نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 19 اردیبهشت

اگر نان دوباره گران شود، یارانه‌اش را می‌دهیم

کدخبر: ۴۹۳۷۳۲
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
اگر نان دوباره گران شود، یارانه‌اش را می‌دهیم

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

19 اردیبهشت 1352؛ مقدمات نصب نیروگاه‌های اتمی در ایران فراهم می‌شود

طی سال‌های 52 تا 1356 دولت بیش از 12 میلیارد تومان در صنعت برق سرمایه‌گذاری می‌کند و با به کار گرفتن این سرمایه نه‌تنها قدرت تولید برق موسسات تابعه وزارت آب و برق به 26 میلیون کیلووات ساعت می‌رسد، بلکه مقدمات نصب نیروگاه‌های برق اتمی در ایران نیز فراهم می‌شود.

دکتر ایرج وحیدی، وزیر آب و برق در کانون سپاهیان انقلاب با اشاره به برنامه پنجم عمرانی کشور گفت: تولید برق از نیروگاه‌های بخاری با ظرفیت هر واحد به قدرت 350 هزار کیلووات و در برنامه ششم تولید برق از نیروگاه‌های بخاری با ظرفیت هر واحد 600 هزار کیلووات تامین خواهد شد که در نقاط شمالی و جنوبی کشور نصب خواهد شد و در نقاط دیگر کشور توربین‌های گازی که به آب احتیاج ندارند نصب خواهد شد؛ به‌نحوی‌که در آخر برنامه پنجم ظرفیت قدرت نیروگاه‌های آبی و حرارتی نصب شده به 6 میلیون کیلووات خواهد رسید.

250 پزشک پاکستانی به ایران خواهند آمد

 250 نفر از پزشکان پاکستانی که به طور پیمانی به استخدام وزارت بهداری درآمده‌اند تا اواسط خردادماه آینده وارد ایران خواهند شد.

مهندس عصار، معاون طرح و برنامه‌های وزارت بهداری در این مورد توضیح داد کارهای مقدماتی استخدام پزشکان پاکستانی پایان یافته و هم‌اکنون وزارت بهداری مشغول انجام پاره‌ای از امور مربوط به وزارتخانه‌های علوم و کار برای اجرای این طرح می‌باشد.

نزدیک به 50 نفر از این پزشکان به وسیله سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی استخدام خواهند شد.

حقوق پزشکان پاکستانی که اکثرا با خانواده خود به ایران می‌آیند، با توجه به محل خدمت از 2500 تومان تا 4500 تومان می‌باشد. در مناطقی که از طرف وزارت بهداری، مسکن در اختیار پزشکان مزبور گذارده می‌شود، 10 درصد حقوق آنان بابت مسکن کسر می‌شود.

19 اردیبهشت 1372؛ شرکت هواپیمایی «ماهان» فعالیت خود را آغاز کرد

با ورود چهار فروند هواپیمای بزرگ مسافربری و باری به فرودگاه بین‌المللی کرمان، شرکت هواپیمایی «ماهان» فعالیت خود را آغاز کرد.

این شرکت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل و نقل هوایی کشور است که به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و استاندار کرمان و مجوز هیات وزیران و شورای عالی پشتیبانی در امر پروازهای داخلی و خارجی تاسیس شده است. هواپیمای این شرکت دو فروند مسافربری و دو فروند باری هستند.

19 اردیبهشت 1392؛ اگر نان دوباره گران شود، یارانه‌اش را هم می‌دهیم

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با بیان اینکه در حال حاضر هر ایرانی ماهانه 50 هزار ریال یارانه نان دریافت می‌کند، گفت: در سال جاری در صورت افزایش مجدد قیمت نان، پس از نهایی شدن بودجه و تعیین قیمت خرید تضمینی گندم، یارانه آن پرداخت می‌شود.

محمدرضا فرزین درباره یارانه نان اظهار کرد: در حال حاضر مبلغ 455 هزار ریال به صورت ماهانه به هر فرد ایرانی پرداخت می‌شود که 405 هزار ریال آن بابت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و آب و 50 هزار ریال آن بابت نان است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته با توجه به افزایش قیمت تضمینی خرید گندم از کشاورزان توسط دولت، مجددا قیمت آرد و متعاقب آن نان نیز افزایش یافت، خاطرنشان کرد: بر این اساس مقرر شد معادل این افزایش مبلغ 280 هزار ریال برای کل سال 91 به هر فرد ایرانی پرداخت شود که این امر در سال گذشته عملیاتی شد.

مشکل تامین مسکن جز با مدیریت دولت حل نمی‌شود

وزیر راه و شهرسازی در واکنش به صحبت‌های انتخاباتی برخی کاندیداها که می‌گویند «دولت نباید در بخش مسکن دخالت کند و مسوولیت تامین مسکن مردم باید به بخش خصوصی واگذار شود»، این چنین پاسخ داد: تجربه دولت‌ها از اوایل انقلاب تاکنون در کشورمان و همین طور در دنیا نشان داده است مشکل تامین مسکن جز با مدیریت دولت و حمایت دولتی از عرضه مسکن، حل نشده و نخواهد شد.

علی نیکزاد همچنین گفت: نمونه موفق آنچه در این دولت برای تامین مسکن مردم هزینه شد را به خوبی می‌توان در زلزله‌های متعدد ماه‌های اخیر در شهرها و روستاهای کشور مشاهده کرد.

اگر خانه‌های روستایی با تسهیلات بانکی اختصاص داده شده به مردم در این سال‌ها مقاوم‌سازی و نوسازی نمی‌شد، این زلزله‌ها خسارت زیادی بر جا می‌گذاشت، اما دیدیم در مناطقی که اخیرا زلزله آمد مثل استان‌های لرستان، آذربایجان شرقی و بوشهر هر کجا مقاوم‌سازی مسکن روستایی جدی انجام شده آن خانه‌ها پابرجا مانده است.

بنابر این ما در دولت به جای اینکه بگذاریم بر مردم مصیبت وارد شود و بعدش برویم دستشان را بگیریم و وام بلاعوض بدهیم، بهتر است این خانه‌های باقیمانده روستایی را هم مقاوم‌سازی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در بخش مسکن شهری نیز دولت با اختصاص هزاران هکتار زمین 99 ساله به ساخت و سازهای مسکن مهر و تامین 80 درصد هزینه ساخت از طریق وام قرض الحسنه، هزینه تامین مسکن خانوارها را تا حد ممکن کاهش داد و این طرح مسکن مهر امروز به الگوی برخی کشورهای در حال توسعه و کشورهایی که به بازسازی مشغول هستند، تبدیل شده است.

گران‌قیمت‌ترین خودروهای وارداتی ایران

یکی از محصولات شرکت خودروسازی مرسدس بنز آلمان گران قیمت‌ترین خودروی وارداتی به کشور در سال 1391 بود. در آذرماه سال گذشته یک دستگاه خودروی سواری مرسدس بنز S5OOL رنگ مشکی مدل 2012 به ارزش 320 هزار و 604 دلار از مبدا امارات و از طریق گمرک شهید رجایی وارد کشور شد تا به این ترتیب این خودرو عنوان گران قیمت‌ترین خودروی وارداتی به کشور را در سال 1391 به خود اختصاص دهد. خودروی پورشه پانامرا توربو رنگ سفید ساخت 2012 مدل 2013 وارداتی از امارات با 211 هزار و 934 دلار و خودروی پورشه 8 سیلندر سفید 2012 پانامرا توربو وارداتی از آلمان با 210 هزار و 603 دلار رده‌های دوم و سوم گران‌ترین خودروهای وارداتی به ایران را در سال گذشته به دست آوردند. همچنین محصولات دیگری از شرکت‌های پورشه و بنز با اختلاف زیادی نسبت به دیگر برندها رده‌های بعدی خودروهای گران وارداتی را به دست آوردند. بعد از این دو برند آلمانی، خودروی ایتالیایی مازراتی 4700 سی سی مدل M145S2013 با ارزش 157 هزار و 892 دلار از دیگر خودروهای گران و فوق لوکس وارداتی به ایران طی سال گذشته بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید