استانداردهای غرفه سازی نمایشگاهی

کدخبر: ۵۳۹۹۴۱
غرفه سازی در نمایشگاه نیازمند رعایت اصول خاصی است. تا زمانی که شما استاندارد­های لازم را نداشته باشید، اجازه ساخت غرفه نخواهید داشت.
استانداردهای غرفه سازی نمایشگاهی

در این مقاله قصد داریم این اصول را به شکل کامل بررسی کنیم. در نمایشگاه­ها هرچقدر که غرفه شما جذاب­تر باشد بیشتر جلوه خواهد کرد و توجه افراد بیشتری را به خود جلب می­کند. شما باید همواره این نکته را در نظر بگیرید که این جلب‌توجه با استاندارد­های لازم تعارض نداشته باشد. اگر به موضوع طرح شده علاقه ­مندید تا انتها با ما همراه باشید.

هدف از غرفه ­سازی چیست؟

ایجاد غرفه در نمایشگاه­ها و رویداد­های مختلف باعث می­شود توجه مخاطبان به یک برند تجاری جلب شود. هدف حضور در نمایشگاه جلب‌توجه و خودنمایی است. این خودنمایی بدون ظاهری آراسته و دقیق ممکن نخواهد بود. با در نظر گرفتن استانداردها، شما می­توانید یک غرفه با کلاس بالا بنا کنید و توجه همگان را در نمایشگاه به خود معطوف نمایید. خصوصا در نمایشگاه­های بین­ المللی که بیش از بقیه برند­های مختلف تجاری نیاز به جلب توجه دارند.

استانداردهای فضاهای نمایشگاهی

اصول و قوانین زیادی برای ایجاد غرفه ­های نمایشگاهی در نظر گرفته شده که ما باید با توجه به آن‌ها غرفه خود را بنا کنیم. رعایت چنین استاندارد­هایی منفعت برند، برگزار­­کننده نمایشگاه و بازدید­کنندگان را به همراه خواهد داشت. ایمنی، ساختار و بهداشت، اصلی ترین اجزای غرفه­ های نمایشگاهی هستند.

رعایت نکردن چنین استاندارد­هایی می­تواند وجهه برند شما را خراب کند و عواقبی نیز برایتان به همراه داشته باشد. در ادامه برخی از استاندارد­ها و فعالیت­های مهم که باید برای ساخت یک غرفه معتبر انجام شود را ذکر خواهیم کرد.

تکمیل اطلاعات غرفه و ارسال آن

بر اساس قوانین، مدتی قبل از برگزاری نمایشگاه (حدودا 20 الی 30 روز قبل) صاحبان برند باید اطلاعات کاملی از غرفه به برگزارکننده ارائه دهند. این اطلاعات شامل:

  • اطلاعات دقیق از خدمت یا محصولی که در غرفه قرار دارد

  • لیست کامل قیمتی

  • لیست اطلاعات هویتی از افرادی که مسئول غرفه هستند

  • نوع چیدمان و نقشه غرفه

این اقدامات از فعالیت­های اجرایی حرفه­ای پیش از شروع نمایشگاه هستند و تمام غرفه­ داران موظف به انجام آن می­باشند. در مراحل ساخت غرفه، نصب اجزای آن و... ناظر نمایشگاه همراه شما خواهد بود تا غرفه کاملا بر اساس اصول از پیش تعیین­ شده ساخته شود.

متراژ غرفه نمایشگاه باید به چه شکل باشد؟

بر اساس قوانین غرفه سازی، غرفه­ های پیش‌ساخته با تجهیزات باید حداقل 12 مترمربع فضا بگیرند. شرکت­های ریالی با غرفه ­های خودساز حداقل 24 مترمربع فضا نیاز دارند و برای شرکت­های ارزی این عدد 18 مترمربع تعیین شده است. اگر غرفه بخواهد در فضای باز احداث شود بحث حداقلی فضا به‌کلی متفاوت خواهد بود. شما به کمینه 30 مترمربع فضا نیاز پیدا خواهید کرد.

ساخت غرفه داخل نمایشگاه خواهد بود؟

تمامی مراحل غرفه سازی خارج از نمایشگاه باید انجام بگیرد. طبق قانون، هیچ‌کس اجازه بردن مصالح به داخل نمایشگاه برای ساخت غرفه را نخواهد داشت. حتی ریزفضاهای غرفه نمایشگاهی نیز بیرون از محل نمایشگاه و به کمک تیم متخصص ساخته خواهد شد.

در خارج از نمایشگاه ما قطعات پازل غرفه را به یکدیگر خواهیم چسباند و سپس اجازه داریم غرفه نهایی را وارد نمایشگاه کنیم. در بعضی از موارد اجازه داده می­شود که قطعات داخل نمایشگاه به یکدیگر وصل شوند به‌شرطی که به شکل ساخت­ وساز نباشد.

در صورتی که داخل نمایشگاه غرفه سازی انجام شود شما مشمول جریمه خواهید شد و حتی ممکن است از نمایشگاه اخراج شوید. این نکته را نیز در نظر بگیرید که به غرفه­ داران خودساز تنها زمین نمایشگاه تعلق خواهد گرفت و باقی اجزا باید توسط خود آن‌ها تامین شود.

استاندارد­های مربوط به نور و برق به چه شکل خواهد بود؟

غرفه پیش­ساخته دارای تجهیزاتی در حد عرف هستند و اصلا در حیطه قوانین غرفه­ سازی memaric قرار نمی­گیرند. آن‌ها نوری به اندازه 2 لامپ 100 وات در اختیار خواهند داشت که می­تواند به‌وسیله یک یا دو شاخه نور تامین شود. غرفه ­های خودساز برای تامین برق خود در نمایشگاه باید به فکر باشند. نزدیک­ترین پست برق محلی است که سازندگان باید از آن‌ها برق غرفه را تامین کنند.

به همین دلیل غرفه ­داران باید تجهیزات لازم برای تامین برق مثل کابل، فیوز، تابلو برق و... تهیه کنند و در طراحی خود از آن‌ها بهره بگیرند. برای انشعاب برق به درخواست­های خاصی نیز نیاز خواهد بود که در فرایند ساخت با آن‌ها آشنا خواهید شد.

آیا می­توان برای ساخت غرفه از مصالح سنگین استفاده کرد؟

یکی از ضوابط طراحی نمایشگاه بین‌المللی که در ایران هم رعایت می­شود، عدم استفاده از مصالح ساختمان و سنگین است. طبق قانون مصالحی مثل:

  • ماسه و ماسه بادی

  • سنگ ریزه

  • گچ

  • سیمان

  • بلوک

  • پوکه

  • شن

  • خاک رس

  • تیغه گچی

  • آهن‌آلات خام

برای ساخت غرفه ممنوع است و تنها باید از مصالح سبک استفاده کرد. معمولا در نمایشگاه­ها از سازه­های سبک و پیش ­ساخته استفاده می­شود. سازه ­هایی که در محل برگزاری تنها نیاز دارند به یکدیگر متصل شوند.

استاندارد­های غرفه سازی دو طبقه به چه شکلی است؟

غرفه ­های دو طبقه به‌ علت جذابیت و مزایای خوب، طرفداران بسیاری دارند. اما نکاتی درباره غرفه سازی دو طبقه هست که باید حتما در جریان آن‌ها قرار بگیرید. مراتب اداری ساخت چنین سازه­ای باید حداقل 20 روز قبل از برگزاری نمایشگاه انجام شود و کیفیت اجرای آن به شکل کامل به دست برگزارکنندگان برسد. در فرم ثبت درخواست اطلاعاتی مثل نوع کاربری طبقه دوم، ارتفاع آن و... ذکر خواهد شد.

این درخواست باید به تایید نمایشگاه برسد در غیر این صورت شما اجازه ساخت چنین غرفه ه­ای را نخواهید داشت. بر اساس قوانین طبقه دوم نباید سقف کامل داشته باشد. هزینه آن نیز بر اساس کل متراژ طبقه اضافه‌شده خواهد بود که مبنای محاسبه آن نصف هزینه معمول اجاره یک غرفه است.

در بحث ارتفاع این نکته را مد نظر داشته باشید که ارتفاع مجاز ساخت ­وساز بر اساس ارتفاع سقف نمایشگاه تعیین خواهد شد و شما باید به مقدار مجاز آن توجه داشته باشید.

استاندارد چیدمان وسیله¬ها

استاندارد چیدمان وسیله­ ها

وسایل و دکوراسیون غرفه باید به شکلی باشد که خطرآفرینی نکند. وسایل حمل ­ونقلی (حتی سبک) مثل لیفتراک به داخل نمایشگاه ممنوع است. 

چیدمان شما باید به شکلی باشد که راه بازدیدکنندگان سد نشود. همچنین چیدمان نباید برای دیگر غرفه ­ها مزاحمتی به همراه داشته باشد.

برای اینکه چیدمان شما کاملا مطابق با استاندارد­های ذکر شده انجام شود بهتر است عرض راهروها را به دقت بررسی کنید.

چنین آماری به شما کمک می­کند چیدمانی اصولی داشته باشید. بیشتر نمایشگاه­های دنیا دارای یک چیدمان یا به‌اصطلاح تم هستند. هیچ غرفه ­ای نباید این ساختار کلی را بشکند و آن را زیر پا بگذارد.

نکات طراحی غرفه نمایشگاهی

طراحی غرفه ­های نمایشگاهی و غرفه سازی دارای اصول خاصی است که باید مورد توجه غرفه ­سازان قرار بگیرد. همواره مسائل مربوط به غرفه ­های همسایه را زیر نظر داشته باشید. کوچک‌ترین تصمیمات ممکن است که به ضرر آن‌ها باشد و همین موضوع باعث می­شود که شما استاندارد­های لازم را رعایت نکنید.

برای مثال حتی اگر یک آیتم از دکوراسیون شما بخشی از نور غرفه دیگری را کور کند باید نسبت به اصلاح آن اقدام نمایید. این مسئله حتی تا زیبایی‌شناسی غرفه ­های مجاور نیز نفوذ کرده است. در یک مثال دیگر اگر شما قصد ساخت غرفه ­ای داشته باشید که ارتفاع آن از دیگر غرفه ­های مجاور بلند­تر است لازم بوده که بخش پشت سازه که عموما مصالح خام هستند با یک دکوراسیون مناسب پوشانده شوند تا بر روی جلوه غرفه دیگر تاثیر منفی نگذارد.

یک نکته مهم و اصولی در طراحی غرفه وجود دارد و آن هم این است که تمامی بخش­های غرفه باید در دید بازدیدکنندگان باشد. فضایی نباید بماند که از دید مردم خارج است.

اصول طراحی غرفه در نمایشگاه

اگر بخواهید یک غرفه سازی اصولی انجام دهید اول از همه باید محل ایجاد غرفه را در نظر بگیرید. بهتر است بخش­های مرکزی نمایشگاه را در نظر داشته باشید چراکه چنین قسمت­هایی جلب توجه بیشتری خواهند کرد.

توجه به زیست‌بوم نمایشگاه و تم آن یکی دیگر از اصولی است که باید رعایت کنید. برای مثال استفاده از رنگ­های سرد در طراحی ممکن است به تم اصلی نمایشگاه آسیب بزند یا اگر محل برگزاری نمایشگاه در مناطق خاص جغرافیایی است شما باید ویژگی­های خاص این مناطق را در نظر بگیرید.

مسائل فنی مثل مقاومت کف، رطوبت و نور طبیعی در غرفه سازی شما تاثیر زیادی خواهند گذاشت پس آن‌ها را دست کم نگیرید. برای طراحی بهینه ­تر سعی داشته باشید که بخش بیشتر بودجه خود را به ویترین و دکوراسیونی که در معرض دید بازدید­کنندگان دارد سوق دهید. بخش کمتر را بابت متریال ارزان­تر و بخش­هایی که خیلی در معرض دید نیستند بگذارید.

نورپردازی حرفه­ ای

نورپردازی یکی از حرفه ­ای ­ترین اصول در غرفه سازی به شمار می­رود. جلوه محصول شما درگرو نورپردازی باکیفیت است. در نگاه اول نور است که توجه بازدیدکنندگان را به غرفه شما جلب خواهد کرد. نورپردازی نامناسب، غرفه سازی حرفه ­ای شما را خراب خواهد کرد چراکه تصویر باکیفیتی در ذهن بیننده نمی­گذارد.

ترکیب نور­های مختلف به­ خصوص نور زرد و سفید به شما برای ساخت نورپردازی مناسب کمک می­کند. در فضا­های کوچک به کمک نورپردازی می­توان طوری به مخاطب القا کرد که انگار در فضایی بزرگ قرار دارد. از این روش در بسیاری از نمایشگاه به ­خصوص غرفه ­های کوچک استفاده می­شود.

نکات ایمنی که باید برای غرفه سازی رعایت شود

برای غرفه سازی کارگران باید لباس ایمنی به همراه داشته باشند تا خطری جدی آن‌ها را تهدید نکند. به‌منظور دسترسی سریع آتش­نشانی و دیگر نیرو­های امدادی نمی­توان وسایل اضافی شامل مصالح و ... را در پشت غرفه قرار داد. هزینه­ های مربوط به بیمه آتش­سوزی و مسئولیت مدنی کارکنان در هنگام ثبت‌نام دریافت خواهد شد و مقدار آن برای غرفه­ های داخلی و خارجی متفاوت است.

برای امنیت بیشتر باید طراحی به‌گونه‌ای انجام شود که تمامی قسمت­های غرفه ازجمله آبدارخانه، دفتر و انباری قابل رویت باشند.

جمع ­بندی

برای غرفه سازی در نمایشگاه، اصول و ضوابط خاصی در نظر گرفته شده که شما باید بر اساس آن غرفه خود را بنا کنید. این اصول سخت نیستند و محور اصلی آن‌ها امنیت، بهداشت و ساختار است. پیش از افتتاحیه نمایشگاه شما باید تمام کار­های لازم ازجمله درخواست حضور، ساخت غرفه و ... را انجام دهید. داخل سالن محل برگزاری شما اجازه هیچ ساخت ­وسازی نخواهید داشت. اگر چنین کاری انجام دهید مشمول جریمه سنگین خواهید شد.

مصالح ساختمانی اجازه ورود به سالن ندارند و همچنین شما نمی­توانید از مصالح سنگین ساختمان­ سازی برای بنای غرفه خود بهره ببرید. تنها مصالح سبک قابل استفاده هستند. با در نظر گرفتن این اصول در نمایشگاه بدرخشید و برند خود را به رخ بکشید. ممنونیم که با ما همراه بودید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید