نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 29 مهر

ایران به آمریکا و ژاپن گاز صادر می‌کند

کدخبر: ۴۴۸۷۹۸
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 29 مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
ایران به آمریکا و ژاپن گاز صادر می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

29 مهر 1351؛ شیر «استریل» به بازار می‌آید

کارخانه شیر پاستوریزه تهران محصول جدید شیر استرلیزه خود را که شیر پاکتی «استریل» نام‌گذاری شده از چهارم آبان ماه سال جاری در پاکت‌های مخصوصی به جای شیر پاکتی پاستوریزه فعلی به بازار عرضه خواهد کرد.

گرما و شرایط نگهداری در محصول جدید موثر نبوده و حداقل به مدت یک ماه در هر شرایطی قابل مصرف است.

سخنگوی وزارت کشاورزی و منابع طبیعی افزود: نگهداری شیر پاکتی «استریل» دریخچال ضرورتی ندارد و می‌تواند بدون پیش‌بینی و تدارک خاص به نقاط مختلف حمل و به سهولت در مسافرت‌ها و پیک‌نیک‌ مورد مصرف قرار گیرد.

پاکت محصول جدید دو جداره بوده و با جدار داخلی آلومینیوم مقاوم به خوبی حافظ شیر استرلیزه می‌باشد. این محصول به لحاظ آنکه حرارت کافی دیده و چربی آن کاملا در شیر حل شده سهل‌الهضم است.

هر پاکت شیر محتوی 250 گرم شیر استرلیزه است و بهای آن برای مصرف‌کننده 6 ریال می‌باشد روی هر پاکت انقضای مهلت مصرف چاپ شده است.

ایران به آمریکا و ژاپن گاز صادر می‌کند

دومین قرارداد بزرگ فروش گاز با سه کمپانی معروف آمریکایی و ژاپنی و نروژی به امضا رسید. قرارداد بزرگ اول مربوط به صدور گاز از ایران به شوروی بود. قرارداد دوم که روز پنج‌شنبه به امضا رسید از نظر اهمیت و میزان سرمایه هم سطح آن می‌باشد. در این قرارداد از طرف سه شرکت برای صدور گاز از ایران به آمریکا و ژاپن مبلغی در حدود 1700 میلیون سرمایه‌گذاری می‌شود، سرمایه‌گذاری در زمینه جمع‌آوری گاز و آماده کردن آن برای صدور مبلغ 700 میلیون دلار خواهد بود که توسط شرکت‌های آمریکایی و ژاپنی تامین می‌شود برای ساخت 13 فروند کشتی گازبر نیز مبلغ یک هزار میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد که آن را هم کمپانی نروژی تامین خواهد کرد.

در تاریخ 27 مهر 1351 قرارداد مشارکت رد اجرای طرح مزبور و صدور 8/4 تا 2/7 میلیون تن گاز طبیعی مایع در سال از ایران به آمریکا و ژاپن بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت آمریکایی اینترنشنال سیستمز و شرکت ژاپنی نیشو ایرائی و شرکت‌های نروژی فرد اولسون و هالفدن دتیلو سیمسن در نیویورک به امضا رسید. این قرارداد را آقایان دکتر اقبال رئیس هیات مدیره و مدیرعالم شرکت ملی نفت ایران و مصدقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از طرف شرکت ملی گاز ایران امضا کردند.

برای اجرای این طرح شرکتی به نام شرکت سهامی گاز طبیعی مایع کنگان در ایران تاسیس و به ثبت خواهد رسید. 50 درصد از سهام شرکت متعلق به شرکت ملی گاز ایران خواهد بود. کلیه سرمایه لازم برای این طرح که در دو مرحله اجرا خواهد شد و بالغ بر 700 میلیارد دلار می‌باشد به وسیله طرف دوم تامین خواهد شد.

29 مهر 1371؛ آخرین مهلت تعیین تکلیف زمین‌های واگذاری حاکم شرع سابق

آخرین مهلت مراجعه برای افرادی که دارای احکام صادر شده از سوی حاکم شرع سابق شهرداری تهران مبنی بر مالکیت زمین هستند و مدارک آنان نیز به ثبت رسیده است، اعلم شد.

روابط عمومی وزارت مسکن و شهرسازی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، اشخاصی که دارای احکام صادر شده  از سوی حاکم شرع سابق شهرداری تهران مبنی بر مالکیت زمین هستند و تا پایان خرداد ماه سال 1371 به هیات نمایندگی سازمان زمین شهری مراجعه و مدارک آنان ثبت شده است می‌توانند برای پیگیری و ادامه کار پرونده خود از تاریخ 10/8/71 حداکثر تا پایان دی ماه امسال به آدرس خیابان سهروردی شمالی پلاک 79 مراجعه کنند.

29 مهر 1381؛ معیار سلامت اقتصاد کشور

مراسم روز ملی صادرات با سخنان سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهوری و با اهدای لوح تقدیر به صادرکنندگان نمونه برگزار شد..

رئیس‌جمهوری با انتقاد از اتکا به صادرات نفت و فروش این سرمایه بین نسلی گفت: نفت یک سرمایه و نعمت بزرگ است اما این ماده حیات بخش در برخورداری از یک اقتصاد پویا طی 60 سال اخیر برای کشور مشکلاتی ایجاد کرده است و ما با داشتن آن از تفکر برای پی‌ریزی یک اقتصاد سالم غافل مانده‌ایم.

وی افزود: استحصال و فروش آسان نفت جای تلاش و ابتکار و سازندگی را گرفته است. آقای خاتمی ادامه داد: معیار و ملاک سلامت اقتصاد کشور را باید در کم شدن اتکای بودجه عمومی به نفت جستجو کرد.

وی با اشاره به تراز بازرگانی کشور گفت: تراز بازرگانی در مقایسه با بسیاری از کشورها یک رقم ناچیز است و حدود 25 میلیارد دلار مجموعه درآمد و 20 میلیارد دلار واردات است. این فعل و انفعال ناچیز در اقتصاد کنونی نمایانگر تراز 5 میلیارد دلاری است اگر نفت را از آن کنیم تراز بازرگانی خارجی ما منهای 15 میلیارد دلار خواهد شد.

در دهه 1990 تا 2000 میلادی سهم ما در صادرات جهانی 57 صدم درصد بوده که عمده آن نیز صادرات نفت خام است.

رئیس‌جمهوری برای رونق صادرات، حذف مقررات دست و پاگیر و تسهیل امور توسط دولت را مورد تاکید قرار داد و افزود: تلاش‌هایی در این زمینه انجام شده اما هنوز کارهای بزرگ‌تری باقی مانده است.

وی فعال شدن سیستم سیاست خارجی و پویایی و کارآمدی سیستم بانکی را برای رشد و تولید و صادرات از دیگر راهکارها ذکر کرد و گفت: برای استفاده صادرکنندگان از صندوق‌های ذخیره ارزی اقداماتی انجام شده ولی باید ارز ارزان‌تری در دسترس آنان قرار گیرد.

29 مهر 1391؛ توافق بروکسل برای نظارت شدیدتر بر بانک‌ها

نخستین روز از نشست دو روزه سران اتحادیه اروپا در بروکسل با توافق بر سر ایجاد یک مکانیسم نظارت بر نهادهای بانکی و مالی حوزه یورو به پایان رسید.

خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا با تاکید بر اینکه «گفت‌‌وگوها طولانی و در سطح جامع و کاملی صورت گرفتند» گفت: نهاد ناظر جدید  قادر خواهد بود در صورت  لزوم در عملکرد تمامی بانک‌های حوزه پولی یورو مداخله کند. این قاعده شامل دولت‌هایی که در حوزه پولی یورو نیستند نیز، در صورت تمایل آنها، عملی خواهد بود و یکپارچگی بازار نیز کاملا حفظ خواهد شد.

فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه در حاشیه دومین روز این نشست گفت: روز گذشته توافقی صورت گرفت که خوب بود و همه بانک‌ها را در یک مکانیسم در نظر آورد. این توافق خوبی است که باید به همین صورت اخذ می‌شد.

ایجاد یک اتحادیه موثر بانکی در اروپا با در نظر گرفتن نقش صندوق بین‌المللی پول و بازارها، به‌عنوان گام نخست برای پایان بحران سه ساله مالی دو منطقه یورو به شما می‌رود.

اعطای «جایزه تولید» به گندم‌کاران با دستور احمدی‌نژاد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات دسترو جدید رئیس‌جمهور برای حمایت در کشاورزان در کاشت برنج و گندم و سایر محصولات زراعی گفت: رئیس‌جمهور در تصمیمی جید بر مصوبه قیمت خرید تضمینی گندم، این بند را اضافه کرد که جایزه‌ای تحت عنوان «جایزه تولید» به کشاورزانی که گندم بیشتر و با کیفیت تولید می‌کنند، پرداخت شود.

عبادی‌قبادی گفت: با توجه به تجارب گذشته قیمت خرید تضمینی گندم در مقایسه با قیمت سایر محصولات کشاورزی در سال آتی بیشتر خواهد بود، به گونه‌ای که استفاده از این محصول برای خوراک دام به صرفه نخواهد بود و گندم به مصارف کارخانه‌های آردسازی جهت تولید نان خواهد رسید، لذا پیش‌بینی می‌شود کشاورزان به تولید بیشتر اقدام کنند. وی تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی گندم برای خرید در فصل برداشت آتی برای گندم معمولی با 4 درصد افت مفید و 2 درصد افت غیرمفید 5 هزار و 500 ریال و گندم دوروم با همین افت 5 هزار و 900 ریال تعیین شده است که نسبت به قیمت خرید تضمینی 4 هزار و 200 ریالی سال گذشته از رشد 25 درصدی برخوردار است.

ماکسیما رفت

نیسان ماکسیما پس از صدور 11 سال میهمانی در جاده مخصوص با پارس‌خودروهایی وداع کرد. پارس‌خودرویی‌ها دوشنبه گذشته آخرین ماکسیما را نیز مونتاژ و برای همیشه با میهمان ژاپن و محبوب خود وداع کردند. گفته می‌شود قرارداد پارس خودرو با نیسان موتور ژاپن بر سر مونتاژ ماکسیما به پایان رسید و طرف ژاپنی دیگر قطعات این خودرو را تامین نمی‌کند و از همین رو پارس‌خودرو نیز مجبور به حذف آن شده است.

قرار است از ظرفیت خط تولید ماکسیما برای مونتاژ دیگر مهمان ژاپنی پارس‌خودرو؛ یعنی نیسان تیانا استفاده شود. او ماکسیما تیرماه سال 1380 به ایران آمد و بهمن ماه همان سال پارس‌خودرو مونتاژ آن را آغاز کرد. یکی از نقاط قوت این محصول حجم موتور آن به حساب می‌آمد که 3000 سی‌سی بود و این موضوع برای مشتریان ایرانی به فاکتور مهمی در خرید ماکسیما تبدیل شد. از آن سو البته مصرف سوخت زیاد نیز یکی از نقاط ضعف ماکسیما بود که با حجم موتور بالای آن ارتباط داشت. پارس‌خودرویی‌ها در طول حدود 11 سالی که از ماکسیما پذیرایی کردند، بیش از 27 هزار دستگاه از این خودرو را به مونتاژ رساندند و درا ین بین سهم مدل اتومات چهار برابر مدل دنده‌ای بوده است.

نمره منفی ماکسیما در ابتدای فروش به پارس‌خودرو روی عدد 76 متمرکز بود، اما در آخرین ارزیابی صورت گرفته، این عدد به 12 کاهش پیا کرده است.

ماکسیما زمانی قیمتی زیر 40 میلیون تومان در بازار خودرو کشور داشت، اما حالا از 81 میلیون تومان هم رد شده و خروج آن از خط تولید نیز احتمالا افزای شقیمتی دوباره را برای این محصول رقم خواهد زد.

این خودرو تا قبل از آمدن نیسان تیانا با کیفیت‌ترین محصول مونتاژی صنعت خودرو کشور بود، اما حالا گاهی دوم می‌شود و گاهی سوم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید