نیم‌قرن با اقتصاد ایران،9 مرداد

نان از هفته آینده با قیمت‌ سال گذشته عرضه می‌شود

کدخبر: ۵۱۱۷۲۹
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
نان از هفته آینده با قیمت‌ سال گذشته عرضه می‌شود

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم مرداد 1352؛ قرارداد با کنسرسیوم لغو شد

بامداد امروز فرمان اجرای قرارداد فروش و خرید نفت، به توشیح شاهنشاه آریامهر رسید و از طریق دفتر مخصوص شاهنشاه بلافاصله به دولت ابلاغ شد.

شاهنشاه فرمان را در ساعت 10 و نیم توشیح فرمودند. دفتر کار شاهنشاه در کاخ سعدآباد محل توشیح فرمان بود.

در متن فرمان همایونی آمده است:

با تاییدات خداوند متعال، ما محمدرضا پهلوی آریامهر شاهنشاه ایران نظر به اصل بیست و هفتم متمم قانون اساسی مقرر می‌داریم ماده اول – قانون الغای قرارداد نفت با کنسرسیوم مصوب سال 1333 و اجازه اجرای قرارداد فروش و خرید نفت بین دولت شاهنشاهی ایران و شرکت‌های خارجی که به تصویب مجلسین سنا و شورای ملی رسیده و پیوست این فرمان است به موقع اجرا گذاشته شود.

ماده دوم – هیات دولت مامور اجرای این قانون هستند.

کمیته امور اجرای قرارداد اولین دستورات خود را به رئیس پالایشگاه و شرکت خدمات صادر کرد.

بامداد امروز قبل از توشیح قرارداد جدید آخرین جلسه هیات‌های مدیره شرکت‌های تصفیه و اکتشاف و تولید نفت در ساختمان شرکت‌های عامل نفت در تهران تشکیل شد.

به این ترتیب کار کنسرسیوم به‌عنوان عامل از ساعت 10 و نیم صبح امروز پایان یافت و از این پس کنسرسیوم و سهامداران آن طرف‌های مستقیم و دسته‌جمعی شرکت ملی نفت برای خرید نفت می‌باشند.

نهم مرداد 1362؛ توکلی: اسلام برای تامین اجتماعی فکر اساسی کرده نیازی به پرداخت حق بیمه نیست

احمد توکلی، وزیر کار و امور اجتماعی تکمیل و تصحیح پیش‌نویس قانون کار را که تقدیم هیات دولت شده را برای خبرنگاران تشریح کرد.

وی افزود: در دنیا شیوه متداول در کار و کارگری مزدگیری است که در پیش‌نویس قبلی از این روش استفاده کردیم ولی در مطالعات بعدی توجه به این نکته شد که رابطه نیروی کار و سرمایه در اسلام می‌تواند شیوه‌های مختلفی باشد یکی مزدبری بر مبنای اجاره همچنین سهم‌بری از باب مضاربه، صلح، مزارعه و مساقات است که از آن در این پیش‌نویش استفاده شده است.

در این سیستم کار به این ترتیب صورت گرفته است که نیروی کار با صاحب صنعت و سرمایه و امکانات قرارداد می‌بندد.

براساس این قرارداد نیروی کار به جای اینکه اجرتی بابت کار خود بگیرد، سهمی از تولید یا سود را می‌گیرد و در واقع از حالت کارگری صرف خارج شده و دارای اختیار برای عمل خود می‌شود که این روش به قانون کار جهت داده تا نیروی کار ما یک روشی را انتخاب کند.

روش دیگر سهم‌بری از باب صلح برای صنعت است به این ترتیب که کارگر کار خودش را در ازاء مقداری از تولید یا سود حاصل از تولید مصالحه می‌کند؛ یعنی هر کارگر به هر اندازه که کار کند درنتیجه تولید افزایش یافته و درآمد بیشتری هم به‌دست خواهد آمد.

وزیر کار و امور اجتماعی در مورد تغییرات موضعی در پیش‌نویش قانون کار قبلی گفت: به این پیش‌نویس اصول عبادی، رفاهی، سوادآموزی، اشتغال جانبازان و معلولان، کارآموزی، ورزش اصلاحی، اشتغال اتباع بیگانه، مسلمانان و غیره به‌طور جداگانه افزوده شده است.

توکلی سپس به مساله بیمه اشاره کرد و گفت: ما اعتقاد داریم که اسلام برای تامین اجتماعی فکر اساسی کرده است و این تمام آحاد جامعه را دربرمی‌گیرد بدون اینکه نیازی به پرداخت حق بیمه باشد همان طور که پرداخت حق بیمه در حال مرسوم است، ولی چون نگرانی‌هایی وجود داشت تبصره‌ای در قانون کار ذکر شد به این معنی تا وقتی که قانونی تامین اجتمعی اسلامی برای تمام آحاد کشور تامین نشده، مقررات تامین اجتماعی موجود پابرجاست و کلیه کارخانجاتی که از امکانات دولتی استفاده می‌کنند موظفند سهم کارفرما را در حق بیمه پرداخت کنند.

9 مرداد 1382؛ 20 هزار دستگاه خودروی لوکس امسال وارد می‌شود

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن پیش‌بینی کرد که امسال 15 تا 20 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود.

سیدولی‌ا... توکلی طبا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن افزود: این میزان واردات با توجه به 700 هزار دستگاه تولید داخلی که برای امسال هدف‌گذاری شده است رقم ناچیزی خواهد بود.

وی اظهار کرد: با تعرفه تعیین‌شده 170 درصدی پیش‌بینی می‌شود که خودروهای وارداتی عمدتا از نوع خودروهای لوکس و گرانقیمت باشند.

توکلی طبا اضافه کرد: طی یک دهه گذشته با اجرای قانون خودرو اگرچه به مقدار زیادی توانمندی‌های فنی صنعتی داخلی به اثبات رسید، اما متاسفانه منجر به تولید خودروی باکیفیت و ارزان‌قیمت که بتواند رضایت مشتریانی را هم به دنبال داشته باشد، نشده است.

وی افزود: با چنین واقعیت ملموسی اشاعه کم و بیش مونتاژ جهت  جلب رضایت خریداران و ارتقا کیفیت صنعت خودرو جلوه کرد، اما باید به هوش بود که ادامه این روند و گسترش بیش از حد آن باعث وابستگی صنعت خودروی کشور، حذف اشتغال‌های ایجادشده، خروج ارز و ایجاد اشتغال برای کشورهای صادرکننده قطعات منفصله و... خواهد شد.

دو میلیارد دلار سرمایه ایرانیان مقیم خارج وارد بورس شد

دبیرکل سازمان بورس اوراق بهادار گفت: بیش از 2 میلیارد دلار از سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور طی شش ماه اخیر جذب سازمان بورس اوراق بهادار شده است.

حسین عبده تبریزی افزود: بازده مناسب و شرایط ایده‌آل بازار سرمایه کشور طی ماه‌های اخیر باعث شده تا سرمایه‌داران ایران خارج از کشور جذب این بازار شوند.

وی درخصوص نوسانات اخیر قیمت سهام در بورس گفت: افزایش تقاضا به دلیل شرایط مناسب بازار باعث شده تا قیمت برخی سهام افزایش پیدا کند.

عبده تبریزی تغییر سقف نوسانات بازار بورس از یک درصد به 5 درصد را در راستای تحولات اخیر عنوان و اظهار کرد: باید شرایطی ایجاد شود که بازار تعیین‌کننده قیمت سهام باشد.

وی افزود: سازمان بورس، به منظور جلوگیری از رانت‌خواری و تعیین قیمت سهام توسط بازار، سقف و کف نوسانات قیمت را از دو ماه پیش به 5 درصد تغییر داده است.

نان از هفته آینده با قیمت‌های سال گذشته عرضه می‌شود

نرخ آرد تحویلی به نانوایی‌های سنتی و صنعتی و تولید انبوه در حد قیمت سال گذشته تصویب شد.

محمد شریعتمداری گفت: قیمت هر کیلوگرم آرد صنعتی برای مصرف غیر نان نیز 1400 ریال تعیین شد. وزیر بازرگانی در ادامه با بیان اینکه تعیین قیمت عرضه کالاهای اساسی طبق قانون برنامه سوم و حداکثر تا 10 درصد افزایش توسط دولت مجاز است، افزود: قیمت آب، برق و گاز همه نانوایی‌ها در سطح کشور از تاریخ 82.4.1 به قیمت سال قبل کاهش داده شد.

شریعتمداری گفت: همه مراجع قیمت‌گذاری نان در سطح کشور باید قیمت عرضه نان را کاهش دهند و از تاریخ 82.5.15 با نرخ‌های جدید کاهش یافته، ‌نان عرضه شود.

9 مرداد 1392؛ توقف اختصاص ارز 1226 تومان به واردات

اداره نظارت بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای اختصاص ارز 1226 تومانی به کالاهایی را که پیش از این ثبت‌سفارش آنها انجام شده، ولی ترخیص نشده‌اند باطل کرده است. این ابلاغیه پس از آن صورت می‌گیرد که براساس قانون بودجه سال‌جاری، نرخ محاسباتی ارز به نرخ مرکز مبادلات ارزی که عموما در سطح 2450 تومان است، تعیین خواهد شد.

بانک مرکزی در ابلاغیه خود به بانک‌ها به همین موضوع اشاره و اضافه کرده است که با توجه به ابلاغ قانون بودجه سال 1392 و ضرورت استفاده از نرخ روزانه بانک مرکزی جهت واردات کالا و خدمات، کلیه ثبت‌سفارشاتی که ارز آنها پیش‌تر ازسوی این بانک تامین شده (فروخته شده) اما کالای مربوطه ترخیص نشده است، صدور کد تخصیص ارز به نرخ مرجع برای آنها مقدور نبوده و کدهای صادره قبلی به نرخ مزبور (مرجع) نیز ابطال تلقی شود.

دستور اوباما برای خروج «رنو» از ایران

این روزها که صنعت خودرو ایران سخت‌ترین دوران خود را می‌گذراند «رنو» به عنوان تنها شرکت جهانی‌اش نیز ساز جدایی می‌زند و می‌گوید: دیگر امکان ماندن ندارد.

کارلوس تاوارس، مدیر بخش اجرایی رنو گفت که رئیس‌جمهور آمریکا رنو را مجبور به ترک ایران کرده است. اوباما دستور داده بود فعالیت‌هایمان را در ایران متوقف کنیم، چون در غیر این صورت شرکت‌هایی که با ایران تجارت می‌کردند از هر گونه فعالیت در آمریکا منع می‌شدند. از این رو مذاکرات دیپلماتیک میان دولت‌های فرانسه و ایالات‌متحده آمریکا در این مورد به جریان افتاد و رنو مجبور شد پس از پژو، فعالیت پررونق خود در ایران را متوقف کند.

وی گفت: گزینه دیگری برای رنو وجود ندارد و در حال حاضر تقریبا هیچ قطعه‌ای از کارخانه‌های رومانی یا فرانسوی به ایران نمی‌رود؛ به‌عبارت بهتر رنو دیگر به طور مستقیم در ایران تولید نمی‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید