نیم‌قرن با اقتصاد ایران،1 مرداد

ایران‌خودرو 6 میلیارد دلار عاید سهامداران کرد

کدخبر: ۵۰۹۸۳۸
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ایران‌خودرو 6 میلیارد دلار عاید سهامداران کرد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

اول مرداد 1352؛ خوش‌کیش مجددا مدیرکل بانک ملی شد

یوسف خوش‌کیش، مدیرکل بانک ملی ایران بنا به تصویب هیات وزیران برای پنجمین بار به مدت سه سال دیگر در این سمت برگزیده شد. خوش‌کیش نخستین مدیرکلی است که پنج دوره متوالی یعنی مدت 15 سال به مدیریت کل بانک ملی منصوب شده است و انتخاب مجدد وی در محافل اقتصادی و بانکی کشور حسن اثر داشته است.

یوسف خوش‌کیش پس از اتمام تحصیلات متوسط در کنکوری که بانک ملی برای اعزام سه نفر به خارج ترتیب داده بود شرکت کرد و بعد از قبول شدن کنکور از طرف بانک ملی به فرانسه اعزام شد و ضمن تحصیل در رشته بانکداری در بانک‌های فرانسه هم خدمت کرد.

وی بعد از اخذ دیپلم از مدرسه عالی علوم سیاسی در سال 1315 به ایران مراجعت کرد و در بانک ملی مشغول خدمت شد و تا سال 1318 به سمت یکی از روسای ادارات بانک ملی خدمت می‌کرد و در آن تاریخ بنابر تقاضای وزیر دارایی وقت به وزارت دارایی منتقل شد و برای خرید کالا از سوئد و رسیدگی به امور مالی دولت به اروپا اعزام گردید و بعد از انجام ماموریت در سال 1319 به تهران مراجعت نمود.

خوش‌کیش در آذرماه 1319 به عنوان نماینده تجارتی برای خرید گندم و احتیاجات دولت به هندوستان مامور گردید و در سال 1323 از هندوستان مراجعت نمود و بعد از چند ماه خدمت در وزارت دارایی در تاریخ 22 اردیبهشت 1324 به فرمان ملوکانه به سمت معاونت بانک سپه انتخاب شد و تا مرداد 1340 در این سمت خدمت نمود. وی از آن تاریخ به فرمان شاهنشاه معظم آریامهر، به سمت مدیرکل بانک ملی انتخاب شد و تا به حال در این سمت انجام وظیفه کرده است.

نرخ دیزی تعیین شد

بین کارشناسان اتاق اصناف و کمیسیون نرخ در زمینه تعیین قیمت چای قندپهلو، دیزی، آبگوشت و قلیان در قهوه‌خانه‌های تهران توافق لازم به عمل آمد و در مورد نوع کالاهای مذکور و نحوه عرضه آن به مشتریان ضوابطی برقرار شد. به موجب مقررات آیین‌نامه اتحادیه صنف قهوه‌چی در نظر است که فروش چای در چلوکبابی‌ها، چلوخورشتی‌ها و کبابی‌ها ممنوع اعلام گردید. این آیین‌نامه تاکید می‌کند که چای باید منحصرا به وسیله افراد صنف قهوه‌چی تولید و فروخته شود.

صنف قهوه‌چی برای چای دو نرخ دو ریالی و یک ریال و نیمی و برای دیزی نیز دو نرخ رسمی و تشریفاتی تعیین کرده است.

به موجب پیشنهاد این صنف چای در استکان معمولی دو ریال و در استکان کمرباریک یک ریال و نیم و دیزی تشریفاتی در قهوه‌خانه‌های لوکس و مدرن 100 ریال و دیزی معمولی 20 تا 25 ریال است.

قیمت گاز صادراتی به شوروی افزایش یافت

سخنگوی شرکت ملی نفت ایران اطلاع می‌دهد متعاقب مذاکرات و اقدامات قبلی در تاریخ 27 تیر 1352 موافقت‌نامه‌ای بین مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و رئیس موسسه «سیوز گاز اکسپرس» شوروی در مسکو به امضا رسید که در نتیجه آن قیمت گاز صادراتی ایران به شوروی نسبت به قیمت اولیه معادل 35 درصد افزایش یافته است.

این افزایش قیمت از تاریخ 19 دی 1351 به مورد اجرا گذارده خواهد شد.

گزارش خبرنگار اطلاعات حاکی است برای تعیین قیمت جدید مدت یک سال است که بین شرکت ملی گاز ایران و شوروی مذاکره در جریان است.

این قیمت به موجب یکی از مواد قراردادی است که از طرف شرکت ملی گاز خواسته شده. این ماده حاکی است که هر وقت قیمت نفت کوره در خلیج فارس 30 درصد تغییر کرد، قیمت گاز صادره به شوروی هم باید مورد تجدید قرار گیرد.

اول مرداد 1362؛ وزرای نفت امارات و لیبی به ایران می‌آیند       

در پایان شصت و هشتمین اجلاس وزیران نفت اوپک در هلسینکی، مهندس محمد غرضی وزیر نفت کشورمان در مورد علل عدم انتخاب کاندیدای کشورمان به عنوان دبیرکل اوپک گفت: مهم‌ترین مساله‌ای که از جهات مختلف برای ما حائز اهمیت بود مساله انتخاب دبیرکل اوپک بود که اختصاص این پست به ایران، حق قانونی جمهوری اسلامی است.

وی افزود: در بین 13 کشور عضو اوپک مسائلی از جنبه‌های مختلف وجود دارد که از به توافق رسیدن آنها در مورد انتخاب دبیرکل پیشنهادی ایران ممانعت به‌عمل آورد.

غرضی سپس در مورد نحوه انتخاب وزیر نفت امارات عربی متحده به‌عنوان رئیس جلسه و سرپرستی دبیرخانه اوپک گفت: «العتیبه» به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تایید الجزایر و چند عضو دیگر به سبب داشتن موضع مناسب و قابل پسند در اوپک به ریاست اجلاس انتخاب شد.

غرضی سپس در مورد سفر وزرای نفت امارات و لیبی به ایران گفت: مساله اصلی که ما در اجلاس هلسینکی مطرح کردیم، دفاع از حقوق حقه جمهوری اسلامی ایران برای انتخاب نماینده خود به‌عنوان دبیرکل اوپک بود. در این رابطه مقرر شد وزیر نفت امارات و لیبی به کشورهای مختلف عضو سفر کنند تا زمینه حقوقی مساله را از نزدیک بررسی و نتایج آن را به کنفرانس گزارش دهند.

اول مرداد 1382؛ ایران‌خودرو 6 میلیارد دلار عاید سهامداران کرد

مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: نوعی پژو جایگزین پیکان خواهد شد.

منطقی افزود: برای طراحی خودرو جایگزین پیکان از همکاری شرکت پژو فرانسه بهره خواهیم گرفت.

وی یکی از اهداف اصلی پیش‌بینی شده در برنامه جامع شرکت ایران‌خودرو را افزایش میزان ساخت قطعات در داخل کشور عنوان کرد و گفت: گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال گذشته 6 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی عاید سهامداران و اقتصاد ملی کرد.

منطقی با بیان اینکه حضور در بازارهای بین‌المللی برای صنعت خودرو ایران با وجود رقیبان متعدد به آسانی میسر نیست، اظهار کرد: ایران خودرو با تایید بیش از 300 هزار دستگاه در سال به سطح بین‌المللی تولید خودرو رسیده است و به سکوی پرش و پیشرفت در امر خودروسازی و صادرات دست یافته است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو مهم‌ترین پروژه‌های در دست اجرای این شرکت را ظرفیت‌سازی برای تولید خانواده پژو 206 تا میزان 270 هزار دستگاه در سال، احداث سالن بدنه‌سازی پژو 206 و توسعه سالن موتورسازی طرح جایگزینی پیکان عنوان کرد.

اول مرداد 1392؛ دفاع احمدی‌نژاد از عملکرد دولتش

رئیس‌جمهور در دیدار مسوولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی با مقام معظم رهبری گزارش مشروحی از عملکرد 8 ساله دولت در حوزه‌های مختلف بیان کرد.

گزارش رئیس‌جمهور در قالب پاسخ به 21 سوال طراحی شده بود که در پاسخ‌ها عملکرد 8 ساله دولت با عملکرد دولت‌های قبل مقایسه می‌شد، احمدی‌نژاد تاکیدکرد: مقایسه عملکرد دولت با دولت‌های قبل به معنای نفی خدمات ارزشمند آن دولت‌ها نیست.

رئیس‌جمهور به تشریح آماری خدمات دولت در زمینه ایجاد اشتغال پرداخت و گفت: با طرح‌هایی همچون بنگاه‌های کوچک زودبازده، صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی، صندوق مهر امام رضا و بانک تعاون در مجموع میزان بیکاری در 8 سال اخیر به‌طور متوسط 11.4 درصد بوده است که نشان می‌دهد در مقایسه با دولت‌های هفتم و هشتم میزان بیکاری کمتر شده است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که «آیا در این دولت توزیع درآمدها بهتر و مرم مرفه‌تر شده‌اند یا خیر؟» بهبود در سه شاخص ضریب جینی، نسبت مخارج دهک‌های اول و آخر درآمد و همچنین میزان درآمد سرانه براساس برابری قدرت خرید را به‌عنوان شواهد بهبود رفاه مردم و توزیع درآمدهای دولت عنوان کرد.

احمدی‌نژاد در سوال دهم خود پرسید: آیا این دولت بدهکارترین دولت در تاریخ است؟ در پاسخ گفت: دولت تمام بدهی خود را به بانک مرکزی تسویه و در واقع بدهی انباشته دولت‌های قبلی را نیز تسویه کرده است.

رئیس‌جمهور درباره بدهی‌های خارجی کشور نیز با استناد به آمار رسمی گفت: دولت در آغاز کار، کشور را با بدهی 41.9 میلیارد دلاری تحویل گرفت، اما اکنون با بدهی 15.9 میلیارد دلاری تحویل می‌دهد.

یعنی برخلاف تبلیغات فراوان در 8 سال اخیر 26 میلیارد دلار بدهی خارجی کشور کاهش یافته است.

سوال نوزدهم رئیس‌جمهور درخصوص وضعیت تولید در 8 سال گذشته بود که دکتر احمدی‌نژاد به متوسط نرخ رشد اقتصادی از 4.7 درصد در فاصله سال‌های 76 تا 83 به 4.4 درصد در فاصله سال‌های 84 تا 91 اشاره کرد و گفت: میزان سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت در هشت سال قبل از این دولت 21 هزار میلیارد تومان بود که در 8 سال اخیر به 115 هزار میلیارد تومان رسیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید