نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 24 تیر

شاسی‌بلند 35 میلیون تومانی در راه است

کدخبر: ۴۲۶۳۳۲
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات24 تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
شاسی‌بلند 35 میلیون تومانی در راه است

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

پیش فروش محصولات سایپا آغاز شد+ جزئیات طرح عید تا عید

24 تیر 1371؛ آغاز بهره‌برداری از چاه‌های نفت نفت‌شهر

بهره‌برداری از 6 حلقه چاه نفت جدید در شهرستان مرزی و جنگ‌‌زده نفت شهر با حضور آقازاده وزیر نفت آغاز شد.

چاه‌های مذکور که جمعا 6 هزار متر حفاری شده‌اند روزانه 15 هزار بشکه نفت تولید خواهند کرد. این میزان تولید نسبت به قبل از انقلاب دو برابر افزایش داشته و دو سوم نیاز پالایشگاه کرمانشاه را تامین می‌کند.

برای حفر این چاه‌ها و ترمیم 2 تلمبه خانه و 230 کیلومتر خط لوله نفت شهر به کرمانشاه مبلغ 10 میلیارد ریال اعتبار ریالی و بیش از 9 میلیون دلار اعتبار ارزی از محل اعتبارات شرکت ملی نفت ایران هزینه شده است.

آقازاده هنگام بهره‌برداری از این چاه‌ها گفت: با راه‌اندازی 2 حلقه چاه دیگر در شهریورماه امسال میزان تولید چاه‌های نفت شهر به 20 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وزیر نفت با بیان اینکه در منطقه مرزی نفت شهر ذخیره‌های انبوه گاز نیز وجود دارد، اظهار امیدواری کرد: با همت شرکت نفت و گاز در جهت تامین نیاز مردم غیور منطقه غرب، این ذخایر به بهره‌برداری برسد.

24 تیر 1381؛ مصادیق فساد اقتصادی تعیین شد

در جلسه کمیته مبارزه با مفساد اقتصادی مصادیق فساد تعیین شد.

طهماسب مظاهری، وزیر امور اقتصادی و دارایی و دبیر کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به اینکه برای تسریع در مبارزه با مفاسد اقتصادی پیشگیری از ایجاد بسترهای فاسد و برخورد با مصادیق و مجازات متخلفان به‌منظور عبرت دیگران و برگرداندن اموال بیت‌المال باید مورد اهتمام قرار گیرد، گفت: تعاریف مختلف و مشخص نبودن مصادیق فساد ازجمله عوامل بررسی نشدن پرونده‌ها و کند شدن روند مبارزه با این پدیده شده است.

مظاهری گفت: باید بین افرادی که از قدرت و موقعیت خود سوء‌استفاده می‌کنند و مدیرانی که برای تسریع در امور قوانین را نادیده می‌گیرند و مدیرانی که در حد وظایف خود تصمیم می‌گیرند اما با سلیقه مدیران بالاتر و یا بازرسان متفاوت است، تفکیک قائل شد و شفاف نبودن مرز این سه موضوع باعث کند شدن روند بررسی پرونده‌های مختلف شده است.

دبیرکل مبارزه با مفاسد اقتصادی افزود: در این جلسه تصمیم گرفته شد مدیری که از موقعیت خود سوء‌استفاده می‌کند مصداق فساد اقتصادی است. مدیری که برای  تسریع در امور خلاف مقررات عمل می‌کند، اگر ناشی از شتاب‌زدگی، بی‌تجربگی یا سوء‌مدیریت باشد متناسب با نوع تخلف باید برخورد شود نه به عنوان مصداق فساد، و مدیری که در حد وظایف خود تصمیم می‌‌گیرد اما با سلایق دیگران متفاوت است، نه مصداق فساد و نه مصداق تخلف محسوب می‌شود.

وی سخنان اخیر مقام معظم رهبری را در زمینه مبارزه با فساد اقتصادی راهگشا خواند و تفکیک مصادیق فساد را در رسیدگی به پرونده‌ها و جدی شدن مبارزه با مفاسد  اقتصادی تعیین‌کننده و موثر دانست و گفت: تهیه لوایح متناسب برای خشکاندن بسترهای  ایجاد فساد نیز در دستورکار قرار گرفته است.

فروش 80 میلیارد تومان اوراق مشارکت طرح‌های نیروگاهی

از مجموع 1600 میلیارد ریال اوراق مشارکت طرح‌های نیروگاهی، در سه روز نخست عرضه آنها (18 تا 20 تیر) بیش از 800 میلیارد ریال آن در شعب بانک‌های صادرات سراسر کشور، فروش رفت.

حسین‌ محمودزاده افزود: این اوراق طبق برنامه باید از هجدهم تیرماه جاری به مدت 9 روز کاری در شعب بانک صادرات در سراسر کشور عرضه شود.

اما با استقبال هموطنان انتظار می‌رود زودتر از موعد تعیین‌شده، خریداری شود.

مدیرعامل سازمان توسعه برق ایران اظهار کرد: از منابع حاصل از فروش این اوراق برای تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از 16 طرح نیروگاهی شامل نیروگاه‌های سیکل ترکیبی خوی، فارس، نیشابور و شریعتی و همچنین نیروگاه‌های بخار ایرانشهر و سهند و نیروگاه‌های گازی کرمان، کازرون، دماوند، آبادان و هرمزگان و نیروگاه‌های آبی کرخه، مسجد سلیمان، کارون 3، گتوند و کارون 4 استفاده می‌شود.

24 تیر 1391؛ شاسی‌بلند 35 میلیون تومانی در راه است

مدیرعامل بهمن‌موتور از عرضه خودرو شاسی‌بلند (SUV) جدید با قیمت 35 میلیون تومان خبر داد. حمیدرضا داوودزاده گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی برای تولید یک خودرو شاسی‌بلند جدید در حال انجام است.

وی با بیان اینکه این خودرو روی پلت‌فرم وانت کاپرا تولید خواهد شد، خاطرنشان کرد: البته طراحی اولیه پلت‌فرم وانت کاپرا ازسوی آلمانی‌ها و برای تولید این خودرو شاسی‌بلند صورت گرفته بود که بعدها وانت کاپرا روی این پلت‌فرم تولید شد.

مدیرعامل بهمن‌موتور ادامه داد: در حال حاضر مراحل اخذ استانداردهای این خودرو در حال انجام است به‌گونه‌ای که امیدواریم این خودرو تا پایان سال‌جاری یا حداکثر ابتدای سال 1392 وارد بازار شود.

داوودزاده افزود: با توجه به فعال بودن خط تولید وانت کاپرا در بهمن‌موتور، پس از اخذ استانداردهای نهایی به سرعت تولید خودرو شاسی‌بلند روی این خط آغاز خواهد شد و دیگر نیازی به مراحل نصب خطوط تولید وجود ندارد. مدیرعامل بهمن‌موتور در خصوص قیمت این خودرو اظهار کرد: با شرایط فعلی  این خودرو با سطح قیمت 33 تا 35 میلیون تومان وارد بازار خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید