فنی برای ساخت اتومبیل در ایران را از تالبوت خریداری خواهد کرد تا اجرای پروژه‌های ساخت گیربکس، دیفرانسیل و سیستم جلوبندی و افزایش تولید موتورهای سواری و وانت عملی شود.

همچنین ایران ناسیونال در مدت یادشده تا رسیدن به خودکفایی صددرصد نسبت به تهیه قطعات و لوازم موردنیاز براساس برنامه تولید سالانه خود اقدام خواهد کرد. ضمنا قطعات آماده حمل در انگلیس که به علت روشن نبودن نحوه همکاری با شرکت تالبوت ازسوی ایران ناسیونال دریافت نشده بود به زودی به ایران حمل و در پی آن میزان تولیدات ایران ناسیونال افزایش خواهد یافت.

ضمنا با توجه به این نکته که قراردادهای قبلی تهیه قطعاتی را از تالبوت پیش‌بینی کرده و به رغم امضای آن ازسوی شرکت انگلیسی به دلیل تن دادن مقامات انگلیسی به تحریم اقتصادی تحمیلی آمریکا به ایران اجرای آن معوق مانده بود، موافقت شد این قطعات به ایران ناسیونال تحویل شود.

 

گسترش 5 بندر به مناقصه می‌ررود

سال گذشته بیش از 6 میلیون تن کالا از بندر عباس به نقاط مختلف کشور حمل شده است.

 برادر مهدی کرباسیان، معاون وزارت راه و ترابری و سرپرست کمیته هماهنگی حمل‌و‌نقل گفت: ازسوی وزارت راه و ترابری در سال جاری پنج بندر به مناقصه گذارده خواهند شد و امید است که توسعه و عملیات ساختمانی تا پایان سال‌جاری شروع شود. ولی هدف اصلی بندر چابهار است و با بررسی‌هایی که انجام شده امید است عملیات زودتر از زمان ممکن برای ایجاد یک بندر مجهز بین‌المللی انجام پذیرد و این بندر می‌تواند لنگرگاه چندین کشتی در یک زمان باشد.

معاون وزیر راه و ترابری در مورد اقدامات انجام‌شده برای حمل مقادیر زیادی آهن‌آلات موجود در بندرعباس به نقاط دیگر کشور گفت: از اسفندماه سال 60 به بعد کمیته اولویت حمل آهن‌آلات متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های بازرگانی، صنایع و کمیته هماهنگ حمل‌و‌نقل تشکیل شد و خوشبختانه در ماه‌های اسفند و فروردین و اردیبهشت توانسته‌ام 320 هزار تن آهن را به نقاط مختلف کشور حمل کنیم و سعی ما بر این است که با حمل سریع آهن‌آلات موجود مساله کمبود آهن برطرف شود.

 

دوم خرداد 1371؛ تکلیف مجلس به استقراض 17.5 میلیارد از منابع خارجی

مردم می‌ترسند با اجرای سیستم تک‌نرخی ارز هزینه زندگی به شدت افایش یابد درحالی‌که اولین اثر اعمال این سیاست از رونق افتادن شغل‌های کاذب و دلالی است که موجب تخفیف روند فقیرتر شدن فقرا و غنی‌تر شدن اغنیا می‌شود.

تجربه کشورها نشان داده که بهترین راه برای جبران کمبود منابع و ذخایر ارزی کشور، سرمایه‌گذاری خارجی است چراکه این روش در مقایسه با اخذ وام خارجی، آثار و تبعات سود کمتری در پی دارد.

 دکتر عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان این مطالب در میزگرد پایان سمینار سیاست‌های پولی و ارزی گفت: در کشور ما سیاست یک نرخی کردن قیمت ارز علاوه‌بر جنبه اقتصادی آن به علت ذهنیات جامعه به یک مقوله اجتماعی، سیاسی نیز بدل شده که موفقیت اجرای این سیاست را منوط به رشد احساس ضرورت پیاده شدن سیستم تک‌نرخی ارز در تمام آحاد جامعه گردانیده است.

وی در مورد بهره‌گیری از منابع خارجی و استفاده از وام بانک جهانی اظهار کرد: مجلس، دولت را موظف کرده که 17.5 میلیارد دلار از منابع خارجی استقراض کنید و طبیعی است که دولت سعی کند ضمن در نظر گفتن مصالح سیاسی کشور از منابع ارزانتر استفاده کند که بانک جهانی به علت نرخ بهره پایین وام‌هایش (3 درصد) و دوره بلندمدت بازپرداخت آن از این لحاظ بر سایرین مزیت دارد.

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره شرایط استفاده از منابع بانک جهانی افزود: علیرغم ذهنیات موجود، بانک جهانی برای اعطای وام شرایط خاصی را بر کشورها تحمیل نمی‌کند، بلکه مثل هر وام‌دهنده دیگر، شرایط اقتصادی کشور داوطلب را می‌سنجد و ضمن اعلام اشکالات آن، راه‌حل‌هایی نیز پیشنهاد می‌کند که ما در این ارتباط نه تنها از بانک جهانی خط نمی‌گیریم بلکه سیاست‌های اخیر اقتصادی خود را الگوی مناسبی برای دیگر کشورهای در حال توسعه می‌دانیم.

وی در ادامه ضمن بیان این مطلب که رابطه ایران با صندوق بین‌المللی پول رابطه بدهکار و بستکار نیست تا صندوق شرایط خاصی را بر ایران تحمیل کند، افزود: ایران همیشه در صندوق بین‌المللی پول اعتباردهنده بوده و تا به حال از این صندوق فقط 250 میلیون دلار برای زلزله اخیر در گیلان آن هم به پیشنهاد خودشان وام گرفته‌ایم و کلا با توجه به اینکه حداکثر مبلغی که ما می‌توانیم از بانک جهانی قرض کنیم به یک میلیارد دلار هم بالغ نمی‌شود و با مقایسه این مبلغ با کل استقراض پیش‌بینی شده در برنامه پنج ساله اول، ناچیز بودن آن روشن می‌شود.

دوم خرداد 1381؛ ذخیره لایه نفتی پارس جنوبی 5 میلیارد بشکه برآورد شده است

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: ذخیره نفت لایه نفتی میدان پارس جنوبی حدود پنج میلیارد بشکه برآورد شده است.

 اسدالله صالحی‌فروز افزود: اولین چاه اکتشافی لایه نفتی میدان پارس جنوبی سال گذشته حفاری شد و حفاری دومین چاه اکتشافی این لایه نفتی از شنبه گذشته آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های خارجی برنده در این مناقصه می‌توانند شریک ایرانی بگیرند. صالحی‌فروز درخصوص اعلام برنده مناقصه توسعه مراحل 9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی گفت: برنده نهایی مناقصه انتخاب‌شده و در دست بررسی در هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران است. به نظر می‌رسد برنده این مناقصه شرکت ال‌جی کره‌جنوبی با مشارکت اویک ایران باشد.

دوم خرداد 1391؛ واردات میوه متوقف شد

واردات میوه بالاخره پس از چند ماه کشمکش متوقف شد تا به این ترتیب یکی از چالش‌های پیش‌روی باغداران هرچند به‌طور موقت، برطرف شود. آن طور که مسوول ثبت‌سفارش سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است دو روز پیش آخرین مهلت واردات میوه از خارج کشور بوده و از امروز هیچ میوه خارجی به جز موز وارد کشور نخواهد شد.

البته ساسان خدایی با بیان اینکه در ایام نوروز دولت اجازه واردات سیب و پرتقال برای تنظیم بازار را داده بود اما از قبل اعلام شده بود که پایان اردیبهشت آخرین مهلت واردات این دو نوع میوه است.

به این ترتیب اگرچه تا آخرین روز سال گذشته ثبت سفارش و واردات میوه انجام شد، اما در سال جدید ثبت‌سفارش انجام نشده است و همه واردات میوه مربوط به ثبت‌سفارش‌های قدیم بوده است.

بازدهی منفی 2/2 درصدی برای بورس تهران

با پایان یافتن اردیبهشت 91،  این ماه به عنوان بدترین اردیبهشت بورس در 5 سال گذشته شناخته شد.

بازدهی منفی 2/2 درصدی اردیبهشت‌ماه امسال در شرایطی رقم خورد که بورس تهران در مدت مشابه سال قبل تنها افت 1.2 درصدی را تجربه کرده بود.

افزون بر این طی ماه گذشته مجموع ارزش معاملات بورس به 1400 تومان بالغ شد که در 350 هزار دفعه دادوستد شد، این در حالی است که در 21 روز کاری ارزش معاملات و تعداد خریداران 114 هزار نفری اردیبهشت‌ماه در مقایسه با ماه قبل به ترتیب 24 و 3 درصد افزایش نشان می‌دهند.

مشکلی در خودروسازی نداریم

حاشیه‌های انتشار آمار تولید خودرو در فروردین‌ماه هنوز ادامه دارد، این در حالی است که سکوت خودروسازان در شرایطی موجود، منجر به آن شده که روایت‌های متفاوتی از وضعیت خطوط تولیدی کارخانه‌ها به گوش برسد.

آماری که چندی پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرد گویای آن بود که تولید خودرو از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و افت 30 درصدی فروردین‌ماه طی دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

مهدی غضنفری، وزیر صمت گفت: با توجه به اینکه خودروسازان برنامه فصلی تولید دارند از آنها انتظار می‌رود در ایام پرمصرف خودرو همچون اسفندماه و یا مواقعی که از سال که مردم مسافرت بیشتری دارند، تعداد خودروی بیشتری را در بازار عرضه کنند.

وی با بیان اینکه هنوز گزارش مبنی‌بر بروز مشکل در حوزه خودرو و خودروسازی دریافت نکرده، گفت: برنامه‌های تولید را مدیران خودروساز تنظیم می‌کنند و آنها باید نسبت به آن پاسخگو باشند. وی تاکید کرد: تاکنون شواهد و علایمی مبنی‌بر اینکه مشکلی از خارج بنگاه بر خودروساز تحمیل نشده، اعلام نشده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید