نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 16 آذر

صادرات نفت خارک به 5.5 میلیون بشکه در روز رسید

کدخبر: ۴۵۹۹۰۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 16 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
صادرات نفت خارک به 5.5 میلیون بشکه در روز رسید

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

16 آذر 1351؛ متمم بودجه 900 میلیون تومانی به مجلس می‌رود

لایحه 9 میلیارد ریالی متمم بودجه روز یکشنبه تقدیم مجلس شورای ملی خواهد بود.

به موجب این لایحه، دریافتی کارمندانی که حقوق و مزایای آنها از 600 تومان پایین‌تر است تا 600 تومان ترمیم و افزایش می‌یابد. پرداخت فوق مربوط به یک ماه اسفند است. اعتبار ماه‌های بعد در بودجه کل سال 1352 منظور و از اول سال آینده به‌طور مستمر پرداخت خواهد شد.

در لایحه متمم بودجه نحوه پرداخت روشن نیست، ولی پیش‌بینی می‌شود قسمتی از پرداخت در قالب «اشل» حقوق انجام پذیرد.

جمع درآمد و هزینه لایحه متمم بودجه بیش از 9 میلیارد ریال است که همه آن به مصرف ترمیم اعتبارات وزارتخانه‌ها و امور انتظامی خواهد رسید.

16 آذر 1361؛ جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری بیشتری در سیستان و بلوچستان می‌کند

20 تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایرانشهر با اکبرهاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقات کردند.

رئیس مجلس به محرومیت‌های مردم این منطقه اشاره کرد و گفت: ما کاملا معتقدیم که سیستان و بلوچستان از لحاظ انسانی محلی است که باید به وضعش توجه کنیم، زیرا مردم این منطقه یک تاریخ طولانی محرومیت را پشت‌سر دارند و مظلوم تاریختند و اگر ما انسان باشیم، مسلمان باشیم و یا سیاستمدار باشیم باید به وضع این منطقه حساس رسیدگی کنیم.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به برنامه‌های آتی دولت برای منطقه سیستان و بلوچستان گفت: جمهوری اسلامی باید در آن منطقه سرمایه‌گذاری بیشتری بکند و در بودجه امسال نیز بودجه بیشتری برای منطقه منظور شده است و در برنامه 20 ساله‌ای که طرح‌ریزی شده با توجه به نصب اسکله‌هایمان در کنار دریای آزاد و احداث جاده‌هایمان در آینده سیستان و بلوچستان ارزش واقعی خود را پیدا می‌کند و این بدان معنی است که باید چند برابر بیشتر از گذشته در این منطقه کار انجام دهیم.

16 آذر 1371؛ ظرفیت صادرات نفت جزیره خارک به 5/5 میلیون بشکه در روز رسید

 براساس گزارش نشریه پترواستراتژیز، از ترمینال صادرات نفتی جزیره خارک می‌توان در حال حاضر روزانه 5/5 میلیون بشکه نفت صادر کرد که روزانه 2 میلیون بشکه آن از چهار اسکله شناور (که سه تا از آنها به‌طور عادی کار می‌کنند) 2 میلیون بشکه از شمال اسکله «سی آیلند» و 1.5 میلیون بشکه از اسکله «تی‌جتی» بارگیری می‌شود.

رئیس بخش صادرات نفت خام ایران در جزیره خارک گفته است که بازسازی این ترمینال ظرفیت صادراتی آن را تا یک سال آینده به حد روزانه 9.5 میلیون بشکه خواهد رساند.

گفتنی است که در حال حاضر تنها 4 بازوی بارگیری از 10 عدد آن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که از این تعداد دو بازوی بارگیری متعلق به اسکله شمالی «تی‌جتی» (که اساسا 6 بازوی بارگیری دارد) و دو بازوی دیگر متعلق به اسکله سی‌آیلند (که قبلا 4 عدد بوده) هستند.

شرکت ای‌اتی‌ام‌بی و مقاطعه‌کاران فرانسوی و کره‌جنوبی در حال بازسازی بخش جنوبی «تی‌جتی» هستند.

از جزیره خارک طی اواسط ماه اکتبر و سپتامبر سال‌جاری (مهر و آبان) به ترتیب 2.8 و 2.5 میلیون بشکه در روز نفت خام صادر شده است.

16 آذر 1381؛ انتشار اوراق مشارکت با روش کنونی تورم‌زا است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: انتشار اوراق مشارکت به روش کنونی و بدون سررسید مشخص نه‌تنها نقدیگی کشور را کم نمی‌کند بلکه با افزایش قدرت خلق پول سیاستی تورم‌زاست.

طهماسب مظاهری افزود: اوراق مشارکتی که با هدف کاهش نقدینگی منتشر می‌شود باید دارای سررسید مشخص باشد و قبل از این تاریخ خرید و فروش آن فقط در بازار دست دوم  انجام شود.

به گفته وی، این اوراق همانند حساب‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه دارای قدرت نقدینگی بالاست و دارندگان آن می‌توانند هر وقت لازم دیدند آن را در بانک‌ها به پول نقد تبدیل کنند.

وی ادامه داد: از آنجا که فروش این اوراق برای مصرف در یک طرح مشخص انجام شده در حقیقت قدرت نقدینگی آن دو برابر شده است.

مظاهری اظهار کرد: اوراق مشارکت با داشتن ضمانت دولت یا بانک مرکزی علاوه‌بر داشتن خطرپذیری پایین، از پرداخت مالیات معاف بوده و سود روزشمار آن 17 درصد است.

وی انتشار این اوراق را مانع سرمایه‌گذاری در کشور دانست و  افزود: برای سودآور بودن سرمایه‌گذاری در کشور، یک سرمایه‌گذاری باید دارای 34 درصد بازده اقتصادی باشد تا بتواند با کسر هزینه‌های مالیات، عوارض و هزینه‌های دیگر، حداکثر سود 15 درصد را کسب کند.

وی افزود: از این رو سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به جای سرمایه‌گذاری و پذیرفتن خطرهای بسیار، سرمایه خود را صرف خرید اوراق مشارکت با سود 17 و یا 15 درصد کند.

مظاهری افزود: اوراق قرضه ارزی ایران که اخیرا با سررسید پنج ساله در بازارهای بین‌المللی عرضه شد به شیوه صحیح ارائه شده است و دارندگان آن اقدام به خرید و فروش آن در بازارهای ثانویه می‌کنند و بانک مرکزی ایران قبل از سررسید، آنها را بازخرید نمی‌کند.

به گفته مظاهری این نوع اوراق مشارکت بعد از عرضه در بازارهای جهانی با رشد قیمت مواجه شد و قیمت یک برگه 100 یورویی در ماه‌های اخیر به بیش از 106 یورو رسیده بود که اکنون 104 یورو است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید