نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛13 شهریور

هجوم متقاضیان برای خرید سیمان دولتی

کدخبر: ۴۳۷۸۳۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات13 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
هجوم متقاضیان برای خرید سیمان دولتی

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

13 شهریور 1351؛ هجوم متقاضیان برای خرید سیمان دولتی

کمبود عرضه سیمان و احتکار گروهی سودجو، بازار سیمان را در روزهای اخیر تحت تاثیر قرار داده و قیمت‌ها را مصنوعات افزایش داده است.

سازمان مرکزی شرکت‌ها وابسته به وزارت اقتصاد کوشش می‌کند با تهیه سیمان به مقدار کافی و تامین نیازمندی‌های عمومی با گرانفروشی سیمان مبارزه کند.

در اجرای این سیاست، تاکنون ۱۲۰ هزار تن سیمان از شوروی و ترکیه وارد شده و ۲۰ هزار تن سیمان جدید نیز به ترکیه سفارش داده شده که تا هفته آینده تحویل خواهد شد.

قیمت دولتی سیمان تنی ۱۳۵تومان است که در حال حاضر به بیش از ۱۹۰ تومان در بازار آزاد بالغ شده است.

۹۶ اقتصاددان فرانسه زبان وارد تهران می‌شوند

کنگره سالانه و بین‌المللی اقتصاددانان فرانسه زبان در تهران گشایش خواهد یافت و این نخستین بار است که تهران میزبانی این کنگره را بر عهده می‌گیرد.

کنگره بین‌المللی اقتصاددانان فرانسه زبان همه ساله در یکی از کشورهای جهان تشکیل می‌شود و مسائل مورد بحث آن را آخرین تحولات اقتصادی جهان و آشنایی با وضعیت اقتصادی کشور میزبان تشکیل می‌دهد.

طی یک سال اخیر در مناسبات اقتصادی به خصوص کشورهای اروپا تحولات شگرفی روی داده که بررسی آنها اینک در کنگره‌ها و مجامع اقتصادی جهان ادامه دارد.

از نقطه نظر کنگره تهران، مهمترین تحول اقتصادی اینک توسعه بازار مشترک اروپا با عضویت چهار کشور دیگر اروپایی از جمله انگلیس است و از آنجایی که فرانسه یکی از موثرترین اعضای این بازار به شمار می‌رود اثرات توسعه بازار مشترک در مناسبات فرانسه با کشورهای فرانسه زبان در آفریقا که در گذشته از مستعمرات فرانسه بوده‌اند مساله حساسی به شمار خواهد رفت.

از جمله مسائل دیگری که احتمالا در کنگره روی آن بحث خواهد شد مناسبات اروپای واحد با ایالات‌متحده از یک‌سو و کشورهای جهان سوم از سوی دیگر است. ظهور چین در سیاست و اقتصاد جهان، ظهور ژاپن قوی‌‌تر از گذشته، از مسائل دیگری است که کنگره احتمالا در اطراف آن بحث و گفت‌وگو می‌کند. تشکیل کنفرانس در تهران به‌‌خصوص در آستانه برنامه پنجم عمرانی کشور و پایان برنامه چهارم عمرانی به شرکت‌کنندگان در کنفرانس فرصت می‌دهد از نزدیک و پیشرفت‌های اقتصادی ایران آشنا شوند.

۱۳ شهریور ۱۳۶۱؛ دعوت وزارت نفت از کارشناسان متخصص و متعهد

مهندس غرضی، وزیر نفت در سمینار سراسری انجمن‌های اسلامی وزارت نفت پیرامون رفع بعضی ابهامات و سوالات گفت: ما در جهت بهتر اداره کردن کارها به افرادی متخصص و متعهد نیاز داریم که با خلوص نیت و فعالانه به‌دنبال کارها بروند و شما اگر چنین اشخاصی را به وزارت نفت معرفی کنید ما نیز آنها را به همکاری خواهیم پذیرفت.

وی همچنین از اعضای انجمن‌های اسلامی خواست همکاری‌های لازم را با هیات بازسازی داشته باشند.

۱۳ شهریور ۱۳۸۱؛ اقتصاد جهانی در آستانه یک بحران جدی

در پی اعلام ارقام اقتصادی ناامیدکننده در آمریکا «داوجونز» شاخص صنعتی بورس این کشور بیش از ۳۵۰ واحد سقوط کرد.

این میزان کاهش که بیش از ۴ درصد می‌باشد، بالاترین رقم کاهش روزانه از نوزدهم ژوئیه تاکنون است. بدین ترتیب ارزش شاخص داوجونز در پایان معاملات بورس روز گذشته به ۸۳۰۸ واحد رسید.

بازارهای آمریکا از وقایع ۱۱ سپتامبر با رکود نسبی مواجه هستند به مصرف‌کنندگان آمریکایی پول زیادی خرج نمی‌کنند. نرخ تولید بالا نمی‌رود و سرمایه‌گذاران بسیار محتاطانه رفتار می‌کنند.

در عین حال میزان افرادی که مشاغل خود را از دست می‌دهند رو به افزایش است و میزان حذف فرصت‌های شغلی در ماه آگوست ۴۶ درصد در مقایسه با ماه ژوئیه افزایش یافت.

تنها در ماه آگوست ۱۱۸ هزار نفر مشاغل خود را از دست دادند در حالی که تعداد این افراد در ماه ژوئیه ۸۱ هزار نفر بود.

بانک توسعه اسلامی ۶۲ میلیون اعتبار به ایران می‌دهد

موافقت‌نامه‌های مربوط به پرداخت بیش از ۶۲ میلیون اعتبار از سوی بانک توسعه اسلامی به ایران در دویست و دهمین اجلاس هیات‌مدیره اجرایی این بانک در تهران و در حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس بانک توسعه اسلامی امضا و مبادله می‌شود.

در این اجلاس که از ۱۶ تا ۱۸ شهریور برگزار می‌شود، علاوه‌بر امضای موافقتنامه‌های یادشده، پروژه‌های پیشنهادی دیگر ایران به بانک توسعه اسلامی برای دریافت اعتبار 14.5 میلیون دلاری برای اجرای پروژه‌های پیشگیری از وقوع سیل در استان گلستان، همراه با پروژه سد، شبکه آبیاری و زهکشی شهید مدنی تبریز با اعتباری بالغ بر ۲۶ میلیون دلار و 2.2 میلیون دلار تسهیلات به تصویب خواهد رسید.

به گفته مسوولان سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، مجموع تسهیلات مصوب بانک توسعه اسلامی پس از عضویت ایران در بانک مذکور تاکنون بالغ بر ۱۶ میلیارد دلار بوده است که از این میزان نیم میلیارد دلار تسهیلات را تنها در 3 سال گذشته برای تکمیل یا ساخت پروژه‌ها جذب کرده و به طور میانگین نیز هر سال بیش از ۱۰۰ میلیون دلار اعتبار را دریافت کرده است.

شماره‌گذاری پژو ۴۰۵ تا پایان شهریور متوقف می‌شود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تصمیم درباره توقف تولید خودروهای پژو ۴۰۵ پس از برگزاری چند جلسه با نماینده ایران خودرو گرفته شده است و سازمان محیط زیست بر اساس این تصمیم شماره‌گذاری این خودرو را تا پایان شهریور متوقف خواهد کرد.

 یوسف حجت با بیان اینکه آلودگی موتور خودروی پژو ۴۰۵ سی درصد بالاتر از حد مجاز است درباره اظهارات وزیر صنایع مبنی‌بر اینکه تولید پژو ۴۰۵ متوقف نخواهد شد، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست برای توقف خط تولید این خودرو با کارخانه هماهنگ کرده است و حتی برای اینکه کارخانه بدون ضرر اقتصادی تولید را متوقف کند فرصتی داده شد تا بتواند موتورهای باقی‌مانده را تولید کند.

وی ابراز امیدواری کرد که بر اساس توافقات قبلی تولید این خودرو که دو برابر پیکان آلودگی دارد، متوقف شود.

حداقل حقوق بازنشستگان، ۷۰ هزار تومان

بودجه تامین اجتماعی امسال ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است که حدود ۶۰۰ میلیارد تومان آن صرف ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان می‌شود.

شریف‌زادگان حداقل حقوقی که از سوی سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگان پرداخت می‌شود را ۷۰ هزار تومان اعلام و خاطرنشان کرد: سازمان تامین اجتماعی ۱۱۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به بازنشستگان حق بازنشستگی پرداخت می‌کند که حقوق پرداختی به بازنشستگان کارگر و مولد خیلی کم و باعث شرمندگی این سازمان است.

۱۳ شهریور ۱۳۹۱؛ خاوری: والله بی‌تقصیریم

هفته‌نامه جهان‌نیوز به نقل از هفته‌نامه پنجره، متن آخرین مصاحبه محمودرضا خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی را منتشر کرد که چند روز قبل از خروج از کشور انجام شده است. خاوری در این مصاحبه می‌گوید: مطمئن باشید که بانک ملی یکی از متعهدترین بانک‌ها است و در این زمینه ما کوچک‌ترین قصوری نداریم. این اختلاس در بانک دیگری رخ داده و به ما ربطی ندارد.

وی می‌افزاید: شاید تخلفی در یکی از شعب انجام شده باشد اما شک نکنید که این تخلف در سطوح بالا صورت نگرفته است.

خاوری در پاسخ به اینکه رقم ۳ هزار میلیارد تومان آنقدر قابل توجه است که نمی‌توان باور کرد این تخلف در سطحی مثل یک شبه انجام شده باشد نیز می‌گوید: به والله قسم ما در این قضیه هیچ تقصیری نداریم.

معاون اقتصادی بانک مرکزی از وزارت اقتصاد آمد

 یازده ماه پس از آنکه معاون اقتصادی بانک مرکزی از این پست کنار رفت و نماینده ایران در بانک «اکو» شد؛ اصغر ابوالحسنی معاون بانک، بیمه و امور شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاون جدید اقتصادی بانک مرکزی شده است. حسین قضاوی، معاون پیشین اقتصادی بانک مرکزی نزدیک به یک سال پیش از این سمت کنار گذاشته شده بود.

اصغر ابوالحسنی، معاون جدید اقتصادی بانک مرکزی در دوره ریاست علی علی‌احمدی، قائم مقام او در دانشگاه پیام نور بود. او دانش آموخته دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه امام صادق است و در همین دانشگاه نیز تدریس می‌کند.

در میان سوابق بانکی وی، بیش از هر چیز مدیریت بانک سرمایه به چشم می‌خورد؛ در فاصله ۵ ماهه خرداد تا آبان ۸۸ حضور وی به عنوان مدیرعامل بانک سرمایه با حاشیه‌هایی نیز همراه بود.

جزئیات تغییر ساختار بانک‌ها در طرح تحول

عضو کارگروه طرح تحول بانکی با اشاره با اینکه «بانکداری مشارکتی» در طرح تحول مورد توجه قرار گرفته و در نسخه اولیه آن گنجانده شده است، گفت: طبق این طرح به ابعاد مختلف و گسترده‌ای دارد سود علی‌الحساب حذف خواهد شد.

بیژن بیدآباد در خصوص جزئیات طرح بانکداری مشارکت در سود و زیان یا P.L.S که در طرح تحول اقتصادی مورد توجه قرار گرفته، اظهار کرد: طرح بانکداری راستین از اوایل دهه ۱۳۸۰ به عنوان تحقیقات نظری در پژوهشکده پولی و بانکی مطرح شد. وی افزود: در سال ۱۳۸۶ بانک ملی علاقه‌مند به پیاده‌سازی این طرح شد و از آن زمان تاکنون به صورت مداوم در اداره تحقیقات و برنامه ریزی بانک ملی این طرح پیگیری شد و نهایتا در سال ۸۹ اولین شعبه بانکداری مشارکت در سود و زیان راستین در یکی از شعب بانک ملی افتتاح شد.

این اقتصاددان تصریح کرد: در بانکداری راستین بانک‌ها به‌عنوان واسطه وجوه بین مجری و سپرده‌گذار فعالیت می‌کنند و در نتیجه بانک از حاشیه سود تسهیلات پرداختی و سپرده سود نمی‌برد بلکه از ارائه خدمات مدیریت سرمایه برای سپرده گذار منفعت برای خود ایجاد می‌کند. به گفته وی، در این نوع بانکداری قراردادها صوری نیست و برنامه‌ای که به بانک ارائه می‌شود باید پاسخگویی آن باشد و عدم پاسخگویی وی منجر به خسارت‌هایی برای فرد می‌شود.

بنز ۶۰۰ S بالای یک میلیارد تومان

آلمانی‌ها در فروش بنز‌های ضدگلوله به ایران بابت تشریفات اجلاس سران غیرمتعهد به صورت مستقیم بازی درآوردند.

این رفتار سیاسی و خارج از منطق آلمانی‌ها سبب شده تا دولت غیرمستقیم عمل کند و برای واردات بنز از بخش خصوصی کمک بخواهد.

 از همین رو به سراغ شرکت ستاره بنز (نمایندگی رسمی واردات و فروش محصولات بنز در ایران) رفته تا از این راه بنزهای مورد نیاز خود را برای تشریفات اجلاس شانزدهم تامین کند.

هرچند دولت بنزهای زیادی را برای اجلاس درخواست کرده؛ اما در نهایت شرکت ستاره بنز تنها ۶ دستگاه مدل ضدگلوله این خودرو را تامین کرده است و دولت برای تامین مابقی خودروها به سراغ بنزهای قبلی و خودروهای لوکس داخلی رفته است؟

اما مدل این بنزها چه بوده؟ چه قیمتی داشته‌اند و کدام یک از سران غیرمتعهد سوارشان شده‌اند؟

 آن طور که منابع آگاه می‌گویند: 6 دستگاه بنز وارد شده از مدل ۶۰۰ S بوده‌اند که به دلیل خاصیت ضدگلوله‌ای با قیمتی بالای یک میلیارد تومان جزو گرانترین محصولات بنز به شمار می‌روند و شاید گران‌ترین خودروهایی هستند که تاکنون به ایران آمده‌اند.

شرکت ستاره بنز البته برای ورود این خودروها تعرفه‌ای به گمرک پرداخت نکرده و به رسم گذشته دولت با یک جابجایی درون خزانه‌ای هزینه واردات آنها را پرداخت کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید