نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 24اردیبهشت

آیین‌نامه واردات خودرو به دولت می‌رود

کدخبر: ۴۹۴۹۰۸
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
آیین‌نامه واردات خودرو به دولت می‌رود

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

24 اردیبهشت 1352؛ ارزش پزشکانی که هر سال به آمریکا می‌روند 75 میلیون دلار است

سناتور دکتر سید احمد سیدامامی در نطق قبل از دستور خود از کمبود پزشک در ایران سخن گفت و یادآور شد: در سال 1351 در تمام ایران 10 هزار و 882 نفر پزشک و دندان ساز وجود داشته است. از این عده تقریبا 58 درصد در محدوده تهران و بقیه در سایر شهرهای دیگر ایران طبابت می‌کنند.

وی افزود: مایه تاسف است که از این پزشکان که در ایران پرورش یافته‌اند و مخارج تحصیلی آنها در ایران تامین شده است و حداقل 250 هزار تومان هزینه داشته‌اند، به طریق سهل و آسان به آمریکا مهاجرت کنند.

ناطق ادامه داد: عده‌ای از مغزهای متفکر و مفید مملکت به سادگی از دست می‌رود. وی یادآور شد بر طبق یک محاسبه دقیق همه ساله بیش از 130 پزشک ایرانی به آمریکا مهاجرت می‌کنند و از نظر اقتصادی ارزش این تعداد پزشک برای آمریکا بیش از 75 میلیون دلار است.

24 اردیبهشت 1382؛ آیین‌نامه واردات خودرو تا پایان اردیبهشت به دولت می‌رود

مدیرکل نیروی محرکه وزارت صنایع و معادن گفت: به سبب افزایش تولید خودرو و تولید ماهانه 60 هزار دستگاه خودرو در کشور، قیمت خودرو تا پایان سال افزیش نخواهد یافت.

احمد نعمت بخش گفت: آیین‌نامه واردات خودرو تا پایان اردیبهشت امسال به هیات دولت عرضه می‌شود.

وی افزود: طبق تعرفه پیشنهادی وزارت صنایع و معادن که به تصویب هیات دولت رسیده است، واردات خودروهای گران‌قیمت بصرفه خواهد بود.

نعمت بخش گفت: ایران خودرو قصد دارد با کاهش سالانه تولید پیکان تا دو سال آینده، تولید پیکان را متوقف کند.

مدیرکل نیرومحرکه وزارت صنایع و معدن با اشاره به وجود 14 شرکت خودروسازی در کشور خاطرنشان کرد: 25 شرکت خصوصی برای تولید خودرو در کشور موافقت اصولی و جواز تاسیس دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به قانون تجمیع عوارض اظهار کرد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی خریداران خودروهای سواری و وانت دوکابین باید 6 درصد قیمت خودرو را به عنوان مالیات پرداخت کنند که این مقدار طبق مصوبه وزارت صنایع و معادن از قیمت خودروها کم شده است.

نعمت بخش یادآور شد: شرکت کیش خودرو به سبب افزایش تعهداتش به سیستم بانکی، دیگر قادر به فعالیت نیست.

هند مهم‌ترین بازار صادرات گاز ایران است

وزیر نفت در جریان امضای تفاهم‌نامه همکاری ایران و هند با اشاره به اینکه توسعه روابط سیاسی باید توام با توسعه روابط اقتصادی باشد و مهم‌ترین محور آن انرژی است، تصریح کرد: مهم‌ترین بازار برای صادرات گاز ایران، هند است چه به صورت انتقال از طریق خط لوله و چه به صورت LNG.

زنگنه گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که به امضا رسید قرار شد هند سالانه 5 میلیون تن LNG از ایران خریداری کند و در مقابل ما توسعه یک میدان نفتی را در شرایط رقابتی با قرارداد بای‌بک به آنها واگذار کنیم. 

وزیر نفت افزود: براساس این تفاهم‌نامه ما از دانش فنی هند در زمینه استفاده از CNG و بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها بهره‌گیری خواهیم کرد.

زنگنه در زمینه میزان تولید نفت اوپک و قیمت جهانی نفت بر ضرورت حفظ محدوده تعیین‌شده 22 تا 28 دلار در هر بشکه تاکید کرد.

وی گفت: 25 دلار قیمت مطلوب و مناسبی است و اوپک برای تثبیت بازار نفت و حفظ قیمت تعیین‌شده عزم جدی دارد و مصمم است که آن را حفظ کند.

سالانه هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌شود

سالانه بالغ‌بر 1100 میلیارد تومان بابت یارانه نان پرداخت می‌شود. با این حال نان تولیدی بی‌کیفیت به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

حسن توفیقی گفت: بالغ‌بر 20 درصد نان تولیدی به صورت ضایعات از چرخه تولید و مصرف خارج می‌شود که دلیل آن نیز پرداخت نامناسب یارانه به این بخش می‌باشد.

توفیقی به بحث هدفمند کردن یارانه‌ها و تاثیر آن بر بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: دولت سالانه بالغ‌بر 150 هزار میلیارد ریال بابت یارانه‌های مختلف پرداخت می‌کند که بخشی از آن باید صرف افزایش رفاه طبقات کم‌درآمد جامعه، گسترش بیمه‌ها، کمک به هزینه مسکن و درنهایت کمک به بهبود وضعیت معیشتی و درآمدی اقشار ضعیف جامعه شود.

وی در ادامه بیان کرد: هدف از طرح هدفمندی کردن یارانه‌ها درواقع جلوگیری از هدر رفتن منابع ملی و تبدیل آن به سرمایه و تولید بیشتر است که این امر در درازمدت، نرخ تورم را تعدیل می‌کند و پایین می‌آورد.

24 اردیبهشت 1392؛ گشایش ارزی در بازار کالاهای اساسی

پس از یک ماه کشمکش بر سر نحوه تامین ارز کالاهای اساسی و نگرانی فعالان از حذف دلار 1226 تومانی برای واردات این اقلام، مسوولان در واکنشی اقدام به آرام کردن بازار کردند و از ادامه روند تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی خبر دادند. در دو روز گذشته نیز خبرهایی در مورد از سرگیری تخصیص ارز به کره منتشر شد. به این ترتیب فعالان واردات و توزیع محصولات غذایی امیدوارند با ادامه بهره‌مندی واردکنندگان این کالاها از دلار 1226 تومانی از افزایش قیمت اقلام مصرفی کاسته شود.

با امید به بهبود اوضاع ارزی کالاهای گروه اول و دوم اولویت وارداتی در حالی است که هنوز لایحه بودجه سال 1392 به تصویب نرسیده است.

در این لایحه پیشنهاد شده است از یک سو نرخ دلار مرجع از 1226 تومان به 2450 تومان افزایش یابد و ازسوی دیگر ارز تک‌نرخی شود. از طرف دیگر پیش‌بینی می‌شود انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری ایران منجر به بازگشت آرامش نسبی به بازار شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید