نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 5 مرداد

هدف در توزیع کالا، اجرای فقه اسلامی است!

کدخبر: ۴۲۸۹۸۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 5 مرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
هدف در توزیع کالا، اجرای فقه اسلامی است!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

5 مرداد 1361؛ ژاپن تمام توافق‌های قبلی را زیر پا گذاشته است

سخنگوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد: هیات فنی شرکت ملی صنایع پتروشیمی که هفته گذشته جهت مذاکره با شرکای ژاپنی به توکیو رفته بود، روز یکشنبه به تهران بازگشت.

این هیات گزارش نتایج مذاکرات خود را به معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ارائه داد. در مذاکرات قبلی، شرکای ژاپنی صریحا تقبل کرده بودند درصورتی‌که مسائل مالی پروژه مشترک به نحوی حل شود، آنها حاضر خواهند بود هرگونه همکاری و کمک فنی را جهت تکمیل پروژه پتروشیمی ایران و ژاپن در اختیار ایران قرار دهند.

اینک در حالی که طرف ایرانی تقبل کرده که نیازهای مالی پروژه مذکور را تامین کند شریک ژاپنی در این دوره از مذاکرات عملا به توافق‌ها و قرارهای قبلی توجهی نکرده و به پیشنهادات فنی گروه ایرانی جهت تهیه یک برنامه زمانی معین برای شروع کارهای مقدماتی و تهیه روش‌های اجرایی پروژه، جواب صریحی نداده است.

سخنگوی مذکور افزود: بعد از پایان مذاکرات گروه فنی در توکیو، قرار شده است شرکای ژاپنی مجددا نظرات طرف ایرانی را دقیقا مورد مطالعه و بررسی قرار داده و نظرات صریح خود را ظرف هفته آینده به اطلاع ایران برسانند.

سیاست دولت در توزیع کالا نه بی‌بندوباری غرب و نه ریاضت شرق است

توزیع کالاهای ضروری و مصرفی با توجه به نیاز استان‌ها و به‌صورت استانی شکل داده خواهد شد.

سیاست کلی دولت در توزیع، نه بی‌بندوباری غرب است و نه ریاضت شرق. بلکه سیاست اقناع‌کننده است و هدف انشاء‌الله اجرای فقه اسلامی خواهد بود.

حسین ادیب، ‌معاون وزارت بازرگانی افزود: با توجه به تنوع کالاها و اینکه هر نوع از کالاها توزیع خاص خود را دارد، با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده طرح‌های مختلفی در زمینه توزیع انواع کالاها تهیه شده و خواهد شد. ازجمله طرح‌های تهیه‌شده درباره توزیع آهن، لوازم خانگی، پروفیل و فرش ماشینی است که به اندازه نیاز هر استان و با توجه به امکانات موجود، سهمیه‌بندی خواهد شد.

پنجم مرداد 1371؛ ترکیه: حق سوریه و عراق از دجله و فرات مردود است

سلیمان دمیرل، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد: آب رودخانه‌های دجله و فرات که از کوه‌های ترکیه سرچشمه می‌گیرد، متعلق به ترکیه بوده و عراق و سوریه هیچ‌گونه حقی در آنها ندارند.

رادیو میهنی با اعلام این مطلب افزود: دمیرل این سخنان را هنگام افتتاح بخشی از پروژه‌های بزرگ نیروگاه‌های گازی که برق موردنیاز مناطق جنوب شرقی آناتولی را تامین می‌کند، عنوان کرد.

وی گفت: آب‌های دجله و فرات متعلق به ترکیه است و عراق و سوریه هیچ‌گونه حقی در آنها ندارند، همچنانکه نفت عراق و سوریه متعلق به خودشان است و ترکیه در آنها حقی ندارد. توربین‌های نیروگاه‌های آتاتورک که دیروز راه‌اندازی شد، بخشی از این پروژه عظیم است.

به گفته این رادیو، با راه‌اندازی مجموعه این نیروگاه‌ها، عراق و سوریه از بخش زیادی از آب دجله و فرات محروم خواهند شد.

در این حال به گزارش رادیو آمریکا، احداث این سد 3 میلیارد دلاری روی رودخانه فرات با انتقادهای شدید سوریه و عراق روبه‌رو شده است؛ زیرا این کشورها می‌گویند وجود این سد از توانایی آنها برای استفاده از آب فرات در آبیاری سرزمین‌های خشک این دو کشور به شدت می‌کاهد.

این گزارش می‌افزاید: در حالی که مقام‌های 25 کشور در مراسم افتتاح سد آتاتورک شرکت داشتند، هزاران سرباز ترک برای مقابله با حمله احتمالی شورشیان کرد در محل مستقر شده بودند.

از طرفی، روزنامه سوری «تشرین» اظهارات نخست‌وزیر ترکیه در مورد بهره‌برداری از آب فرات را مغایر با روح دوستی و حسن همجواری دانست.

پنجم مرداد 1381؛ روسیه در اهواز نیروگاه اتمی می‌سازد

خبرگزاری اینترفاکس گزارش داد، دولت روسیه تاکید کرده است در نظر دارد دومین نیروگاه هسته‌ای را در ایران احداث کند.

خبرگزاری اینترفاکس با اشاره به اینکه مسکو ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر در جنوب ایران را تا سال 2012 به پایان می‌رساند، اعلام کرد: روسیه در نظر دارد نیروگاه هسته‌ای دو راکتور را در اهواز احداث کند.

سخنگوی این وزارتخانه گفت: روسیه آماده است نیروگاه‌های هسته‌ای جدید‌ی احداث کند، اما فعلا ایران در این باره درخواستی نکرده است.

رئیس کمیسیون امور بین‌الملل «دوما» روسیه گفت: همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی نباید بر روابط مسکو و واشنگتن تاثیر منفی داشته باشد.

پنجم مرداد 1391؛ 45 نیروگاه به نیمه‌دولتی‌ها واگذار شوند

واگذاری 45 نیروگاه برق با هدف تامین منابع مالی طرح‌های آب و برق در حالی در دستورکار قرار گرفته است که به اعتقاد فعالان بخش خصوصی نیروگاه‌ها نباید به مجموعه‌های نیمه‌دولتی و عمومی واگذار شوند.

مجید نامجو، وزیر نیرو با تشریح 5 برنامه اولویت‌دار وزارت نیرو در برنامه پنجم توسعه از آغاز شمارش معکوس برای واگذاری سهام نیروگاه‌ها خبر داد. موضوعی که به گفته وی یکی از راهکارهای تامین منابع مالی برای اجرای طرح‌های در دست اجراست.

دبیر سندیکای صنعت برق با بیان اینکه واگذاری نیروگاه‌ها و استفاده از منابع و دارایی‌های وزارت نیرو مطابق با ماده 33 قانون بودجه سال 90 بود، گفت: این ماده قانونی تا پایان سال 90 اجرایی نشد و تنها در ابتدای سال 91 دو نیروگاه در خراسان به یکی از بانک‌های خصوصی واگذار شد. حمیدرضا صالحی با اشاره به اینکه شرکت‌های بخش خصوصی در این قرارداد دیده نشده‌اند، اظهار کرد: همان‌طور که در صنعت نفت مجموعه‌های نیمه‌دولتی به اجرای پروژه‌ها، ورود کرده‌اند، همین وضعیت در طرح‌های آب و برق نیز در حال انجام است. وی ادامه داد: این در حالی است که وزارت نیرو طی سال‌های گذشته با منابع مالی شرکت‌های بخش خصوصی پروژه‌ها را اجرا می‌کرد.

صالحی از تاخیر وزارت نیرو در پرداخت طلب شرکت‌های بخش خصوصی انتقاد کرد و گفت: تاخیر وزارت نیرو در پرداخت مطالبات شرکت‌های بخش خصوصی در مجموع منجر به ریزش 40 درصدی نیروی کار در شرکت‌های زیرمجموعه سندیکا شده است.

وی ادامه داد: به‌دلیل کاهش پروژه‌های شرکت‌های بخش خصوصی نسبت به سال گذشته در حال حاضر اصل و فرع طلب شرکت‌ها حدود 4 هزار میلیارد تومان است.

ارز مسافرتی فقط برای زیارت

جلسه غیرعلنی مجلس که حدود 5 ساعت به طول انجامید، به‌منظور بررسی وضعیت گرانی‌های اخیر، آثار تحریم‌ها، وضعیت ارز و تولید با حضور وزرای اقتصاد، کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، وزیر نفت، رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی پس از پایان این جلسه گفت که در این جلسه مقرر شد تمهیدات لازم برای مبارزه با تحریم‌ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس، پرداخت ارز مسافرتی را به غیر از مسافران عتبات عالیات و حج تمتع منتفی کردیم.

بهمنی در پاسخ به این سوال که آیا ارز تک‌نرخی می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر ارزی که ازسوی بانک مرکزی ارائه می‌شود، 1226 تومانی پرداخت شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید