نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 8 بهمن

خرید 30 فروند نفتکش با 1.5 میلیارد دلار اعتبار خارجی

کدخبر: ۴۷۲۱۳۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات8 بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
خرید 30 فروند نفتکش با 1.5 میلیارد دلار اعتبار خارجی

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

هشتم بهمن 1351؛ تاسیس دو بانک جدید «تنخواه‌گردان» و «اقساطی»

بانک تنخواه‌گردان برای تامین کمبود سرمایه در گردش صنایع و بانک اقساطی برای کمک به خریداران کالاهای قسطی وارد فعالیت می‌شود.

مقدمات تشکیل این دو بانک از هر جهت فراهم شده است و کارشناسان بانکی مشغول تدوین و تنظیم اساسنامه و آیین‌نامه‌های مربوط به نحوه فعالیت‌های این دو بانک هستند.

لزوم ایجاد بانکی برای پرداخت تنخواه‌گردان (اعتبارات کوتاه‌مدت) به صنایع از چندی قبل که صنایع ایران وارد مرحله گسترش و توسعه شده‌اند احساس می‌شد و قبلا هم در این مورد بانک مرکزی ایران اقداماتی انجام داده بود ولی در حال حاضر تشکیل این بانک و بانک اقساطی ضروری تشخیص داده شده است و به زودی این بانک با مشارکت بانک‌های فعلی و مردم تاسیس خواهد شد.

در حال حاضر صنایع برای تهیه پول موردنیاز خود ناچارند به بانک‌های مختلف مراجعه کنند و احتیاجات پولی خود را پس از صرف وقت زیاد و انجام تشریفات فراوان و پرداخت بهره نسبتا بالا تامین کنند.

بهره پول در این مورد حداقل 12 درصد است که گاه با احتساب کارمزد و دیگر مخارج بانکی رقمی متجاوز از 13 درصد را تشکیل می‌دهد.

تاسیس بانک تنخواه‌گردان این امکان را به وجود می‌آورد که صاحبان صنایع با شرایط سهل‌تر و بهره ارزان‌تر به پول موردنیاز دست یابند.

هشتم بهمن 1371؛ برج 51 طبقه در تهران ساخته می‌شود

عملیات ساختمانی یک برج 51 طبقه که بلندترین ساختمان مسکونی کشور خواهد بود، در آستانه ایام فرخنده فجر آغاز خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی بانک صادرات، این پروژه که توسط شرکت آ.اس.پ در خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی ساخته می‌شود، در 51 طبقه، 160 متر ارتفاع و 165 هزار متر زیربنا خواهد داشت.

این بنا شامل 600 دستگاه آپارتمان، 15 دستگاه بالابر، یک باب مدرسه، مهدکودک، مسجد و سایر امکانات است و در 40 هزار متر زمین ساخته می‌شود.

این ساختمان که برج تهران نام گرفته، هزینه اجرایی آن با سرمایه‌گذاری بانک صادرات تامین می‌شود و پیش‌بینی شده است که عملیات ساختمانی آن در سال 76 به پایان برسد.

هشتم بهمن 1381؛ خرید 30 فروند نفتکش با 1.5 میلیارد دلار اعتبار خارجی

شرکت ملی نفتکش ایران در اجرای برنامه نوسازی ناوگان دریایی خود و برای افزایش ظرفیت حمل و نقل نفت و فرآورده‌های نفتی، ساخت 30 فروند کشتی نفتکش را سفارش داده است.

رئیس برنامه‌ریزی شرکت ملی نفتکش ایران با بیان این مطلب افزود: تاکنون 18 فروند از این نفتکش‌ها تحویل شده و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و بقیه نیز به‌تدریج تا سال 1384 تحویل خواهد شد. مجموع ظرفیت این نفتکش‌ها 6 میلیون و 90 هزار تن است.

به گفته مهندس عبدالحمید تعقل 23 فروند از کشتی‌های نفتکش در کره جنوبی، 5 فروند در چین و 2 فروند در شرکت کشتی‌سازی فراساحل بندر عباس ساخته می‌شود. از این تعداد نفتکش 5 فروند فرآورده‌بر هستند که هر کدام با ظرفیت 35 هزار تن بین بنادر و جزایر خلیج فارس رفت‌و‌آمد می‌کنند و با حمل نفت مصرفی این مناطق کار سوخت‌رسانی را انجام می‌دهند، 5 فروند نیز با ظرفیت هر یک 98 هزار تن به پالایشگاه بندرعباس اختصاص داده شده که نفت خام مورد نیاز را از جزیره خارک بارگیری می‌کند و به بندرعباس می‌رساند و در صورت خالی بودن ظرفیت به مسیرهای بین‌المللی اعزام می‌شود.

همچنین 5 فروند هر کدام با ظرفیت 185 هزار تن و 15 فروند هم هر یک با ظرفیت 300 هزار تن ساخته می‌شوند.

مهندس تعقل گفت: برای ساخت این نفتکش‌ها بیش از 1.5 میلیارد دلار اعتبار خارجی با شرایط استثنایی جذب شده است به‌گونه‌ای که برای ساخت یک فروند نفتکش 7 درصد بهای آن نقد پرداخت می‌شود و 93 درصد را بانک‌های خارجی فاینانس کرده‌اند، مبلغ پیش قسط هم از محل فروش نفتکش‌های قدیمی تامین شده است.

هشتم بهمن 1391؛ طلا از دریافت ارز مبادله‌ای بازماند

با اعلام اختصاص ارز با نرخ مبادله‌ای به کالاهایی که در اولویت نهم قرار دارند خبرسازی گسترده‌ای درخصوص واردات طلا با ارز مبادله‌ای انجام شد، اما این بار نیز به مانند یک ماه قبل طلا از دریافت ارز مبادله‌ای بازماند.

پس از آنکه برخی مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از واردات طلا با ارز مبادله‌ای سخن گفتند بانک مرکزی اعلام کرد، براساس قانون پولی و بانکی کشور و قانون عملیات بانکداری بدون ربا مدیریت بازار طلا از اختیارات بانک مرکزی جمهوری اسلامی بوده، از این رو واردات طلا کماکان با ارز متقاضی (به نرخ شبکه صرافی‌های مجاز) صورت گرفته و طلا مشمول دریافت ارز مبادله‌ای نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید