نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 26اردیبهشت

افزایش یارانه نقدی رسما منتفی شد!

کدخبر: ۴۹۵۳۹۰
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
افزایش یارانه نقدی رسما منتفی شد!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

26 اردیبهشت 1352؛ واترگیت سبب سقوط دلار شد

وحشت محافل مالی و بورس‌های جهان از این مطلب که رسوایی واترگیت ممکن است موقعیت نیکسون را در مذاکرات بین‌المللی مربوط به اصلاح نظام و روابط پولی دنیای غرب متزلزل کرده باشد موجب شده است که بازارهای پولی دستخوش هرج و مرج دیگری از فعالیت‌های سفته‌بازانه شوند.

دلار به سرعت سقوط کند و قیمت طلا به طور سرسام‌آوری ترقی کند. روز گذشته در بورس لندن مظنه طلا از لحاظ ارتباط ارزش در برابر دلار متزلزل آمریکا به نقطه اوج تازه‌ای رسید.

فشاری که در روزهای اخیر در بازارهای پولی جهان بر دلار آمریکا وارد می‌شود، از ماه مارس گذشته که بحران مشابه دیگری این بازارها را فرا گرفته بود، تاکنون بی‌سابقه است.

روز گذشته برای اولین بار قیمت طلا «سد روانی» هر قیراط 100 دلار که از مدت‌ها پیش نوعی مرز عبور ناپدید شناخته شده بود، درهم شکست. در بازار لندن قیمت طلا = قیراطی 7.5 دلار افزایش یافت و به اوج جدید قیراطی 110 دلار نزدیک شد.

در اکثر بازارهای مالی جهان تب فروش شتاب‌آلود دلار آمریکا و فراوانی عظیم عرضه آن در تمام ساعات روز احساس می‌شد.

تا آخرین ساعات دیروز در بورس لندن، دلار آمریکا در حدود 2.25 سنت از ارزش خود را در برابر لیره استرلینگ از دست داده بود.

همان‌طور که قبلا اشاره شد، محرک اصلی تمام دگرگونی‌های مورد بحث این است که سوداگران محافل پولی در کشورهای مختلف جهان و خصوصا اروپای غربی وحشت دارند که بر اثر جنجال بالاگیرنده ماجرای واترگیت ممکن است ریچارد نیکسون نتواند در مذاکرات بین‌المللی جاری و آینده آمریکا در زمینه اصلاح نظام پولی جهان از قدرت و اعتبار و موقعیت لازم برخوردار باشد.

26 اردیبهشت 1372؛ ذخیره‌کنندگان ارز منابع خود را به ریال تبدیل می‌کنند

رئیس‌جمهوری در دیدار با رئیس‌کل بانک مرکزی، مدیران عامل و اعضای هیات مدیره، انجمن‌های اسلامی و جمعی از کارکنان سیستم بانکی ضمن قدردانی و تشکر از عملکرد سیستم بانکی در سال‌های اخیر گفت: بانک‌ها با استفاده از سپرده‌گذاری‌ها، مشارکت بسیار خوبی در امر سرمایه‌گذاری در صنایع مهم کشور و کارهای اساسی داشته‌اند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به نگرانی‌هایی که در زمینه تک‌نرخی شدن ارز در کشور وجود داشت، اظهار کرد: بحمدالله دولت در چهار سال گذشته با پشت‌سر گذاشتن دوره‌ای سخت، این سیستم را توانست جایگزین کند و در برنامه دوم این روند را به طور طبیعی پشت‌سر خواهد گذاشت و مشکلات به‌تدریج حل خواهد شد.

آقای هاشمی رفسنجانی با تاکید بر لزوم تقویت نرخ ریال در برابر ارزهای خارجی اظهار کرد: امسال به دلیل ایجاد تعادل بین نرخ ارز و ریال سالی مهم است که در این راستا دولت نیاز به همکاری صمیمانه سیستم بانکی کشور دارد.

رئیس‌جمهوری با اشاره به وجود ذخیره ارزی قابل‌توجه در دست دولت تاکید کرد: دولت با برنامه‌ریزی مستحکم وارد میدان شده است و آن دسته از افرادی که اقدام به ذخیره‌سازی ارزهای خارجی کرده‌اند به دنبال جریان نزولی قیمت ارز طی هفته‌های آینده به اشتباه خود پی برده و آن را به ریال تبدیل خواهند کرد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به روند تدریجی یک نرخی شدن ارز اظهار کرد: در سال‌های گذشته به‌تدریج ارز 60 تومانی و ارز شناور وارد بازار شده است و اگر امسال مراقبت شود، تعادل اجرا خواهد شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در این نشست گفت: در سال 1368، بیست و سه درصد از کل نقدینگی به صورت فیزیکی نزد مردم و خارج از شبکه بانکی نگهداری می‌شد که با اعمال سیاست‌های اقتصادی دولت این رقم در اواخر سال 1371 به 12 درصد کاهش یافت.

عادلی خاطرنشان کرد که نرخ ارز کشور در سال‌های اخیر در مقایسه با پول‌های قوی دنیا از کمترین نوسان برخوردار بوده؛ به‌طوری‌که در چهار سال گذشته، مجموع تغییر ارزش ریال 18 درصد بود که در مقایسه با تورم داخلی و نوسان شدید ارزهای بین‌المللی، به‌ معنی تقویت ریال محسوب می‌شود.

26 اردیبهشت 1392؛ افزایش یارانه نقدی رسما منتفی شد

نمایندگان مجلس رسما با «افزایش سقف درآمد یارانه‌ها» و همچنین «افزایش یارانه پرداختی به مردم» در سال 92 مخالفت کردند.

بهارستان‌نشینان در جلسه علنی روز گذشته، به رغم تلاش مصرانه دولت و برخی نمایندگان مجلس به پیشنهاد «افزایش سقف درآمدی هدفمندی یارانه‌ها، از 50 هزار میلیارد تومان به 80 هزار میلیارد تومان» رای موافق ندادند و مصوبه کمیسیون تلفیق را تایید کردند. این مصوبه مجلس به معنای «عدم افزایش یارانه پرداختی به مردم» است، اما تعیین تکلیف نهایی درباره «عدم کاهش یارانه نقدی مردم» که دغدغه بسیاری از نمایندگان و در صدر آنها رئیس مجلس بود، در زمان بررسی بخش‌های هزینه‌ای در مجلس مشخص می‌شود.

براساس مصوبه کمیسیون تلفیق سقف درآمد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال‌جاری 50 هزار میلیارد تومان است، این مبلغ کمتر از سقف 66 هزار میلیاردی قانون هدفمندی در سال گذشته است و از آنجا که با کاهش منابع پرداخت یارانه نقدی به 27 هزار میلیارد تومان همراه است، می‌تواند به معنای کاهش یارانه نقدی مردم و پرداخت تنها 30 هزار تومان یارانه نقدی در سال 92 باشد.

این مصوبه از همان ابتدا با مخالفت دولتمردان و در راس آنان رئیس دولت مواجه شد؛ به‌طوری‌که پیش‌تر محمود احمدی‌نژاد در جمع مردم ارومیه در واکنش به مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس برای کاهش منابع یارانه نقدی در بودجه تاکید کرد که «یارنه مال مردم است و هر کس نمی‌تواند یک قران آن را کم کند.» رئیس‌جمهور همچنین گفت: «اگر هدفمندی صد درصد هم اجرا شود، قیمت بنزین بیشتر از 2000 تومان نخواهد شد.» پیش از این محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها نیز گفته بود: هرگونه تغییر در گام اول برای کشور خطرناک است و شرایط را سخت می‌کند.

علی لاریجانی نیز مواضعی نسبت به این مصوبه کمیسیون تلفیق داشت و چندی پیش در توصیه‌ای به اعضای این کمیسیون گفت که «بهتر است یارانه پرداختی به مردم تغییر نکند». این توصیه اما ازسوی کمیسیون تلفیق مورد توجه قرار نگرفت.

دولت در لایحه بودجه سقف درآمد یارانه‌ها برای سال 92 را 120 هزار میلیارد تومان تعیین کرده بود، موضوعی که به اعتقاد کمیسیون تلفیق تورم و افزایش قیمت وصف‌ناشدنی را به دنبال دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید