نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 10 اردیبهشت

حضور ایران در بزرگ‌ترین دالان عبور کالا در جهان

کدخبر: ۴۹۱۹۳۳
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
حضور ایران در بزرگ‌ترین دالان عبور کالا در جهان

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

10 اردیبهشت 1352؛ اصلاحیه طبقه‌بندی معلمان تا تیرماه اجرایی می‌شود

اجرای اصلاحیه طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان که به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است، قبل از تیرماه در سراسر کشور پایان می‌یابد و پس از صدور احکام کسانی که مشمول این اصلاحیه شوند، مابه‌التفاوت حقوق آنها فورا پرداخت می‌شود. اعتبار لازم برای پرداخت این مابه‌التفاوت تامین شده است.

در این اصلاحیه به نفع معلمان، در تعیین طبقات شغلی آن تغییراتی داده شده است. قسمتی از این تغییرات را در شماره دیروز منتشر ساختیم و اینک قسمتی دیگر از این اصلاحیه: تخصص متصدیان پست‌های آموزشی و به گروه 7 برای دارندگان مدرک تحصیلی دیپلم کامل متوسطه یا معادل آن و به گروه 8 برای دارندگان مدرک تحصیلی کمتر از لیسانس و به گروه‌های 10 و 11 برای دارندگان مدارک تحصیلی لیسانس و بالاتر علاوه‌بر شرایط احراز مندرج در طبقات رشته‌ها، مستلزم احراز شرایط و انطباق با ضوابط دیگری است که این شرایط و ضوابط از طرف وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می‌شود و پس از تایید سازمان اداری و استخدامی کشور به تصویب شورای این سازمان خواهد رسید.

اسپانیا خواستار خرید مستقیم نفت از ایران است

گریگوریر لوپز براوو، وزیر خارجه اسپانیا که سرگرم دیدار رسمی از ایران است در گفت‌و‌گو با اطلاعات تایید کرد که اسپانیا خواستار خرید مستقیم نفت از ایران براساس یک قرارداد درازمدت است.

براوو فاش کرد که اسپانیا براساس سیاست جدید نفتی و با توجه به بحران انرژی در سال‌های باقی‌مانده قرن بیستم، معتقد به ایجاد روابط مستقیم میان کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده و کوتاه ساختن دست واسطه‌ها در این زمینه است و منافع کشورهای مصرف‌کننده ایجاب می‌کند که از این پس نفت موردنیاز خود را مستقیما از کشورهای تولیدکننده تامین کند.

براوو گفت: میزان مصرف نفت اسپانیا در سال جاری به 40 میلیون تن خواهد رسید و این میزان روز به روز در حال افزایش است.

وی گفت: سیاست دولت مادرید این است که در آینده نزدیک به تدریج بیشترین درصد نفت موردنیاز خود را از کشورهای تولیدکننده به‌طور مستقیم تامین کند و ایران در میان کشورهای تولیدکننده بزرگ، تنها کشوری است که اسپانیا برای تحقق سیاست نفتی خود در حال حاضر می‌تواند بدان روی آورد.

10 اردیبهشت 1362؛ دستورالعمل دادستان کل کشور برای برخورد قاطعانه با محتکران و گرانفروشان

در رابطه با نحوه مبارزه قاطع و شدید با احتکار و گرانفروشی از سوی آیت‌الله یوسف صانعی، دادستان کل کشور بخشنامه‌ای خطاب به کلیه دادسراها و دادگاه‌های دادگستری جمهوری اسلامی ایران صادر شد.

متن بخشنامه به شرح زیر است:

اکنون که امت حزب‌الله با ایثار مال و جان عزیزان خود به رهبری امام امت ارواحنافدا و به یاری الله نظام جمهوری اسلامی را مستقر نموده و در شرایط حساس کنونی که کشور اسلامی‌مان در محاصره اقتصادی و درگیر با جنگ تحمیلی ابرجنایتکاران شرق و غرب می‌باشد عده‌ای از خدا بی‌خبر و احیانا عمال بیگانه با سودجویی و غرض‌ورزی و یا بعضی آگاهانه سعی دارند از طریق عدم عرضه کالاهای موردنیاز مردم و یا گرانفروشی باعث تضییقاتی برای دولت و امت حزب‌الله گردند. علاوه‌بر اینکه مستوجب عذاب اخروی می‌باشند، خداوند تبارک و تعالی آنها را به عذاب الیم گرفتار خواهد کرد.

اینک نیز بر قوه قضائیه و قضات شریف است که استقلال و قاطعیت خود را به ظهور رسانده و به تعهد و رسالتی که شهیدان عزیز و ارجمندمان بر عهده آنان در این برهه از زمان گذارده‌اند به خوبی وفا نموده و در مقابل این افراد که نصایح امام عزیز و تذکرات مسوولان دولت جمهوری اسلامی نادیده گرفته و به اعمال ننگین و جنایتکارانه خود ادامه می‌دهند وفق مقررات موضوعه راجع به احتکار و گرانفروشی که فقهای محترم شورای نگهبان مخالفت آن (قوانین) را با شرع اعلام ننموده‌اند و قبلا طی بخشنامه اعلام گردیده و قانون نظام صنفی مصوب شورای انقلاب اسلامی، سریعا و شدیدا قاطعانه برخورد و متخلفین و مجرمین را به کیفر اعمالشان برسانند.

10 اردیبهشت 1382؛ شیبانی، رئیس کل بانک مرکزی شد

سعید شیرکوند، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره انتصاب شیبانی به سمت رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: رایزنی‌ها بین وزیر امور اقتصادی و دارایی، دولت و رئیس‌جمهور درباره شیبانی به نتیجه رسیده و انتخاب صورت گرفته است.

وی افزود: رئیس‌کل جدید، کار خود را هفته آینده بعد از مراسم چهلم مرحوم دکتر نوربخش رسما آغاز خواهد کرد.

گفتنی است، ابراهیم شیبانی دارای دکترای اقتصادی از انگلستان و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است. وی متولد یزد و حدود 14 سال در سمت‌های معاونت و دبیرکلی بانک مرکزی اشتغال داشته است.

حضور ایران در بزرگ‌ترین دالان عبور کالا در جهان

برنامه‌های قزاقستان، بلاروس، هندوستان، روسیه و ایران برای ایجاد بزرگ‌ترین دالان عبور کالا در جهان تشریح شد.

مهندس احمد خرم، وزیر راه و ترابری در حاشیه اجلاس شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب گفت: جمهوری اسلامی ایران برای عملی شدن پیمان تسهیل صدور کالا در این دالان به توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی خود روی آورده و در این قالب بنادر شهید رجایی بندرعباس، امیرآباد بهشهر و شهید بهشتی چهابهار با یک طرح ضربتی توسعه خواهند یافت.

به گفته وی در بندر چابهار کار توسعه اسکله و لایروبی بندرگاه امسال پایان خواهد یافت و احداث موج‌شکن با جدیت ادامه دارد.

در بندر امیرآباد بهشهر 7 پست اسکله تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد که 6 پست از آنها هم‌اکنون به پایان رسیده است. همچنین برای نخستین مرتبه یک شریک خارجی از هندوستان، حاضر به سرمایه‌گذاری 50 درصدی در ا حداث راه‌آهن بم-چابهار شده که متاسفانه رقم بودجه تکمیل این طرح در بودجه سال 82 دیده نشده است.

خرم گفت: راه‌آهن بافق – مشهد نیز که قرار بود تا پایان سال 1386 به بهره‌برداری برسد با اختصاص 900 میلیارد ریال بودجه در سال گذشته و همین میزان اعتبار در سال جاری حداکثر تا پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: راه‌آهن قزوین – رشت – انزلی نیز از سال گذشته به پیوست بودجه عمرانی اضافه شده و با فراهم شدن مقدمات فاینانس این طرح ظرف 3 سال آینده گشایش می‌یابد.

وی گفت: با فعال شدن کریدور شمال – جنوب و تکمیل زیرساخت‌های ترانزیتی ایران سالانه 3 تا 3.5 میلیارد دلار عایدی از محل ترانزیت کالا نصیب ایران می‌شود.

هشدار بانک جهانی به صندوق بازنشستگی ایران

بدهی‌های تامین نشده صندوق‌های بازنشستگی طی دوره 2002 تا 2070 به بیش از 200 درصد تولید ناخالص داخلی امروز ایران تخمین زده می‌شود.

هیاتی ازسوی صندوق بازنشستگی بانک جهانی به منظور بررسی و اصلاح سیستم فعلی صندوق بازنشستگی کشوری به ایران سفر کردند که طی این سفر ضمن هشدار به مسوولان اظهار کردند، صندوق‌های بازنشستگی ایران تا 10 سال دیگر زیان‌ده خواهد شد؛ به طوری که موازنه مالی آنها منفی می‌شود.

در گزارش تهیه‌شده ازسوی این هیات آمده است، سیستم کنونی صندوق بازنشستگی در ایران پویایی لازم را ندارد و انگیزه‌های فراوانی برای گریز از پرداخت حق بیمه وجود دارد.

به عقیده کارشناسان، چنین سیستمی اظهار دریافتی کمتر از میزان واقعی و بازنشستگی پیش ازموعد را ایجاد می‌کند.

هیات بررسی و اصلاح صندوق بازنشستگی بانک جهانی تاکید می‌کند سیستم فعلی صندوق بازنشستگی در ایران دارای مکانیزمی است که درنهایت به بازتوزیع درآمد به نفع اغنیا و به ضرر فقرا می‌شود.

عبدالحسین ثابت، رئیس سازمان بازنشستگی کشوری نیز ضمن تایید تلویحی گزارش بانک جهانی گفت: بحران در صندوق‌های بازنشستگی را چندین بار طی گزارش‌هایی به مسوولان هشدار داده‌ایم.

نخستین بیمه خصوصی کشور رسمیت یافت

بیمه کارآفرین، نخستین شرکت بیمه خصوصی است که در روزهای پایانی سال 81 پس از اخذ مجوز بیمه مرکزی ایران به ثبت رسید.

محمود ضرابی، مدیرعامل شرکت بیمه کارآفرین افزود: یکی از ویژگی‌های شرکت بیمه کارآفرین، تعلق صددرصد سهام آن به بخش خصوصی است.

وی گفت: ترکیب پذیره‌نویسی سهام این شرکت نشان می‌دهد که مالکیت آن به هیچ نهاد دولتی وابسته نیست.

55 درصد سهام این شرکت به اعضای موسس، 10 درصد بانک کارآفرین و 35 درصد نیز به حدود 400 نفر از متقاضیان سهام تعلق دارد که از طریق عمومی پذیره‌نویسی شده‌اند.

سرمایه اولیه این شرکت 14 میلیارد تومان است که 50 درصد آن پرداخت شده و 50 درصد باقی مانده در تعهد سهامداران است.   

10 اردیبهشت 1392؛ تعداد بنگاه‌های مسکن در دولت احمدی‌نژاد دو برابر شد

آخرین دوره رونق معاملات مسکن – سال 84 تا 85 – زمانی که قدرت خرید از طریق دریافت وام‌های بانکی، توان پذیرش قیمت‌ها را داشت و با اخذ یک فقره وام 30 تا 40 میلیون تومانی عملا بیش از نیمی از هزینه خرید یک واحد مسکونی متراژ متوسط نوساز تامین می‌شد؛ شغل واسطه‌گری ملکی جزو یکی از معدود صنوف پردرآمد در کشور به حساب می‌آمد.

تا پیش از رشد خیره‌کننده جمعیت مشاوران املاک اگرچه حق کمیسیون مشاوران – که براساس نسبتی از ارزش آپارتمان است – از هر معامله با میانگین قیمت متری 700  هزار تومان ناچیز بود، اما تعداد و تیراژ بالای مبایعه‌نامه‌هایی که 6 سال پیش در بنگاه‌ها صادر می‌شد، درآمد خالص مشاوران املاک را به صورت تصاعدی افزایش داد.

حالا اما رکود دست‌کم سه ساله معاملات مسکن و تعداد زیاد بنگاه‌ها باعث شده سهم هر آژانس از حجم کل معاملات به 3 فقره قرارداد در ماه برسد.

نتایج آمارگیری از فعالیت بنگاه‌های مسکن در سراسر کشور توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد: پروانه فعالیت بیش از نیمی از بنگاه‌های املاک در طول دو دولت محمود احمدی‌نژاد صادر شده است.

از ابتدای سال 85 تا پایان سال 90 برای 39 هزار بنگاه مسکن جواز صادر شده که این تعداد آژانس 54.5 درصد کل آژانس‌های موجود در حوزه املاک را تشکیل می‌دهد؛ طوری‌که صدور این تعداد پروانه برای کسب برای مشاوران املاک در تاریخ فعالیت این صنف بی‌سابقه بوده است.

سبقت دولت از شرکت‌های دولتی در بدهی به بانک‌ها

آمارها نشان می‌دهد از سال 84 تاکنون، سهم «بدهی‌های دولت» در «بدهی‌های بخش دولتی» به شبکه بانکی کشور، مرتبا در حال افزایش بوده و در مقابل سهم «بدهی‌های شرکت‌های دولتی» از آن، رو به کاهش بوده است.

در آخرین داده‌های منتشرشده ازسوی بانک مرکزی درخصوص وضعیت شبکه بانکی کشور، اطلاعات مربوط به خلاصه وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های شبکه بانکی و بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی، تا پایان آذرماه سال 91 ارائه شده است. این اطلاعات در قسمت داده‌های «بخش پولی و بانکی» از گزیده‌های «آمارهای اقتصادی» منتشر می‌شود که «خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی» را  ارائه می‌دهد. آمارهای رسمی نشانگر این است که از سال 84 تاکنون، میزان بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی کشور به‌صورت مداوم در حال افزایش است.

مطابق داده‌های منتشرشده، در اسفندماه سال 84 میزان کل بدهی‌های بخش دولتی به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی کشور معادل 11 هزار و 240 میلیارد تومان بوده است. این میزان در آذرماه سال 91 به رقم 53 هزار و 207 میلیارد تومان افزایش یافته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید