همه چیز درباره روانشناس کودک در تهران

کدخبر: ۵۶۰۶۰۸
کودکان در طول تاریخ گذشته انسان به عنوان بزرگسالان خردسال در نظر گرفته می‌شدند تا جایی که در گذشته مشابه بزرگسالان لباس می‌پوشیدند و مجبور بودند مانند بزرگسالان در مشاغل اصلی کار کنند. در آن زمان دانش روانشناسی کودک یک مفهوم گنگ و نامعلومی بود.
همه چیز درباره روانشناس کودک در تهران

اما رفته‌رفته انسان‌ها دانستند که دوران کودکی هر انسان متمایز از بزرگسالی او است و در این دوران باید استعدادهای کودکان کشف و پرورش داده شود تا در آینده به نیروی انسانی ماهری تبدیل شود. ژان پیاژه را بنیانگذار روانشناسی مدرن کودک می‌دانند. تفکرات و کتاب‌های او، از دهه 1920 به بعد، از این ایده حمایت می‌کرد که کودکان و بزرگسالان متفاوت از یکدیگر فکر می‌کنند.

یکی از کارهای مهم او این بود که بیان کرد کودکان در طول دوران کودکی خود، مراحل مشخصی از رشد عاطفی و ذهنی را پشت سر می گذارند. او همچنین پیشنهاد کرد که رشد فکری ارتباط نزدیکی با رشد عاطفی، اجتماعی و فیزیکی دارد.

امروزه می‌دانیم که دوران کودکی، دوران بسیار تاثیرگذاری در زندگی یک فرد است. رویدادهایی که در نوجوانی ما اتفاق می‌افتند حتی اتفاقات کوچک و به ظاهر بی‌اهمیت، می‌توانند تأثیر مستقیمی بر احساس و رفتار ما در بزرگسالی داشته باشند. یک روانشناس کودک در این دوره بسیار مهم زندگی، می‌تواند به افراد دارای مشکل کمک کرده و زندگی او را دگرگون سازد.

خانواده‌ها نیز نقش بسزایی در موفقیت فرزندان خود در آینده دارند. آنها با کسب اطلاعات کافی و مشاوره گرفتن از مراکز یا اشخاص معتبر مانند روانشناس کودک در تهران می‌توانند فرزند خود را در مسیر موفقیت قرار داده و کاستی‌های موجود را مرتفع سازند.

شغل روانشناسی کودک

روانشناسان کودک به طور کلی به کودکان و نوجوانان کمک‌های روانی ارائه می‌دهند. آنها رشد ذهنی کودک را در نظر گرفته و برای درک و تحلیل آن به تجربیات خود و مشاهدات تکیه می‌کنند. کودکان معمولاً از طریق مشاهدات رفتاری والدین، معلمان یا مشاوران مدرسه به درمان روانشناختی نیاز پیدا می‌کنند.

مشکلات می‌توانند از افسردگی تا بیش فعالی متغیر باشند یا به صورت واکنش‌های عاطفی ناشی از لحظات استرس زا در زندگی آنها ناشی شوند، مانند مرگ یکی از بستگان، طلاق والدین، سوء استفاده یا رها شدن فرزندان.

با توجه به حساس بودن روحیات کودکان، روانشناسان کودک کار آسانی ندارند. آنها در سیستم‌های مدرسه، امکانات درمانی، آزمایشگاه های تحقیقاتی، آژانس‌های خدمات اجتماعی و فراتر از آن مشغول کار هستند . کار با کودکان می‌تواند به عنوان یک زمینه شغلی بسیار رضایت بخش باشد، و اغلب روانشناسان به دلیل عشقشان به کودکان وارد این زمینه می‌شوند.

این یکی از ویژگی‌های ضروری برای شغل روانشناسی کودک است. کار در زمینه روانشناسی کودک به معنی تعامل با کودکانی است که ممکن است رفتارهای ناهنجاری داشته باشند، مورد آزار و اذیت واقع شوند یا با استرس زندگی کنند. این کار به عزم و انعطاف نیاز دارد، زیرا کار با کودکان هم لذت بخش و هم چالش برانگیز خواهد بود.

به این ترتیب، روانشناسان کودک تمام مهارت‌های هر روانشناس را می‌آموزند و اصلاح می‌کنند. آنها یاد می‌گیرند که بر برقراری ارتباط، مشاهده و ایجاد اعتماد با کودکان تمرکز کنند. این امر مستلزم مجموعه مهارت‌های خاصی است که بین مهارت‌های سخت علمی و مهارت‌های نرم، مانند همدلی و ارتباط با کودکان با زمینه‌های مختلف، تعادل برقرار نمایند.

چه مهارت‌هایی برای روانشناس کودک بودن نیاز است؟

بسیاری از ویژگی‌های یک روانشناس کودک یا ویژگی‌های یک مشاور کودک خوب با هر روانشناس دیگری یکسان است، کودکان، چه خردسال و چه نوجوان، با نقطه رشد متفاوتی در زندگی خود روبرو هستند. از نظر بیولوژیکی و از نظر تجربیات. نظریه ژان پیاژه و در امتداد آن مراحل رشد شناختی نیز این نظریه را تایید می‌کند که انسان‌ها – کودکان – ساختار جهان خود را براساس سیر رشد مغزشان تکامل می‌دهند و می‌سازند.

برخی از مهارت‌های لازم روانشناسان کودک که در همه مراکز روانشناسی از جمله مراکز روانشناس کودک در تهران مورد ارزیابی قرار داده می‌شود تا بهترین فرد انتخاب شود به ترتیب زیر است:

قدرت تجزیه و تحلیل

روانشناسان کودک افرادی تحلیلی هستند که مشاهدات را ثبت کرده و از آنها برای تشخیص مناسب استفاده می‌کنند. این تحلیل می‌تواند بر حوزه‌های مختلف روان‌شناسی هنگام کار با کودکان متمرکز شود، که ممکن است شامل روان‌شناسی رشد، روان‌شناسی نوجوان یا آسیب‌شناسی روانی باشد.

توانایی حل مسئله

روانشناسان کودک مجموعه خاصی از ارزیابی‌ها و روش‌های تشخیصی را یاد می‌گیرند. اینها به غیر از مهارت‌های نرم مانند ارتباط و گوش دادن است. روانشناسان باید تفاوت‌های ظریف مشکلات مربوط به تجربیات دوران کودکی، مانند قلدری، بی‌قراری، افسردگی و غیره را بیاموزند. آنها همچنین برای کمک به کودکان، کار با معلمان، والدین، خدمات اجتماعی و موارد دیگر به منظور درمان کامل به کودکان یاد خواهند داد. اگر رشته روانشناسی نوجوانی را تخصص خود انتخاب کنند، مراحل رشد انسان از نوجوانی تا بزرگسالی را یاد خواهند گرفت و تئوری‌های پیرامون آن را مطالعه خواهند کرد.

تحقیق

روانشناسان کودک به مطالعه و کشف بینش‌هایی در مورد رشد ناخودآگاه و آگاهانه کودک می‌پردازند. آنها به دنبال راه‌هایی برای کمک به کودکان برای مقابله با اضطراب، بیش فعالی و سایر شرایط روانی هستند. محققین باید مجموعه خاصی از استانداردهای اخلاقی را برای مطالعه کودکان در نظر بگیرند و بتوانند رویه‌ها و معادلات آماری اولیه را پردازش کنند. علاوه بر این، آنها باید ابزارهای لازم برای به کارگیری تحقیقات  عملی حرفه‌ای را داشته باشند.

مشاهده

این ممکن است برای برخی از روانشناسان به طور طبیعی پیش بیاید، اما یادگیری آنچه باید مشاهده شود بخشی از آموزش روانشناس در دانشگاه و در عمل است. روانشناسان کودک، نشانه‌های غیرکلامی را برای تشخیص انواع شرایط کودکی از افسردگی گرفته تا اختلال وسواس فکری جبری بکار می‌گیرند.

سخن پایانی

هر چند کسب و توسعه مهارت‌های گفته شده در بالا ممکن است سخت به نظر برسد، اما روانشناسان کودک باید به خاطر داشته باشند که این مهارت‌ها منجر به یک هدف نهایی می‌شوند که تأثیری چشمگیر و فراموش‌نشدنی بر سلامت روانی کودک دارد. این ممکن است نه تنها شرایط آنها را در دوران کودکی بهبود بخشد، بلکه شرایط روانی آینده را که آنها در بزرگسالی باید مدیریت کنند، کنترل می‌کند.

تمام موارد گفته شده در بالا توسط مراکزی مانند مراکز روانشناس کودک در تهران سنجیده می‌شود و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. خوشبختانه در تمام نقاط شهر تهران مراکزی مانند روانشناس کودک در شمال تهران، روانشناس کودک در جنوب تهران، روانشناس کودک در شرق تهران و روانشناس کودک در تهران موجود است که هموطنان عزیز می‌توانند از آنها استفاده کنند.

منبع: جامعه سلامت

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید