نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 31 تیر

سرمایه‌گذاری کانادا، جامائیکا و زیمبابوه در ایران

کدخبر: ۴۲۷۸۳۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات31 تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:272 هزار تومان حقوق گمرکی خودروهای وارداتی
سرمایه‌گذاری کانادا، جامائیکا و زیمبابوه در ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

31 تیر 1351؛ گوشت بسته‌بندی دولتی وارد بازار شد

اولین واحد بسته‌بندی گوشت کشور شروع به کار کرد و براساس قراردادی که با فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها منعقد می‌شود، گوشت بسته‌بندی با قیمت ثابت و وزن معلوم تحویل خواهد شد.

ظرفیت واحد بسته‌بندی گوشت روزانه 5 تن است که در صورت استقبال بازار با به کار افتادن واحدهای دیگر میزان گوشت بسته‌بندی شده به بازار افزایش خواهد یافت.

براساس قرارداد سازمان گوشت خرید بره 9 ماهه به قیمت هر کیلو 105 ریال انجام می‌شود و در هر لاشه گوشت دنبه و قلوه‌گاه آن کیلویی 60 ریال و سایر قسمت‌های گوشت (به جز راسته که بدون استخوان است) کیلویی 120 ریال تحویل مصرف‌کننده می‌شود.

گوشت راسته بدون استخوان بسته‌بندی شده هر کیلو 150 ریال نرخ‌گذاری شده است.

31 تیر 1371؛ 272 هزار تومان حقوق گمرکی خودروهای وارداتی

حقوق گمرکی و سود بازرگانی خودروهای وارده به کشور برای مرداد امسال اعلام شد.

حقوق گمرکی و سود بازرگانی این خودروها که براساس نرخ ارز اعلام شده از سوی بانک مرکزی محاسبه شده‌اند از مبلغ 272 هزار تومان برای سواری «لادا» با حجم موتور 1600 سی‌سی (کمترین) تا مبلغ 4 میلیون و 810 هزار تومان برای سواری بنز مدل 260 ای (بیشترین) در نوسان است.

31 تیر 1381؛ بزرگ‌ترین ورشکستگی تاریخ در آمریکا

شرکت بزرگ مخابراتی «ورلد کام» آمریکا اعلام ورشکستگی کرد و تصمیم گرفت تحت حمایت قانون ورشکستگی قرار گیرد.

روزنامه وال‌استریت ژورنال با اعلام خبر ورشکستگی این شرکت تایید کرد که هیات‌مدیره این شرکت روز یکشنبه بعد از ظهر این تصمیم نهایی را گرفت. شرکت ورلد کام که دومین شرکت بزرگ مخابراتی راه دور در آمریکاست از وقتی که در اواخر ژوئن اعلام شد میزان 3.85 میلیارد دلار کسری حساب دارد با یک رسوایی مالی بزرگ روبه‌رو شد.

به نوشته وال استریت ژورنال شرکت ورلد کام به‌زودی به فصل 11 قانون ورشکستگی متوسل می‌شود. این قانون به این شرکت امکان می‌دهد تا با فروش دارایی‌های خود در پناه اعتباردهندگان‌اش به‌طور عادی به کار خود ادامه دهد.

احتمالا ورشکستگی شرکت ورلد کام بزرگ‌ترین ورشکستگی در تاریخ آمریکا محسوب خواهد شد.

سرمایه‌گذاری کانادا، جامائیکا و زیمبابوه در ایران

در فاصله سال‌های 1372 تا خردادماه 1381 در مجموع 142 طرح تولیدی و صنعتی ایران موفق به جلب مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی (به جز قراردادهای بیع متقابل و...) از 31 کشور جهان شده‌اند.

کل سرمایه‌گذاری‌های مصوب سرمایه‌گذاران خارجی – تحت پوشش قانون قدیمی جلب و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی مبلغ 4 میلیارد و 351 میلیون و 336 هزار دلار است که مبلغ 2 میلیارد و 372 میلیون و 568 هزار دلار آن اجرا شده یا در دست اجراست.

بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی جذب‌شده در سال‌های مورد گزارش به میزان یک میلیارد و 50 میلیون و 295 هزار دلار در سال 1378 و کمترین میزان آن به مبلغ 20 میلیون و 304 هزار دلار در سال 1372 بوده است.

همچنین توزیع جغرافیایی سرمایه‌گذاری‌های خارجی نشان می‌دهد در فاصله سال 1372 تاکنون در مجموع 31 کشور از چهار قاره جهان (به جز قاره استرالیا و اقیانوسیه) در طرح‌های تولیدی و صنعتی ایران مشارکت به میزان یک میلیارد و 22 میلیون و 435 هزار دلار توسط کشور کانادا صورت گرفته است. از این مبلغ سرمایه‌گذاری شرکت‌های کانادایی مبلغ یک میلیارد دلار آن در بخش اکتشاف و استخراج معادن بوده است.

پس از کانادا، انگلستان با 257 میلیون و 596 هزار دلار، آلمان با 225 میلیون و 824 دلار، کره جنوبی با 186 میلیون و 506 هزار دلار، ایتالیا با 164 میلیون و 52 هزار دلار و امارات متحده عربی با 107 میلیون و 384 هزار دلار بیشترین مشارکت را در طرح‌های سرمایه‌پذیر شرکت‌های ایرانی داشته‌اند.

کمترین مشارکت خارجی نیز مربوط به کویت (با 100 هزار دلار)، اتریش با 264 هزار دلار، جامائیکا 280 هزار دلار، زیمبابوه با 330 هزار دلار تنها کشور آفریقایی سرمایه‌گذار در ایران بوده است.

31 تیر 1391؛ دستور احمدی‌نژاد به مرتضوی

همزمان که محمدرضا رحیمی مشغول ابلاغ مصوبه افزایش 18 درصدی حقوق بازنشستگان به 390 هزار تومان بود، در جایی دیگر رئیس‌جهور در جمع خانواده تامین اجتماعی از حداقل حقوق 390 هزار تومانی گلایه و ابراز عقیده کرد که باید کف پرداخت تامین اجتماعی از 390 هزار تومان به 700 تا 800 هزار تومان برسد.

دعوت رئیس‌جمهور به افزایش 100 درصدی پرداخت‌های تامین اجتماعی در حالی بیان شده است که افزایش 18 درصدی حداقل حقوق سال 11 نسبت به سال 90 و رسیدن آن به 390 هزار تومان، پیشنهاد غیررسمی دولت در شورای عالی کار بوده است.

رئیس‌جمهور خطاب به مرتضوی، مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی گفت: هر طرح و برنامه‌ای دارید آن را به اجرا درآورید تا کف پرداخت تامین اجتماعی از 390 هزار تومان به 700 تا 800 هزار تومان برسد؛ باید نشان مدیریت به کسی داد که با 390 هزار تومان یک خانواده را اداره می‌کند به هر حال باید کف حقوق بالا برود.ه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید