نیم‌قرن با اقتصاد ایران، ۷خرداد

راه‌حل‌های بانک جهانی برای اصلاح نظام تامین اجتماعی ایران

کدخبر: ۴۹۷۹۵۷
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
راه‌حل‌های بانک جهانی برای اصلاح نظام تامین اجتماعی ایران

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هفتم خرداد 1352؛ قیمت کالباس و سوسیس تعیین شد

اتاق اصناف برای کالباس و سوسیس نرخ تازه‌ای تعیین کرد. این قیمت تعیین‌شده 17 درصد از نرخ پیشین ارزان‌تر است.

نرخ جدید با حضور صاحبان کارخانه‌های کالباس‌سازی و کارشناسان مواد غذایی و حسابرسان صنفی انجام پذیرفته و کلیه جوانب اقتصادی و سود عادلانه سازندگان و منافع مصرف‌کنندگان در آن مراعات گردیده است.

کالباس و سوسیس تا دیروز در عمده‌فروش هر کیلو 105 ریال و خرده‌فروشی هر کیلو 130 ریال فروخته می‌شد و این دو قیمت با نرخ اتاق به شرح زیر تعدیل گردید. کالباس درجه یک و چهارگوش سیردار و بدون سیر هر کیلو عمده‌فروشی 95 ریال و خرده‌فروش 120 ریال.

همچنین در اکوایران ببینید : اثرات فدرال رزرو بر انتظارات تورمی

سوسیس درجه یک نایلونی هر کیلو عمده‌فروشی 95 ریال و خرده‌فروشی 120 ریال. اتاق اصناف اعلام داشت که این نرخ از امروز در سراسر تهران اجرا می‌شود و تخلف از آن به موجب مقررات جرم است.

در مدت سه ماه گذشته تولیدکنندگان کالباس بدون علت به قیمت افزوده بودند و اتاق بر طبق مقررات قانون درصدد جلوگیری برآمد و قیمت آن کاهش داده شد. اتاق اصناف تاکید کرد تقلیل قیمت یک کالا بر نرخ ارزاق عمومی و مواد مصرفی دیگر نیز تاثیر می‌گذارد و مانع از ایجاد نرخ‌های مصنوعی و گرانی‌های بی‌جهت خواهد شد.

هفتم خرداد 1382؛ راه‌حل‌های بانک جهانی برای اصلاح نظام تامین اجتماعی ایران

راهکارهای اصلاحی نظام تامین اجتماعی و سیستم بازنشستگی کشوری با همکاری بانک جهانی بررسی و پیشنهادهای مربوطه در برنامه توسعه پنجساله چهارم لحاظ می‌شود.

قرار است با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک جهانی نشستی به همین منظور در شهریورماه (آگوست) برگزار شود.

در تاریخ 17 تا 21 اسفند 1381 هیات بررسی و اصلاح صندوق بازنشستگی بانک جهانی به منظور بحث و تبادل‌نظر درخصوص گزارشی که در همین راستا تهیه شده به کشورمان سفر کرد.

مطابق توافق‌های حاصله، قرار است نسخه نهایی گزارش اصلاح صندوق بازنشستگی، توسط بانک جهانی در هفته آخر ماه ژوئیه (مرداد) به دولت ایران ارائه شود. همچنین دولت ایران نیز به منظور ادامه همکاری‌های خود با بانک‌ جهانی درخصوص سیستم صندوق بازنشستگی، پیشنهاد خود را مبنی بر اولویت‌دار بودن پروژه مذکور و ملحوظ نمودن آن در سند همکاری‌های سه سال آینده ایران و بانک جهانی (1385-1382) ارائه خواهد داد.

کارشناسان بانک جهانی دو راه‌حل اصلاحات مولفه‌ای (Parametric) و اصلاحات سیستمی (Systemic) را برای اصلاح سیستم فعلی بازنشستگی در ایران ارائه داده‌اند که در راه‌حل اول اصلاح سیستم بازنشستگی شامل تغییراتی در شرایط بازنشستگی همچون افزایش سن بازنشستگان، افزایش نرخ حق بیمه، افزایش سنوات خدمت و ایجاد محدودیت‌هایی برای بازنشستگی پیش از موعد خواهد بود.

در راه‌حل دوم که به اصلاحات سیستمی شهرت دارد نیز نظام موجود که بر مبنای مصرف از منابع معینی قرار دارد، باید به‌گونه‌ای طراحی شود که هنگام بازنشستگی، کلیه حقوق بازنشستگی کسر شده در طول دوره خدمت با احتساب سود آن به شخص پرداخت شود.

کارشناسان بانک جهانی پیشنهاد داده‌اند به‌منظور حل معضلات، سیستم فعلی برای مستخدمین موجود ادامه یابد و برای ورودی‌های جدید به سیستم، روش‌ جدیدی برای محاسبه حق بیمه اتخاذ شود به‌گونه‌ای که میزان ورودی و خروجی سیستم از پایداری مطلوبی برخوردار باشد.

به عقیده کارشناسان این بانک، روش مذکور در عین حال می‌تواند از طریق محاسبه تصاعدی ضریب حق بیمه نسبت به دستمزد تعیین شود که در این صورت پرداختی به گروه‌های فقیر بالاتر خواهد رفت.

کنترل بازار سرمایه وظیفه بانک مرکزی است

معاون ارزی بانک مرکزی گفت: برای جلوگیری از نوسانات شدید ارزش سهام در بازار سرمایه باید یک نهاد مستقل بر نوسان قیمت سهام نظارت و کنترل داشته باشد.

دکتر محمدجعفر مجرد افزود: هرگونه بی ثباتی در بازار سرمایه اثرات مخربی بر اقتصاد کشور می‌گذارد لذا نهادی نظارتی باید کنترل بازار سرمایه را در دست گیرد.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی ابزار پولی لازم برای کنترل نقدینگی در بازارهای پولی کشور را دارد و سیاست‌های ثبات قیمت‌ها و نرخ ارز را اعمال می‌کند.

مجرد خاطرنشان کرد: کنترل بازار سرمایه و ایجاد ثبات مالی نیز از وظایف بانک مرکزی است و با تعیین نهادی نظارتی بر عملکرد این بازار می‌توان از نوسانات شدید در این بازار جلوگیری کرد.

معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به اعمال نظام ارزی شناور مدیریت‌شده در سیستم ارزی کشور گفت: بانک مرکزی بازار ارز را به طور کامل مدیریت می کند، ولی دخالت مستقیم در آن ندارد و حدود نوسانات نرخ ارز را براساس شاخص‌های کلان تعیین کرده است.

وی افزود: کمیته مدیریت بازار ارز به‌طور هفتگی میزان نوسانات نرخ ارز را بررسی و متناسب با آن دامنه نوسانات را تعیین می‌کند.

افتتاح نمایشگاه بزرگ اختصاصی ایران در کابل

نخستین نمایشگاه اختصاصی صنعتی، بازرگانی ایران در کابل پایتخت افغانستان گشایش یافت.

در این نمایشگاه بیش از 140 شرکت صنعتی، صنایع غذایی، پتروشیمی، داروسازی، مواد شوینده و پاک‌کننده، فرش و موکت و صنایع سنگین در زمینه راه‌‌سازی، کمباین، خودروسازی، خدمات فنی و مهندسی، خدمات نرم‌افزاری یارانه و منسوجات حضور دارند.

این نمایشگاه به مساحت 2200 مترمربع در پنج سالن محل برگزاری «لویه جرگه» (مجلس سنتی افغانستان) واقع در دانشگاه پلی تکنیک کابل در پنج سالن بزرگ به مدت یک هفته دایر خواهد بود.

احمد مشاهد، سفیر دولت انتقالی افغانستان در مورد امنیت سرمایه‌گذاری در افغانستان گفت: با تشکیل دولت انتقالی اسلامی افغانستان که با آرا و گزینش مردم این کشور صورت گرفت، اوضاع سیاسی رشد خوبی داشته است و این وضعیت با گذشت زمان بهتر نیز خواهد شد.

محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی برای دیدار کوتاه از افغانستان و شرکت در مراسم گشایش اولین نمایشگاه صنعتی-بازرگانی ایران وارد کابل، پایتخت افغانستان شد.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه «اشرف غنی احمدزی» وزیر مالیه، «سیدحسین انوری» وزیر کشاورزی و برخی دیگر از مقامات سیاسی، اقتصادی افغانستان نیز حضور یافتند.

شریعتمداری همچنین در سفر خود با «حامد کرزای» رئیس دولت انتقالی و «سید مصطفی کاظمی» وزیر تجارت افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

هفتم خرداد 1392؛ احمدی‌نژاد: طرح‌های نیمه‌تمام به دولت بعد نمی‌کشد

رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح متمرکز سه پروژه عمرانی سد کبودوال، مسکن مهر و راه‌آهن گرگان – اینچه برون با اشاره به طرح‌های «مهر ماندگار» گفت: در دولت‌های قبلی در یک سال آخر، کار عمرانی خاصی انجام نمی‌شد؛ ولی ما تصمیم گرفتیم این عادت را کنار گذاریم و تصمیم گرفتیم طرح‌های نیمه‌تمام را به پایان رسانیم تا باری از روی دوش دولت‌های بعدی گرفته شود و میراث طرح‌های نیمه‌تمام به دولت بعد نرسد.

محمود احمدی‌نژاد تصریح کرد: در این راستا، پروژه‌های نیمه‌تمام را فهرست کردیم که بیش از 940 پروژه بود و دولت تصمیم گرفت با وجود همه مشکلات توان خود را برای به اتمام رساندن آنها به کار گیرد. وی گفت: این پروژه‌ها شامل سد، آب آشامیدنی، راه‌آهن و... است و تاکنون 500 پروژه به اتمام رسیده و بخش اعظم آن تا پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید