افزایش ۲۰ درصدی درآمد عملیاتی شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس

کدخبر: ۴۶۵۳۹۴
شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس با وجود افزایش ۲۰درصدی در درآمدهای عملیاتی، به دلیل افزایش بیشتر در اقلام هزینه‌ای، با کاهش در روند سودسازی روبه‌رو شده است.
افزایش ۲۰ درصدی درآمد عملیاتی شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازدنیای اقتصاد- سعید رشیدی : تغییر نرخ خرید گاز در این اتفاق بی‌تاثیر نبوده است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، انتشار صورت‌های مالی شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس برای ۶ماه نخست سال ۱۴۰۰ (حسابرسی شده) در سایت کدال نشان می‌دهد این شرکت حدود ۱۶هزار و ۴۹۲میلیارد ریال درآمد عملیاتی شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۲۰درصدی روبه‌رو بوده است.

شرکت فجر انرژی خلیج فارس در حوزه سرمایه‌گذاری، احداث، راه‌اندازی  و بهره‌برداری کارخانه‌های صنعتی، توسعه، نوسازی، تعمیرات و نگهداشت، تحقیق و پژوهش و... برای تولید و صادرات و واردات محصولات تولیدی، سرویس‌های جانبی و انرژی شامل برق، بخار، انواع آب‌های صنعتی و بهداشتی، هوای فشرده، نیتروژن، اکسیژن، آرگون و سایر محصولات فرعی، فعالیت می‌کند. فعالیت اصلی شرکت طی دوره مورد بررسی تولید و توزیع یوتیلیتی (برق، بخار، انواع آب‌های صنعتی و آشامیدنی) در منطقه اقتصادی پتروشیمی ‌بندر امام خمینی (ره) بوده است. این گزارش به بررسی عملکرد شرکت بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال می‌پردازد.

 افزایش درآمدهای عملیاتی

درآمدهای عملیاتی این شرکت ناشی از فروش برق، بخار، اکسیژن گازی، ازت گازی، ازت مایع، هوای ابزاردقیق، هوای سرویس، آرگون، آب RO، آب DM، آب سرویس، آب آتش‌نشانی، آب بهداشتی، آب خوراک بویلرهای BFW ،گاز طبیعی و اکسیژن مایع، در کنار خدمات تصفیه پساب و کوره زباله‌سوز بوده که در این میان بیشترین سهم درآمدی، متعلق به فروش برق توسط شرکت بوده است. نکته قابل توجه در فهرست محصولات فروش رفته شرکت اینکه شرکت از فروش اکسیژن گازی، آب RO، آب سرویس، آب آتش‌نشانی و تمام اقلام مندرج در خدمات ارائه شده، زیان شناسایی کرده که منجر به کاهش سود ناخالص عملیاتی شرکت شده است. بر این اساس این شرکت با اصلاح ساختار در نوع و مقدار تولیدات و خدمات ارائه شده می‌تواند در آینده به نسبت‌های سودسازی بالاتری در فعالیت‌های عملیاتی خود دست یابد. نرخ‌های فروش سال ۱۴۰۰ به صورت علی‌الحساب است و در صورت تغییر، می‌تواند مجموع درآمدهای شناسایی‌شده را تغییر دهد.

در همین بازه زمانی شرکت برای تحقق درآمدهای عملیاتی خود حدود ۹هزار و ۷۵۳میلیاردریال هزینه کرده که درمقایسه با دوره مشابه سال قبل از آن با افزایش ۶۴درصدی روبه‌رو شده است. عمده‌ترین عناوین هزینه‌ای به مواد مستقیم مصرفی و هزینه‌های سربار تولید مربوط می‌شود.

 افزایش قابل توجه در هزینه‌ها

طبق صورت‌های مالی منتشر شده برای ۶ماه اول سال جاری، هزینه‌های فروش، عمومی ‌و اداری شرکت با ۷۰درصد افزایش به ۵۱۰میلیارد ریال، سایر هزینه‌های عملیاتی با ۹۳درصد کاهش به ۵میلیاردریال و هزینه‌های مالی با ۱۱۸درصد افزایش به ۵۳۸میلیارد ریال رسیده است. این مبالغ هزینه‌ای در کنار کاهش ۴۹درصدی در درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری، افزایش ۴۸۶درصدی در درآمد حاصل از اقلام متفرقه و افزایش ۲هزار درصدی در مالیات بر درآمد، منجر به کاهش ۳۲درصدی در سود خالص شناسایی‌شده شرکت شده است. (سود خالص شرکت در ۶ماه اول سال ۹۹، مبلغ ۱۰هزار و ۵۰۵میلیارد ریال بوده که در ۶ماه نخست سال ۱۴۰۰ به ۷هزار و ۱۲۳میلیارد ریال رسیده است.)

 کاهش در سود انباشته و جمع حقوق مالکانه

با احتساب سود خالص شناسایی شده در ۶ماه نخست سال جاری، مجموع سود انباشته شرکت به ۱۱هزار و ۳۲۵میلیارد ریال رسیده که نسبت به پایان سال مالی ۹۹، به مقدار ۳۴درصد کاهش نشان می‌دهد. جمع سود انباشته‌، سرمایه و اندوخته قانونی، حقوق مالکانه را نشان می‌دهد که برای شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس این عنوان با ۲۴درصد کاهش در مدت مورد بررسی به ۱۸هزار و ۴۷۵میلیاردریال رسیده است.

 بررسی ریسک‌های شرکت

شرکت به پیوست صورت‌های مالی، گزارشی از ریسک‌های موجود بر سر راه فعالیت‌هایش ارائه داده است که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم.

 ریسک بازار: فعالیت‌های شرکت در وهله اول آن را در معرض ریسک‌های مالی تغییرات در نرخ‌های مبادله ارزی قرار می‌دهد. شرکت برای مدیریت آسیب‌پذیری از ریسک ارزی، تسویه بدهی‌های ارزی و همچنین خرید قطعات یدکی ارزی مورد نیاز مجتمع برای دوره مناسب آتی، اندازه‌گیری آسیب‌پذیری از ریسک بازار با استفاده از تجزیه و تحلیل حساسیت و ارزیابی تجزیه و تحلیل حساسیت را انجام می‌دهد. بنا بر گزارش مدیریت در دوره مورد بررسی، هیچ‌گونه تغییری در آسیب‌پذیری شرکت از ریسک‌های بازار یا نحوه مدیریت و اندازه‌گیری آن ریسک‌ها رخ نداده است.

ریسک اعتباری: ریسک اعتباری به ریسکی اشاره دارد که طرف قرارداد در ایفای تعهدات قراردادی خود ناتوان باشد که منجر به زیان مالی برای شرکت شود. شرکت سیاستی مبنی برمعامله تنها با طرف‌های قرارداد معتبر و اخذ وثیقه کافی، در موارد مقتضی را اتخاذ کرده است، تا ریسک اعتباری ناشی از ناتوانی در ایفای تعهدات توسط مشتریان را کاهش دهد. شرکت تنها با شرکت‌هایی معامله می‌کند که رتبه اعتباری بالایی داشته باشند. شرکت با استفاده از اطلاعات مالی عمومی ‌و سوابق معاملاتی خود، مشتریان عمده خود را رتبه‌بندی اعتباری می‌کند. آسیب‌پذیری شرکت و رتبه‌بندی اعتباری طرف قراردادهای آن، به طور مستمر نظارت شده و ارزش کل معاملات با طرف قراردادهای تایید شده گسترش می‌یابد. آسیب‌پذیری اعتباری از طریق محدودیت‌های طرف قرارداد که به‌طور سالانه توسط کمیته مدیریت ریسک بررسی و تایید می‌شود، کنترل می‌شود. دریافتنی‌های تجاری شامل تعداد زیادی از مشتریان است که در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی‌ بندر امام خمینی (ره) واقع شده‌اند که بعضا به‌دلیل اختلاف حساب‌های فی مابین، وصول آنها با تعویق همراه بوده، اما عدم وصول مطالبات مزبور متصور نیست، ارزیابی مستمر و ماهانه براساس وضعیت مالی حساب‌های دریافتنی صورت می‌گیرد. همچنین شرکت هیچ‌گونه وثیقه یا سایر روش‌های افزایش اعتبار برای پوشش ریسک‌های اعتباری مرتبط با دارایی‌های مالی خود نگهداری نمی‌کند. ولی از پیمانکاران مرتبط برای اجرای پروژه‌ها و تعهداتشان وثایق مورد نیاز را اخذ می‌کند.

ریسک نقدینگی: شرکت برای مدیریت ریسک نقدینگی، یک چارچوب ریسک نقدینگی مناسب برای مدیریت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تامین وجوه و الزامات مدیریت نقدینگی تعیین کرده است. شرکت ریسک نقدینگی را از طریق نگهداری اندوخته کافی و تسهیلات بانکی، از طریق نظارت مستمر بر جریان‌های نقدی پیش‌بینی شده و واقعی و از طریق تطبیق مقاطع سررسید دارایی‌ها و بدهی‌های مالی مدیریت می‌کند. شرکت اقدام به تسویه بدهی ارزی به سهامدار عمده و خرید سهام صندوق برای مدیریت ریسک نقدینگی اختصاصی بازارگردانی خلیج فارس کرده است.

سایر ریسک‌های قیمت: شرکت در معرض ریسک‌های قیمت اوراق بهادار مالکانه (سهام) ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها در اوراق بهادار مالکانه قرار دارد. برخی از سرمایه‌گذاری‌ها در اوراق بهادار مالکانه در شرکت به جای اهداف مبادله برای هدف استراتژیک نگهداری می‌شود. شرکت به‌طور فعال این سرمایه‌گذاری را مبادله نمی‌کند. همچنین شرکت سایر سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مالکانه را برای اهداف مبادله نگهداری می‌کند. شرکت در راستای مدیریت وجوه نقد و به قصد سودآوری در صندوق اختصاصی بازارگردانی خلیج‌فارس سرمایه‌گذاری کرده است.

 از پتروشیمی ‌فجر تا فجرانرژی خلیج‌فارس

شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس در سال ۷۷ و با نام شرکت فجر به صورت سهامی ‌خاص تاسیس شد و از ابتدای سال ۷۸ فعالیت خود را آغاز کرد. شرکت پتروشیمی ‌فجر جزو شرکت‌های فرعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ‌ایران بوده که در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ در سال ۸۸ توسط هیات واگذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی به مجموعه شرکت هلدینگ خلیج‌فارس واگذار شده است. این شرکت در سال ۹۴ به سهامی‌عام تبدیل و در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. در سال ۹۸ نام شرکت از پتروشیمی‌فجر به شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس تغییر یافت و در حال حاضر این شرکت جزو واحد‌های تجاری فرعی شرکت صنایع پتروشیمی ‌خلیج‌فارس است. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت با در اختیار داشتن حدود ۱۸درصد از سهام این شرکت به عنوان دیگر سهامدار عمده شرکت شناخته می‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید