نیم‌قرن با اقتصاد ایران،4 اردیبهشت

انتظار بازار برای قیمت‌های جدید

کدخبر: ۴۹۰۵۸۲
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
انتظار بازار برای قیمت‌های جدید

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

چهارم اردیبهشت 1362؛ متقاضیان کالاهای اساسی باید فقط از یک تعاونی کالا دریافت کنند

برای توزیع عادلانه کالا، کسانی که عضو چند شرکت تعاونی هستند برای درخواست کالا، دفتر بسیج اقتصادی آنها باید ممهور به مهر یکی از شرکت‌های تعاونی باشد.

سیدعباس حسینی، معاون وزارت بازرگانی و سرپرست سازمان مرکزی تعاون کشور در مرد توزیع کالاهای اساسی برای شرکت‌های تعاونی گفت: با توجه به اینکه دولت تصمیم گرفته است 10 درصد از کالاهای اساسی را جهت توزیع به شرکت‌های تعاونی مصرف اختصاص دهد، بر این اساس لازم است خانواده‌هایی که عضو چند شرکت تعاونی هستند برای توزیع عادلانه کالا حداکثر تا 62.2.25 به یکی از تعاونی‌هایی که داوطلب استفاده از کالاهای آن تعاونی هستند، مراجعه کرده و صفحه اول دفترچه ستاد بسیج اقتصادی خود را به مهر شرکت ممهور کنند.

وی افزود: شرکت‌های تعاونی مکلفند در صورت تحویل کالا، مراتب را در صفحه مربوط به کالاهای خاص دفترچه بسیج اقتصادی، ثبت و مهر کنند.

این مراحل باید در تمام تعاونی‌های کارگری، کارمندی، مصرف محلی و مصرف نیروهای مسلح اجرا شود.

اسامی کالاهایی که در تعاونی‌ها توزیع می‌شود به این شرح است:

تلویزیون رنگی، یخچال و یخچال فریزر، فریزر، جارو برقی، لباسشویی، اجاق گاز فردار، ظرفشویی، کولر آبی، تلویزیون پرتابل، فرش ماشینی، سرویس چینی، پارچه چرخ گوشت، آبمیوه‌گیری، پلوپز، آرام‌پز، کولر پرتابل «گازی»، سرویس چینی، سماور برقی، پنکه، زودپز، بخاری نفتی، آبگرمکن نفتی، بخاری علاء‌الدین، سرویس ملامین، اجاق گاز، سرویس ظروف استیل.

چهارم اردیبهشت 1362؛ گاز ایران از طریق هند به جنوب شرق آسیا صادر می‌شود

مقام‌های هندی در ملاقات با نژادحسینیان، وزیر صنایع سنگین کشورمان علاقه‌مندی خود را نسبت به اجرای پروژه احداث خطوط لوله گاز بین ایران و هند که می‌تواند به کشورهای جنوب شرق آسیا ادامه پیدا کند، اظهار داشتند.

نژادحسینیان در پایان دیدار 6 روزه‌اش از هند گفت: موضوع احداث خط لوله گاز هم‌اکنون در دست بررسی برای شروع مطالعات فنی و اقتصادی آن است.

وزیر صنایع سنگین در مورد دستیابی هند به بازار «اکو» و آسیای میانه اظهار کرد: ما به دو شکل می‌توانیم به هندی‌ها برای اشتراک و حضور در بازار اکو و آسیای میانه کمک کنیم. فراهم آوردن امکانات عبور از خاک ایران برای صدور کالا که برای دو کشور مفید است همچنین اجرای پروژه‌های تولید مشترک محصولات صنعتی در ایران و سپس صدور به این کشورها.

چهارم اردیبهشت 1382؛ ابلاغ قانون اصلاح سقف ارزی 15.4 میلیارد دلاری

قانون اصلاح سقف ارزی سال 1382 (قانون برنامه سوم توسعه) ازسوی رئیس‌جمهوری برای اجرا به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ابلاغ شد.

سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور در نامه‌ای به سازمان مدیریت برنامه‌ریزی اعلام کرد: سقف ارز سال 1382 مندرج در جدول شماره (2) ماده (60) برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحیه شماره 237.ق مورخ 1379.8.2 مجلس شورای اسلامی به پانزده میلیارد و چهارصد و سی و هشت میلیون دلار اصلاح می‌شود. همچنین به دولت اجازه داده می‌شود در سال 1382 تا مبلغ دو میلیارد و پانصد میلیون دلار برای جلوگیری از افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ناشی از یکسان‌سازی نرخ ارز و همچنین بازپرداخت بدهی‌های سررسیدشده مربوط به وام‌های ارزی دریافتی دولت در سال‌های 1378 الی 1381 و بقیه برای اجرای طرح‌های عمرانی آب، از موجودی «حساب ذخیره ارزی» استفاده کند.

چهارم اردیبهشت 1392؛ انتظار بازار برای قیمت‌های جدید

شنیده‌های این روزها از گرانی حکایت دارد؛ گرانی که از کالاهای غیراساسی و لوکس به کالاهای اساسی و روزمره رسیده و پس از افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت روغن،‌ ظاهرا نان نیز در نوبت بعدی قرار دارد. هرچند مسوولان وعده داده‌اند که طی چند ماه آینده قیمت نان تغییر نمی‌کند، اما پس از آن مشخص نیست چه سرنوشتی برای این کالای اساسی و روزانه خانوار به وجود خواهد آمد.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه دولت به دلیل شرایط اقتصادی به‌وجود آمده مجبور به حذف ارز مرجع واردات بسیاری از کالاها شد، گفت: بخش خصوصی بارها تقاضا کرد که ارز مرجع واردات کالا به دلیل شرایط پیش‌آمده حذف شود؛ چراکه پرداخت ارز مرجع به ضرر واردات کالا تمام می‌شد و این کار رانت‌هایی را نیز به همراه داشت؛ به‌طوری‌که در سال گذشته شاهد گرایش به قاچاق غیرقانونی کالاهای واردشده با ارز مرجع بودیم.

موحدی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها بعد از حذف ارز مرجع، واردات برخی اقلام تدریجی خواهد بود، گفت: البته ارز مرجع همچنان به واردات برخی اقلام مانند گندم و نهاده‌های دامی پرداخت شد، اما باید به سمت تک‌نرخی شدن ارز برویم.

به گفته وی، اقلام اساسی وارداتی با وجود حذف ارز مرجع واردات همچنان مشمول قیمت‌گذاری خواهند بود.

 

قیمت خودروهای داخلی در بازار

نام خودرو

قیمت (تومان)

تندر E2 (پارس‌خودرو)

22.000.000

مگان

76.500.000

پراید 111

15.500.000

ویتارا فول

115.000.000

ماکسیما

115.000.000

206 تیپ 6

51.000.000

207 اتومات

56.000.000

پژو پارس سال

31.500.000

تیبا

18.700.000

پژو 405 دوگانه‌سوز

25.500.000

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید