نیم‌قرن با اقتصاد ایران،27 مرداد

قله 60 هزار در تصرف بورس

کدخبر: ۵۱۵۶۷۳
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
قله 60 هزار در تصرف بورس

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

27 مرداد 1352؛ رشد جمعیت ایران 5 برابر سوئد است

تعداد مرگ و میر کودکان ناشی از بیماری‌های مختلف در ایران کاهش پیدا کرده است.

در آخرین جلسه سمینار بررسی مسائل آمار بهداشتی و حیاتی کشورهای سنتو اعلام شد. از هر هزار نوزادی که در سال در ایران به دنیا می‌آیند، 120 طفل در اثر بیماری‌های مختلف در همان سال به هلاکت می‌رسند. این میزان تلفات نوزادان در تهران برابر 63 نفر می‌باشد.

طبق آمار موجود این تعداد مرگ و میر کودکان قبل از انقلاب 260 نوزاد در هزار بوده است که با توسعه بهداشت مادر و کودک این رقم چندین برابر تقلیل یافته است.

آهنگ رشد جمعیت در کشورهای مختلف براساس بررسی‌های انجام‌شده در سمینار فوق به این ترتیب می‌باشد: ترکیه 2.8، ایران 3.2، پاکستان 3.2، هندوستان 2.3، ژاپن یک، آمریکا 1.6، انگلستان 0.7، سوئد 0.6 درصد.

27 مرداد 1362؛ ویژگی‌ها و اولویت‌های اولین برنامه 5 ساله کشور

دکتر محمدتقی بانکی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد ویژگی‌های برنامه اول توسعه اقتصادی گفت: همانطور که قبلاً نیز گفته شده است، این برنامه از نظر کیفی و اهداف آن یک برنامه بلندپروازانه است و به غلط تعبیر شده است که این برنامه با واقعیت تطبیق ندارد.

وی افزود: اولین مساله اینکه این برنامه دارد تغییر نحوه نگرش ما به برنامه‌ریزی است؛ زیرا در گذشته برنامه توسط یکسری افراد که خود را متخصص می‌دانستند، انجام می‌شد ولی امروز حدود 5 هزار نفر جوان فعال و متعهد روی این برنامه کار کرده‌اند و این به خاطر نگرش ما به برنامه‌ریزی است که در سطح وسیعی تصمیم‌گیری شده است.

دکتر بانکی ادامه داد: در برنامه اول آمده است بنگاه‌هایی که خدمات به مردم می‌دهند نظیر مخابرات باید خودکفا شوند یعنی از خدماتی که می‌کنند به رشد خود بیفزایند و متکی به کمک دولت نباشند.

مساله دیگر استقراض از بانک مرکزی است که باید به دو طریق یکی کنترل هزینه‌ها و دوم خارج کردن درآمدهای دولت از داخل اقتصاد انجام گیرد زیرا کشور ما از نظر درآمد از عقب‌افتاده‌ترین کشورها در سطح منطقه است؛ به‌طور مثال درآمد دولت در کشور ترکیه از تولید ناخالص داخلی 18 درصد است و حتی کشور مصر با تمام ورشکستگی اقتصادی، درآمدی معادل 25 درصد دارد. درآمد دولت ما حدود 14 درصد است که باید آن را تغییر دهیم. به همین منظور در طول 6 ماه آینده باید پیشنهاداتی را به‌صورت لایحه تقدیم مجلس کنیم تا بلکه استقراض از بانک را از بین ببریم.

دکتر بانکی در مورد سیاست قیمت‌گذاری اظهار کرد: سیاست قیمت‌گذاری در گذشته به صورتی مطرح بوده است که کمترین توجهی به تولید نمی‌شد.

در این زمینه باید طوری حرکت کنیم که جامعه به طرف تولید بیشتر پیش برود و قیمت‌گذاری باعث تشویق سرمایه‌گذاری شود.

وی افزود: استقراض از بانک در برنامه 5 ساله به ترتیب از 62 تا 66 کاهش خواهد یافت به طوریکه در سال 62، 325 میلیارد ریال است. سال 63، 244 و سال 64 حدود 162 و سال بعد 81 و سال 66 استقراض از بانک به صفر خواهد رسید.

27 مرداد 1372؛ محسن نوربخش، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور شد

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به اعضای کابینه جدید از اینکه آقای نوربخش رای لازم را برای همکاری در کابینه جدید بدست نیاورد، ابراز تاسف کرد و از زحمات ایشان در کابینه‌های مختلف قدردانی کرد.

بر این اساس حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری با صدور حکمی آقای دکتر محسن نوربخش را به عنوان معاون رئیس‌جمهوری در امور اقتصادی منصوب کرد.

در بخشی از این حکم آمده است: نظر به صلاحیت‌های علمی و تجربیات ارزشمند جنابعالی در دوران سازندگی و اصلاح نظام اقتصادی و به‌منظور تداوم سیاست‌های اصولی تعدیل اقتصادی و غنای برنامه پنجساله دوم، شما را به سمت معاون رئیس‌جمهور در امور اقتصادی منصوب می‌کنیم.

27 مرداد 1392؛ قله 60 هزار در تصرف بورس

شاخص بورس بار دیگر مرز جدیدی را درنوردید و پرچم بورس این بار در ارتفاع 60 هزار واحدی به اهتزاز درآمد. دماسنج بورس پس از گذراندن سه روز پرحرارت، سرانجام روز گذشته رقم 60 هزار و 410 واحد را به نظاره نشست تا بازدهی 59 درصدی را در سال‌جاری برای فعالان این بازار رقم بزند. سرانجام اعتماد «بهارستان» در «جنب پل حافظ» به بار نشست و فعالان تالار شیشه‌ای در پی موافقت مجلس با وزرای اقتصادی «کابینه» با انگیزه‌ای مضاعف،‌ بازار را تقویت کردند. این امر به‌ویژه به دنبال کسب رای اعتماد بیژن زنگنه در سمت وزارت نفت، رشد گروه پتروشیمی را در بر داشت و موجب شد بار دیگر این گروه در کانون توجه بازار سرمایه قرار گیرد. ازسویی بازار دیروز شاهد مثبت شدن هلدینگ خلیج فارس، بازگشایی نماد پالایشگاه تهران و تشکیل صف خرید هلدینگ نفت و گاز تامین بود.   

ازسوی دیگر آغاز انتصاب‌ها در وزارت نفت، بازار را در انتظار معرفی معاونان وزیر در دو حوزه پتروشیمی و پالایش و پخش نگاه داشته است.

مجموعه رویدادهای روز گذشته به رشد 830 واحدی شاخص کل بورس انجامید و رکوردی جدید را ثبت کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید