نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 22 آبان

احمدی‌نژاد: قیمت ارز را به‌طور مصنوعی بالا می‌برند!

کدخبر: ۴۵۴۰۱۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 22 ابان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
احمدی‌نژاد: قیمت ارز را به‌طور مصنوعی بالا می‌برند!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

22 آبان 1361؛ شرایط واگذاری آپارتمان‌های شهرک اکباتان اعلام شد

یزدی، معاون وزارت مسکن و شهرسازی شرایط واگذاری آپارتمان‌های شهرک اکباتان به متقاضیان را اعلام کرد.

وی اعلام کرد: در سال 1354 شهرک اکباتان با 65 میلیون تومان پیش‌فروش آپارتمان‌ها 35 میلیون تومان ارزش زمین (که بلافاصله کل مبلغ آن برداشت می‌شود) اعلام سرمایه و شروع به کار می‌کند.

سهامداران شرکت که از وابستگان نزدیک رژیم منحط پهلوی بودند بدون اینکه کمترین سرمایه‌ای وارد کار کنند، فقط از طریق پیش‌فروش آپارتمان‌ها بر روی نقشه در شروع کار تعداد دو هزار واحد مسکونی را می‌فروشند و مبلغ قابل‌توجهی بابت پیش‌پرداخت از خریداران دریافت می‌کنند و به‌عنوان سرمایه اولیه وارد کار می‌کنند.

سپس با زدوبند با روسای وقت سازمان‌های دولتی و ارتش و اعمال نفوذ، حجم پروژه را به 14 هزار واحد افزایش و طبق معمول بدون کوچک‌ترین دردسری، بابت پیش‌فروش 10 هزار واحد جدید که حتی هنوز به مرحله شروع نرسیده بود، بیش از 4 میلیارد تومان از بودجه دولت از طریق سازمان‌های یادشده دریافت می‌دارند.

یزدی ادامه داد: قراردادهای تحویل آپارتمان‌های مورد بحث به خریداران حدودا 2 ساله بوده که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی یعنی پس از گذشت بیش از سه سال، هنوز اسکلت‌سازی و سفت‌کاری آن نیز کاملا به پایان نرسیده بود و فقط از نظر جنبه نمایشی و تبلیغاتی آن تعداد قلیلی از واحدهای یکی از بلوک کامل و تحویل شود.

وی بیان کرد: اکباتان طرح 14 هزار واحد را داشته است، ولی پس از انقلاب تعدادی از بلوک‌ها حذف می‌شود و به 12 هزار و 500 واحد می‌رسد. البته اخیرا با تغییر قسمتی از تقسیم‌بندی‌های داخلی ساختمان‌ها با کاهش متوسط سطح زیربنای واحدها اکثرا زیاد بوده؛ درحالی‌که سیاست وزارت مسکن بر این است که حتی‌الامکان سطح مفید زیربنا کاهش یابد.

بدین ترتیب در قسمت‌های بعدی طرح که به مرور آماده می‌شود نسبت آپارتمان‌های کوچک بیشتر می‌شود. تاکنون 3500 واحد کلا آماده شده که از این تعداد 2 هزار واحد به پیش‌خریداران قبلی تحویل و حدود 300 واحد نیز به تعاونی‌ها واگذار شده و با آگهی اخیر بقیه آن تحویل خواهد شد.

وی ادامه داد: البته قیمت تمام‌شده آپارتمان‌ها و زمین مربوط هر مترمربعی در حدود 4000 تومان می‌باشد و دیگر هزینه‌های تاسیسات شهری و محوطه‌سازی که نامبرده شده هر مترمربعی حدود کمتر از 3000 تومان بر مبلغ تمام‌شده آپارتمان‌ها اضافه می‌کند. پس اگر این ساختمان‌ها با همین کیفیت و مشخصات در سایر نقاط شهری ساخته شده بود و هزینه‌های تاسیسات شهری آنها توسط سازمان‌های ذی‌ربط نظیر شهرداری و وزارت نیرو و آموزش و پرورش و شرکت گاز پرداخت می‌شد، قیمت فروش آن همان متری 4000 تومان محاسبه می‌شد.

معاون وزیر مسکن گفت: قرار بر این بود که مراجعین مستقیما به شهرک مراجعه نموده، بازدید و فرم لازم را دریافت و سپس ثبت‌نام کنند ولی به علت استقبال زیاد همشهریان فرم مزبور در روزنامه‌ها آگهی شد.

تا آخر ماه جاری پس از پر کردن پرسشنامه و ارسال آن، شرکت متقاضیان را جهت بازدید و عقد قرارداد دعوت می‌کند و در صورتی که تعداد افراد بیش از واحدهای عرضه‌شده باشد، ناچاریم قرعه‌کشی کنیم یا از طریق اولویت‌هایی که پیش‌بینی شده واگذار کنیم. به جز شرط داشتن مجوز در زمان تقاضای خرید، برای جلوگیری از بورس‌بازی، واحدهای مسکونی به خانواده‌های واگذار می‌شود که زن و شوهر فاقد واحد مسکونی بوده و برای 5 سال امکان واگذاری به غیر را نخواهند داشت.

22 آبان 1381؛ نصب بزرگ‌ترین سکوی نفتی خاورمیانه در پارس‌جنوبی

مدیرعامل پتروپارس در جریان بازدید از بزرگ‌ترین سکوی نفتی خاورمیانه گفت: حضور در بازار داخلی، حق صنعتگران ایرانی است.

اکبر ترکان افزود: با ایجاد تقاضا، عرضه به وجود می‌آید و شرکت‌های داخلی تجهیز می‌شوند.

با شرط وجود تقاضا و در صورت وجود کشش، عرضه نیز خلق می‌شود. بزرگ‌‌ترین سکوی نفتی خاورمیانه که به همت شرکت مهندسی ساخت تاسیسات دریایی ایران ساخته شده، در میدان گازی پارس‌جنوبی نصب شد.

ترکان گفت: از نتایج اجرای این طرح با امکانات داخلی می‌توان به صرفه‌جویی ارزی ایجادشده، ایجاد 1600 فرصت شغلی و انتقال تجارب برای ساخت چنین سازه‌هایی اشاره کرد.

این گزارش حاکیست سکوی فوق از مجموعه سکوهای مرحله یک پارس جنوبی است که در نوع خود بزرگ‌ترین سکوی شش پایه‌ای به ارتفاع 80 متر است.

22 آبان 1391؛ احمدی‌نژاد: قیمت ارز را به‌طور مصنوعی بالا می‌برند

رئیس‌جمهور گفت: هر کس تحت هر عنوان یا هر بهانه و از هر دسته و باندی بخواهد در مسیر منافع ملت ایران بایستد، این ملت به لطف خدا آن را زیر پایش له می کند و به قله پیشرفت خواهد رسید.

محمود احمدی‌نژاد در سخنانی که در مراسم تجلیل از بازنشستگان نمونه کشوری بیان کرد، همچنین به عده‌ای اشاره داشت که بر سر توزیع پول میان مردم مانع‌تراشی می‌کنند و گفت: بی‌محض اینکه دولت تصمیم می‌گیرد مقداری پول در جیب مردم بگذارد، شروع به سروصدا می‌کنند و از چندین جا بسیج می‌شوند تا نگذارند این اتفاق بیفتد.

هنگامی که دولت می‌خواهد کاری را انجام دهد از چندین جا می‌آیند و قیچی می‌کنند. ثروت، پول و خاک همه برای ملت است.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: چهار سال است که ما داریم افرادی را که وام‌های کلان گرفته‌اند دنبال می‌کنیم. رقم 80 درصد وام‌ها در دست کمتر از 10 تا 12 درصد فعالان اقتصادی است.

ما گفتیم وام گرفته‌اند نوش جانشان، اما حال آن را برگردانند که در این هنگام از زمین و آسمان بر سر ما ریختند که شما دارید اقتصاد را به هم می‌ریزید.

اگر 20 درصد از 80 درصدی را که برده‌اند به بانک برگردانند، همه چیز درست می‌شود.

رئیس‌جمهور یادآور شد: اکنون آمده‌اند و روی ارز، جنگ اقتصادی درست کرده‌اند و قیمت‌ها را به‌طور مصنوعی بالا می‌برند. اگر اکنون فرد یا باند یا دسته‌ای قیمتی روی ارز بگذارد و پولی ببرد به او کاری ندارند، اما به محض اینکه دولت بگوید ما می‌خواهیم مقداری پول در دست مردم بگذاریم، می‌گویند اقتصاد به هم می‌خورد. اینها مباحثی است که بالاخره باید روزی مطرح شود و مطرح نیز خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید