نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 11 مهر

سرمایه‌گذاری 400 هزار دلاری در ایران

کدخبر: ۴۴۴۶۵۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات11 مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:تحویل کلید هتل‌های هما به مرتضوی
سرمایه‌گذاری 400 هزار دلاری در ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

11 مهر 1351؛ درآمد سرانه ایران دو برابر شد

سومین سمینار بیمه همکاری منطقه‌ای با پیام آقای هویدا، نخست‌وزیر که توسط آقای جواد منصور، رئیس‌کل بیمه مرکزی قرائت شد در هتل «اینترکنتینتال» گشایش یافت.

در بخشی از پیام نخست‌وزیر آمده است: موفقیت‌های برنامه چهارم تاکنون فزون‌تر از معیارهای پیش‌بینی‌شده ما بوده و رشد اقتصادی ایران از حدود و ارقام توصیه‌شده در برنامه چهارم تجاوز کرده است.

درآمد سرانه ایران در هفت سال اخیر بیش از دو برابر شده است. آنچه که سبب خشنودی و رضایت می‌شود این حقیقت است که موفقیت‌های مورد بحث بدون هیچ‌گونه اشکال و مانع عمده و اساسی به‌دست آمده و این امر حاصل اصلاحات دورنگرانه و همه‌جانبه‌ای است که تحت رهبری خردمندانه اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر به مرحله اجرا درآمده است.

مایه مسرت است که پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای در کشورهای برادر ما پاکستان و ترکیه نیز به‌دست آمده است.

11 مهر 1361؛ ایران بار دیگر خواستار تشکیل بازار مشترک اسلامی شد

وزیر پست و تلگراف و تلفن کشورمان در جلسه‌ای که با شرکت روسای هیات‌های نمایندگی عضو سازمان کنفرانس اسلامی تشکیل شد، پیشنهاد کرد برای قطع وابستگی کشورهای اسلامی به کشورهای صنعتی غرب، یک بازار مشترک اسلامی تاسیس شود. مرتضی نبوی که در راس هیاتی برای شرکت در کنفرانس تام‌الاختیار اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دور به نایروبی سفر کرده است، ضمن اعلام این مطلب اظهار کرد: کشورهای صنعتی غرب کالای ساخته‌شده خود را به قیمت گزاف در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار می‌دهند و در عوض مواد اولیه این‌گونه کشورها را به‌طور مجانی به‌دست می‌آورند. وی از کشورهای اسلامی خواست تا با یکدیگر متحد شده و رژیم اشغالگر قدس را از سرزمین اسلامی خارج سازند.

11 مهر 1371؛ حضور بیش از 300 شرکت آلمانی در نمایشگاه بین‌المللی تهران

مانفرد رکوئر، مدیر غرفه آلمان در نمایشگاه بین‌المللی تهران گفت: سال گذشته در نمایشگاه تهران 240 شرکت آلمانی حضور یافتند که افزایش شرکت‌کنندگان سال‌جاری ناشی از روابط مناسب میان ایران و آلمان است.

دکتر رکوئر افزود: امسال غیر از چهار کمپانی که در نمایشگاه کالای مصرفی به نمایش گذارده‌اند، سایر شرکت‌ها به ارائه کالاهایی از قبیل ماشین‌آلات صنعتی، شیمی، الکترونیک و تکنولوژی صنعتی پرداخته‌اند.

وی گفت: سال گذشته آلمان با احداث 5700 مترمربع سالن و یک‌هزار مترمربع فضای باز در نمایشگاه شرکت داشت و امسال 2700 متر سالن و 2500 متر فضای باز اضافه شده است.

مدیر غرفه آلمان خاطرنشان کرد: این کشور در سال‌جاری بزرگ‌ترین غرفه نمایشگاه تهران را داراست.

11 مهر 1381؛ چگونگی سرمایه‌گذاری بانک جهانی در ایران

طهماسب مظاهری، وزیر امور اقتصادی و دارایی با «جیمز ولفنسون» رئیس بانک جهانی در محل این بانک در واشنگتن، در مورد ضرورت فعالیت و سرمایه‌گذاری موسسه تامین مالی بین‌المللی AFC در جمهوری اسلامی ایران و مشارکت آن با بخش خصوصی تاکید کرد.

«ای.اف.سی» یکی از شرکت‌های وابسته به بانک جهانی است که در زمینه گسترش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشورهای عضو مشارکت می‌کند.

وی، همچنین روند تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در بازسازی افغانستان را تشریح کرد که موردتوجه رئیس بانک جهانی قرار گرفت و این تفاهم حاصل شد که همکاری‌های لازم در این مورد بین دو طرف انجام پذیرد و در ضمن از ظرفیت‌های موسسات و سازمان‌های ایرانی استفاده مناسب به عمل آید.

همچنین در ملاقاتی که بین هیات اقتصادی ایران و معاون بانک جهانی در امور آسیای جنوبی و افغانستان در مقر این بانک پیرامون بازسازی افغانستان انجام شد، بر سرعت اجرای پروژه‌های سازندگی در افغانستان تاکید شد.

طهماسب مظاهری، وزیر اقتصاد و دارایی کشورمان در مورد موضوع گفت‌و‌گوها با خانم «نیشی موزو» معاون بانک جهانی در امور افغانستان گفت: در این ملاقات بر سرعت عمل بیشتر موسسات مختلف بین‌المللی و بانک جهانی برای جمع‌آوری کمک از کشورهای مختلف و همچنین حضور جدی و فعال ایران در بازسازی افغانستان تاکید شد.

وی گفت: در این دیدار تاکید کردیم که شکل حضور ما در این بازسازی به دو روش می‌تواند باشد: یکی شرکت در اجرای پروژه‌های زیربنایی از قبیل راه‌سازی، فرودگاه، برق‌رسانی، ساخت پل‌ها و ترمیم دانشگاه‌ها و دیگری بالا بردن ظرفیت و سطح دانش نیروی انسانی با ارائه بورس‌های تحصیلی به جوانان افغانی

لایحه عضویت ایران در موسسه تضمین سرمایه‌گذاری بانک جهانی به مجلس رفت

لایحه عضویت ایران در موسسه تضمین سرمایه‌گذاری چندجانبه «میگا» وابسته به بانک جهانی برای بررسی و تصویب ازسوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است: «با عنایت به اهمیت ضرورت جلب و حمایت سرمایه‌های خارجی و لزوم تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران، شرکت‌های بیمه، بانک‌ها و موسسات مالی خارجی به انجام سرمایه‌گذاری در کشور و به منظور افزایش ضریب امنیت سرمایه‌های خارجی، کاهش میزان خطرپذیری آن و رفع برخی از مشکلات موجود در این زمینه، لایحه عضویت دولت ایران در موسسه تضمین سرمایه‌گذاری چندجانبه «میگا» ارائه شده است.

بنابر این گزارش، میزان حق عضویت کشورمان در این موسسه تضمین‌کننده سرمایه‌گذاری در کشورهای عضو بانک جهانی به‌صورت خرید سهام و به میزان 1695 سهم تعیین شده است. بنابر اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، سهام ایران حداکثر 17.5 میلیون دلار برآورد شده و از این مقدار باید 1.8 میلیون دلار آن به‌صورت نقدی پرداخت شود.

«میگا» موسسه تضمین سرمایه‌گذاری چندجانبه وابسته به بانک جهانی است و پوشش سرمایه‌گذاری کشورها را در دیگر کشورهای عضو این موسسه که از وجه خطرپذیری بالا برخوردار باشند، از طرف بانک جهانی تا سطح معینی تضمین می‌کند.

سرمایه‌گذاری 400 هزار دلاری یکی از اتباع افغانستان در ایران

شورای عالی سرمایه‌گذاری با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مجوز اجرای 6 طرح جدید سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را تصویب کرد.

شرکت کامرون (cameron) مقیم انگلیس مبلغ 4 میلیون و 330 دلار آمریکا بابت طرح تولید تجهیزات کنترل فشار چاه‌های نفت و گاز به میزان 80 درصد در ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد و 20 درصد توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایران تامین خواهد شد.

براساس همین گزارش شرکت ARBL آلمانی برابر 3 میلیون و 147 هزار و 383 یورو در طرح تولید جعبه فرمان هیدرولیک به میزان 61 درصد سرمایه‌گذاری خواهد کرد و سهم طرف ایرانی در این قرارداد 39 درصد خواهد بود.

بنا به همین گزارش، دو نفر اتباع ترکیه مبلغ 4 میلیون و 635 هزار دلار آمریکا در شرکت «اطلس تاژ» به‌منظور تولید انواع پارچه‌های ظریف و گلدوزی‌شده به میزان 49 درصد سرمایه‌گذاری خواهند کرد و سهم سرمایه‌گذاران ایرانی 51 درصد خواهد بود.

همچنین یکی از اتباع افغانستان معادل 400 هزار دلار آمریکا در طرح تولید لایی‌سوزنی و موکت نمدی به‌نسبت 80 درصد سرمایه‌گذاری خواهد کرد و سهم ایران 20 درصد خواهد بود.

در این مصوبه تاکید شده است، الزام به صادرات مادام که محدودیت قانونی و یا تصمیم دولت برای عدم انجام صادرات جاری است، منتفی شده و درنتیجه انتقالات ارزی مربوط به سهامدار خارجی طبق قانون جلب و حمایت سرمایه‌های خارجی انجام خواهد شد.

همچنین شرایط مربوط به تسهیلات مالی سرمایه‌گذار خارجی و پرداخت هزینه‌های مربوط به تصویب هیات رسیدگی به جلب و حمایت سرمایه‌های خارجی خواهد رسید.

11 مهر 1391؛ استراتژی ارزی بانک مرکزی

همزمان با نوسان در بازار ارز، بانک مرکزی تلاش دارد از طریق مرکز مبادله ارزی گام‌های جدیدی برای مقابله با التهاب موجود بردارد. استراتژی اصلی بانک مرکزی بر «پوشش کامل تقاضای واقعی» از طریق مرکز تبادل ارزی بنا شده است. رئیس‌کل بانک مرکزی پس از نشست ارزی با دولتی‌ها نسبت به تغییر حرکت بازار ابراز اطمینان کرد. وی معتقد است که با افزایش حجم عملیات در مرکز مبادلات ارزی شرایط برای تصحیح مسیر قیمتی نرخ در بازار غیررسمی فراهم می‌شود. به گفته بهمنی، آثار ایجاد مرکز به‌زودی در کاهش نرخ بازار پدیدار خواهد شد. آمار موجود نشان می‌دهد روند مبادلات در مرکز ارزی بیش از 200 درصد در دو روز گذشته افزایش یافته است.

مسوولان امیدوارند با این روند رو به رشد، از فشار تقاضا به بازار غیررسمی کاسته شود.

اقدام دیگر بانک مرکزی به بررسی تعهدات گذشته در کارگروهی ویژه و چگونگی تامین ارز آنها بازمی‌گردد. به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، سراسری شدن مرکز و تبدیل آن به بازار بین بانکی برنامه دیگر برای تسریع در پاسخگویی به تقاضا و کاهش فشار بر بازار است. در این میان روز گذشته روند قیمتی در بازار وارد مرحله جدیدی شد؛ به‌گونه‌ای که تابلوی صرافان ثبت قیمت‌های تازه‌ای را تجربه کرد. هیجان در بازار تا مرحله‌ای پیش رفت که صرافان ترجیح دادند در آن شرایط خرید و فروش را متوقف کنند.

تحویل کلید هتل‌های هما به مرتضوی

در مراسمی با حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی گروه هتل‌های هما به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد.

با حضور عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، سعید مرتضوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، صلاحی استاندار خراسان رضوی و جمعی دیگر از مسوولان کشور و استان مراسم تعلیق مالکیت هتل‌های همای سراسر کشور به سازمان تامین اجتماعی با تحویل کلید یک هتل توسط یکی از خانواده‌های معظم شهدای دفاع مقدس برگزار شد.

گفتنی است؛ ارزش کل گروه هتل‌های هما 645 میلیارد تومان است که در این مراسم تمامی این هتل‌ها به مرتضوی واگذار شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: دولت با پرداخت بدهی 35 هزار میلیارد تومانی خود به این سازمان موافقت کرده است.

سعید مرتضوی افزود: بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی مربوط به دولت‌های گذشته بوده و این دیون از سال‌های قبل از انقلاب بوده است.

مرتضوی با بیان اینکه پرداخت این بدهی‌ها در قالب تحویل مجموعه هتل‌های هما و 37 شرکت دولتی به نام سازمان تامین اجتماعی انجام می‌شود، گفت: البته هنوز تمام دیون تامین اجتماعی پرداخت نشده و ما در جست‌و‌جوی شرکت‌هایی هستیم که در طرح خصوصی‌سازی امکان انتقال و واگذاری آنها به این سازمان وجود داشته باشد.

برخورد جدی با اخلالگران بازار سکه و ارز

در پی افزایش بیش از حد قیمت سکه و ارز در بازار تهران، سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید که قوه قضائیه برای برخورد قاطع با اخلالگران بازار سکه و ارز آمادگی دارد و از سیستم اطلاعاتی و نیروی انتظامی هم خواسته شده که به‌طور جد پیگیر این قضایا باشند که اگر چنانچه کسانی دارند در این زمینه اخلال می‌کنند، حتما آنها را به قوه قضائیه معرفی کنند و اگر قوه قضائیه به این مساله برسد که فردی در این زمینه اخلال ایجاد کرده است، حتما با قاطعیت با او برخورد می‌شود.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درخصوص افزایش قیمت ارز و سکه گفت: دولت و مجلس به دنبال این قضیه هستند و راه‌حل‌هایی را در دستورکار خود قرار داده‌اند.

قدرت خرید اقشار جامعه کم شده و این را قبول دارم و امیدوارم این مشکلات حل شود و مسوولان بیایند و مشکلات را به مردم بگویند تا بار روانی کم شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید