نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 4 بهمن

واگذاری 2 هکتار زمین به 15 میلیون خانوار

کدخبر: ۴۷۱۱۵۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات4 بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
واگذاری 2 هکتار زمین به 15 میلیون خانوار

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

چهارم بهمن 1351؛ قرارداد نفت با کنسرسیوم تمدید نمی‌شود

ششمین جلسه کنگره ملی بزرگداشت دهه انقلاب ایران با حضور شاهنشاه آریامهر، علیا حضرت شهبانو، نخست‌وزیر و هیات وزیران و جمعی دیگر از مقامات مملکتی در محل استادیوم محمدرضاه شاه پهلوی تشکیل شد.

محمدرضا شاه پهلوی در بخشی از سخنان خود درباره نفت گفت: مدت‌هاست ما در موضوع نفت با شرکت‌های عامل یعنی کنسرسیوم نفتی که در ایران کار می‌کند مشغول مذاکره بوده‌ایم. مذاکرات نه قطع شده است و نه به جایی رسیده است.

امروز بدون ورود به جزئیات خطوط کلی آن را باید برای شما بگویم. موقعی که در 1954 ما قرارداد نفتی را امضا کرده‌ایم که شاید در آن روز بیشتر از این هم نمی توانستیم به‌دست بیاوریم. یکی از مواد قرارداد این بود که شرکت‌های عامل، منافع ایران را به بهترین وجهی حفظ خواهند کرد. ما دلایل کافی داریم که مطابق حتی همین قرارداد 54 قرارداد نفت خود را با کنسرسیوم در سال 1979 دیگر به هیچ وجه تمدید نکنیم.

چون مردمانی هستیم که به امضا خودمان پایبند هستیم یک امکان این است که تا سال 1979 یعنی شش سال دیگر کمپانی‌های موجود به کار خودشان ادامه بدهند به شرطی که درآمد هر شبکه نفتی که به ما می‌رسد از درآمد ممالک هم حوزه ما کمتر نباشد، به شرطی که قدرت صادراتی ایران به 8 میلیون بشکه در روز برسد و اگر فاصله‌ای که حالا تا آن رقم هست پر نشود، خود ما خواهیم کرد.

خود ما می‌دانیم که با این نفت اضافی چه بکنیم در 1979 قرارداد خاتمه پیدا خواهد کرد و شرکت‌های فعلی در آن ردیف بلندی که بعد خواهد ایستاد و مشتری نفت ایران خواهد بود بدون هیچ مزایایی مثل دیگری باید بیایند صف بکشند.

چهارم بهمن 1371؛ پیکان 1600 به مرحله تولید انبوه رسید

پروژه تولید پیکان 1600 در شرکت ایران خودرو با پایان یافتن عملیات اجرایی این طرح به مرحله تولید انبوه رسید.

سیدابوالحسن خاموشی، قائم مقام ریاست هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اهدای لوح سپاس به مهندس محمدحسن تهرانی نژاد، مشاور وزیر صنایع سنگین و مدیرعامل شرکت ایران خودرو ضمن تشکر از مساعی به‌عمل آمده در خطوط تولید کارخانه‌های ریخته‌گری و موتورسازی از زحمات بی‌شائبه مدیریت شرکت و کارکنان این مجموعه در تولید مجدد پیکان 1600 قدردانی کرد.

گفتنی است، همزمان با راه‌اندازی ماشین‌آلات خریداری‌شده از «تالبوت» در واحدهای صنعتی سراسر کشور در سال 1369 پروژه ساخت و تولید پیکان 1600 طی دو سال فعالیت به بهره‌برداری رسید و راه‌اندازی خطوط تولید این خودرو در موعد مقرر به انجام رسید. موارد بهسازی‌شده در بدنه و تزئینات پیکان 1600 عبارتند از: نصب سپرهای جدید، شیشه‌های جانبی یکپارچه، استپ نور بالا روی دسته راهنما، تغییر شکل در آرم شرکت، چراغ سقف، جک بالابر، صندلی، کمربند ایمنی، زیر آرنجی، باک بنزین، آیینه تنظیم از داخل، محافظ زیر گاردان و تایمر برف پاک‌کن که تمام موارد برای اجرا در تولید انبوه طبق برنامه در دستورکار است.

چهارم بهمن 1391؛ واگذاری 2 هکتار زمین به 15 میلیون خانوار

محمود احمدی‌نژاد بار دیگر وعده واگذاری صدها متر زمین به خانواده‌های ایرانی را مطرح کرد تا بر عزم خود به‌منظور انجام برنامه‌های تازه در ماه‌های باقی‌مانده از دولتش تاکید کند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه «می‌شود به 15 میلیون خانوار 2 هکتار زمین داد» وعده سال گذشته‌اش در این ارتباط را به‌روزرسانی کرد.

سال قبل بود که احمدی‌نژاد از طرح دولت برای واگذاری 1000 متر زمین به هر خانواده ایرانی برای ساخت مسکن و باغ میوه خبر داده بود. امسال اما همانطور که نظر رئیس‌جمهور بر افزایش یارانه‌های نقدی قرار گرفته است، وعده خود مبنی‌بر واگذاری زمین به مردم را با رقمی بالاتر تکرار کرد و البته در این میان به یک مانع نیز اشاره کرده است؛ مانعی که به تعبیر وی توسط «افراد کوته‌بین و کوچک» ایجاد شده است.

رئیس‌جمهور یکی از ثروت‌های خدادادی ایران را زمین دانست و ادامه داد: ما کشور وسیع و پهناوری هستیم و 187.3 میلیون هکتار زمین داریم که تمام آن مفید است. قسمتی از آن یا آب است یا مرتع یا معدن یا زمین کشاورزی و بیش از 45 میلیون هکتار آن نیز قابل کشت است که تنها از 14 میلیون آن استفاده می‌کنیم. نباید به سمتی برویم که عده معدودی کار کنند و بقیه مصرف کنند. همه باید در تولید مشارکت داشته باشند.

وی درخصوص چگونگی واگذاری زمین به مردم تصریح کردک ما 20 میلیون خانوار داریم که حدود 5-6 میلیون آنها خانه و زمین دارند و ما به 15 میلیون خانوار دیگر می‌توانیم دو هکتار زمین بدهیم به شرطی که آن را آباد کنند.

احمدی‌نژاد افزود: خانه وسیع و چشم‌انداز زیبا برای مردم لازم است که باید توسط خود آنان به وجود آید و ثروت رسیدن به این هدف، زمین است.

رئیس‌جمهور با اشاره به موانع و مشکلات استفاده از ثروت‌های ملی گفت: متاسفانه نگاه ما دچار مشکل است و دلیل آن هم استبداد طولانی‌مدت حاکمان فاسد، اندیشه سازمانی و حکمرانی در کشور است.

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به اینکه ملت ایران امکان تامین 10 برابر ارز حاصل از فروش نفت را با استفاده از ابداعات خود دارد، افزود: وقتی که بیگانگان می‌گویند ما از شما نفت نمی‌خریم، ما باید بگوییم که به جهنم که نفت نمی‌خرید.

مشکل در تامین ارزهای پرمتقاضی

«تامین ارزهای پرمتقاضی همچون یورو در مرکز مبادلات با مشکل مواجه شده است. اما تامین ارزهای محلی و بومی که بین طرف‌های تجاری ایران در آسیا متمرکز است، این مشکلات کمتر است. برخی کمبودها نیز به میزان تزریق ارز توسط صندوق توسعه ملی و شرکت نفت برمی‌گردد. همچنین برای نزدیک کردن قیمت ارز بازار به قیمت ارز مرکز مبادلات و رسیدن به تک‌نرخی ابتدا باید به فکر تثبیت قیمت ارز بود. درواقع ثبات قیمت‌ها در بازار لازمه تک‌نرخی شدن ارز است.»

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با بیان اینکه مرکز مبادلات درخصوص ارزهای پرمتقاضی مشکل دارد، گفت: ابتدا باید بازار ارز تثبیت شده و سپس به سراغ یکسان‌سازی ارز برویم. صمد کریمی تاکید کرد: ما در مرکز مبادلات ارزی درخصوص ارزهای پرمتقاضی مشکل داریم، ولی درخصوص ارزهای ملی با توجه به آسیب‌شناسی تامین ارز صورت می‌گیرد. این در حالی است که عمده تقاضای ما مربوط به ارزهای پرمتقاضی و یورویی است.

وی در ادامه به آمار فعالیت مرکز مبادلات ارزی اشاره کرد و افزود: از ابتدای تاسیس مرکز مبادلات تاکنون 14 هزار و 362 فقره ثبت سفارش صورت گرفته است و با توجه به مشکلاتی که در مرکز وجود دارد، اولویت سه تا هشت ارز دریافت می‌کنند، زیرا منابع ارزی ما محدوده بوده و تنها توسط شرکت نفت و صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید