نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 4شهریور

معرفی رئیس‌جدید بانک مرکزی

کدخبر: ۵۱۷۳۵۸
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
معرفی رئیس‌جدید بانک مرکزی

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

چهارم شهریور 1352؛ میدان بخارست احداث می‌شود

شهرداری تهران اعلام کرد که مقدمات احداث میدان بخارست که در محل اتصال خیابان بخارست و جردن ساخته می‌شود، آماده گردیده است.

شهردار اعلام کرد که ساخت میدان بخارست در عمران شهر عباس‌آباد نقش موثری ایفا خواهد کرد. در محل احداث این دو خیابان میدان بزرگی که بتواند ترافیک هر دو خیابان را به آسانی از آنجا عبور دهد، ساخته می‌شود.

مقامات مسوول در این مورد یادآور شدند که خیابان جردن یک راه تندرو بدون تلاقی است و خیابان جاده سوم نیز به موازات آن با همین خصوصیت ساخته خواهد شد.

شهرداری در کنار این میدان نقشه شهر کوچک عباس‌آباد را که بین جردن و جاده سوم ساخته می‌شود پیاده کرده است و میدان بخارست در کنار این شهر کوچک یک گذرگاه ضروری تشخیص داده شده است.

چهارم شهریور 1382؛ آمریکایی‌ها بیش از همه از ایران فرش خریدند

صادرکنندگان فرش دستباف سال گذشته به 101 کشور جهان فرش صادر کردند.

از مجموع کل صادرات فرش دستباف 24.2 درصد آن به ایالات‌متحده آمریکا صادر شده است.

این گزارش حاکی است، کشورهای آلمان با 23.7 درصد، ایتالیا با 10.5 درصد، امارات متحده عربی با 7.4 درصد، ژاپن با 4.5 درصد، سوئیس با 4.3 درصد، کانادا با 4.2 درصد، فرانسه با 2.8 درصد، عربستان سعودی و لبنان با 1.7 درصد پس از ایالات‌متحده آمریکا به ترتیب بیشترین خرید از فرش‌های ایرانی بودند.

گفتنی است سال گذشته 20.4 تن فرش دستباف به ارزش 517.3 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد که این میزان از لحاظ وزن 4.1 درصد و از حیث ارزش 0.9 درصد کاهش نشان می‌دهد.

چهارم شهریور 1392؛ سیف رئیس‌کل بانک مرکزی شد

روز گذشته منابع خبری از مصوبه جدید مجمع عمومی فوق‌العاده بانک مرکزی خبر دادند که براساس آن، مجمع عمومی بانک مرکزی به ریاست حسن روحانی، ولی‌ا... سیف را به عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی معرفی کرده است.

سیف 62 ساله، زاده نهاوند و دانش‌آموخته حسابداری از دانشگاه علامه طباطبایی است که فعالیت‌های بانکی خود را از سال 1362 در بانک‌های تجاری کشور آغاز کرده است.

سیف در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با بیان اینکه نرخ سود بانکی و نرخ ارز باید متناسب با شاخص‌های اقتصادی ازجمله تورم تعیین شود، معتقد است که در شرایط فعلی اقتصاد ایران، ‌نرخ ‌3200 تومانی ارز در بازار چندان هم غیرمنطقی نیست. او همچنین اعتقاد دارد نرخ سود بانکی کمتر از نرخ تورم نباید تعیین شود؛ زیرا این اقدام عدم‌تعادل‌هایی را به‌وجود می‌آورد. ولی‌ا... سیف نسبت به سیاست‌های انبساطی دولت احمدی‌نژاد طی سال‌های اول به قدرت رسیدن، همواره منتقد بوده است. او در این باره گفته است: در دوره اول ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد به‌منظور افزایش هرچه بیشتر حجم تسهیلات به بخش‌های مختلف اجرایی که عملا جلوی کنترل پایه پولی را می‌گرفت، تلاش شد. رشد نقدینگی زیاد و تورم افزایش یافت و این باعث شد اهدافی که قبلا پیش‌بینی شده بود، محقق نشود.

سیف در اظهارات خود به صراحت نشان داده که طرفدار کاهش نرخ تورم به جای افزایش نرخ سود سپرده‌هاست.

ارز و سکه در مسیر کاهشی

تاثیر تنش‌های منطقه‌ای بر قیمت ارز داخلی دوام خود را از دست داد و دیروز نرخ دلار دوباره در مسیر نزولی به 3120 تومان رسید و از ابتدای ساعت کاری بازار تا بعد از ظهر با این قیمت ادامه یافت.

بهای سکه نیز افت کرد و تا یک میلیون و 35 هزار تومان بر تابلوها درج شد. بازگشت نرخ دلار به محدوده قابل‌انتظار 3100 تومان در حالی است که رئیس جدید بانک مرکزی قیمت دلار با 100 تومان بالاتر این نرخ را نیز امری طبیعی می‌داند.

سخنان او البته دیروز در تایید تناسب نرخ 3200 تومانی دلار با شرایط فعلی اقتصاد کشور، کد تازه‌ای برای بازار بود؛ به‌طوری‌که برخی از صرافان این سخنان را موجب بروز نوسان اندکی در بازار دلالان ارزیابی کردند.

ولی‌ا... سیف با تاکید بر اینکه هر سال باید به نحوی اقدام شود که قیمت ارز خود را با واقعیت‌ها تطبیق دهد، گفت: هم‌اکنون نرخ ارز در بازار آزاد به 3200 تومان رسیده است و چندان نرخ غیرمنطقی نیست.

وی تصریح کرد: اگر نرخ ارز هر سال متناسب با نرخ تورم تعدیل می‌شد، به یکباره شاهد این جهش قیمتی نبودیم.

40 درصد قیمت خودرو سهم دولت است

مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا در نشست با محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت شرکت کردند.

خودروسازان سال‌ها است از نقش دولت در گرانی خودرو صحبت به میان آورده و می‌گویند بخش قابل‌توجهی از پول خودروهای داخلی به جیب دولت می‌رود حال آنکه افکار عمومی این را نمی‌پذیرد و همچنان خودروسازان را عامل گرانی خودرو می‌داند.

با این حال مدیرعامل ایران‌خودرو تاکید کرد که 30 تا 40 درصد قیمت خودروهای داخلی نصیب دولت می‌شود و خودروسازان سهمی از آن ندارند.

به گفته نجم‌الدین، مثلا پژو 405  که 25 میلیون تومان قیمت دارد تنها 18 میلیون آن به خودروساز می‌رسد و هفت میلیون باقی‌مانده را دولت سهم می‌برد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید