مهندس پهلوان زاده، مدیرعامل شرکت همراه مکانیک، اهداف شرکت همراه مکانیک را بیان کرد:

گارانتی فنی خرید خودرو

کدخبر: ۴۲۴۳۳۲
در خرید و فروش خودرو، خریدار همیشه دغدغه دارد که آیا ماشینی را که قرار است بخرد سالم است یا خیر؟ وجود عیب و ایراد روی قیمت خودرو تاثیر زیادی دارد. امین پهلوان زاده مدیرعامل شرکت همراه مکانیک از رفع این دغدغه می گوید.
گارانتی فنی خرید خودرو

« همراه مکانیک» در چه فضایی شکل گرفت؟

همراه مکانیک با کارشناسی خودرو، 6 سال پیش کارش را شروع کرد. کارشناسی خودرو به این شکل برای اولین بار بود و به علت‌ایده جذاب از آن استقبال شد. در خرید و فروش خودرو، خریدار همیشه دغدغه دارد که آیا ماشینی را که قرار است بخرد سالم است یا خیر؟ وجود عیب و ایراد روی قیمت خودرو تاثیر زیادی دارد. وقتی مقداری جلوتر آمدیم به این نتیجه رسیدیم که تنها کارشناسی خودرو در هنگام خرید و فروش مساله نیست بلکه کل پروسه قبل و بعد از خرید و فروش خودرو به عنوان دغدغه خریداران و فروشندگان مطرح است. درست از لحظه تصمیم گیری برای خرید ماشین این نگرانی به وجود می‌آید که مثلا چه ماشینی را باید خرید؟ مردم دچار سردر گمی عجیبی می‌شوند در مرحله بعدی بعد از پیدا کردن ماشین و بازدید آن باز هم با تردید و دو دلی روبرو هستند. حال اگر بخواهند از طریق آگهی‌ها خودرو را انتخاب کنند یکی درغرب قرار دارد و یکی درشرق است پس باید چند روز وقت بگذارند،تا به خرید ماشین برسند. حتی وقتی بخواهند خودروی فعلی‌شان را بفروشند بفروشند و خودروی دیگری بخرند باز با همین نگرانی‌ها و استرس‌ها روبرو می‌شوند. این‌ها داستان‌هایی است که به نوعی همه مردم با آن درگیر هستند. پروسه خرید و فروش و حضور در دفتر خانه،تبادل چک، وکالت دادن و تعویض پلاک نیز پروسه‌های استرس زای بعد از انتخاب خودرو است .بر این اساس «همراه مکانیک» تصمیم گرفت سرویسش را روی کل این پروسه تعریف کند و به خریدار این اطمینان را بدهد که هر خودرویی را مد نظر دارد، کارشناسی شده، تضمینی و تایید شده از نظر قیمتی و فنی تحویل می‌گیرد.در نقطه مقابل فروشنده‌ای نیز اگر بخواهد ماشینش را بفروشد باز «همراه مکانیک» در کل پروسه فروش در کنار فروشنده قرار دارد. از انجام کارشناسی خودرو، انتشارآگهی وپاسخ به خریداران تا انتقال سند به خریدار. «همراه مکانیک» به دو طرف معامله سرویس می‌دهد و طبیعتا چون حالت بستر دارد هرچه جلوتر رود و تعداد بیشتر شود اتصال کاربران به صورت خودکار در بستر اتفاق می‌افتد یعنی فروشندگان و خریداران روی ماشینشان مچ می‌شوند و این اتصال روز به روز راحت تر اتفاق می‌افتد. در کنار این ماجرا تمرکز ویژه‌ای روی جذب کاربران و رابطه ایجاد کردن با کسانی که ماشین دارند، داشتیم چون پروسه خرید و فروش ماشین ممکن است دو یا سه سال در سال اتفاق بیفتد. به همین دلیل مهم است که شما بین این سه سال با مخاطب و کسی که ماشین دارد در ارتباط باشید .ما تمرکز ویژه‌ای روی نیازهای محتوایی کرده‌ایم تا در حوزه‌های مختلف نگهداری خودرو، اطلاعات خودرو، آپشن ها، مقایسه خودروها، نکات رانندگی و هر داده و اطلاعاتی که در حوزه ماشین مفید است را در سایتمان به عنوان یک مرجع محتوا داشته باشیم از همه مهم‌تر ابزار قیمت، ابزارهای محاسبات مربوط به نگهداری، تعمیر و قطعات اینها را توسعه دادیم که خیلی مردم دارند از اینها استفاده می‌کنند. این اقدام باعث شد که ما مرجعیت خودمان را پیدا کنیم یعنی حتی کسی که ماشین نمی‌خرد یا نمی‌فروشد هم مخاطب ما باشد. مثلا اگر فردی ماشینش خراب می‌شود و می‌خواهد ازهزینه تعمیرات اطلاعاتی داشته باشد سایت ما می‌تواند به وی کمک کند.

 از طرفی دیگر اپلیکیشن را توسعه دادیم و «همراه مکانیک» روی گوشی‌های مردم نشسته است و از آن طریق با کاربران ارتباط می‌گیریم و این باعث شده است که بتوانیم در آینده خدمات خودرویی را هم به محصولاتمان اضافه کنیم. مثلا اگر کاربربخواهد بیمه خودرو را تمدید کند می‌تواند با «همراه مکانیک» این کار را انجام دهد، یا اگربخواهد تعمیرگاه مناسب پیدا کند از طریق اپلیکیشن «همراه مکانیک» می‌تواند گزینه مناسب را پیدا کند.اگر در مسیر نیاز به امداد خودرو پیدا کند یا اگر بخواهد از خدمات لیزینگ و خرید اقساطی استفاده کند می‌تواند با «همراه مکانیک» مشکلش را حل کند. داریم به این سمت می‌رویم که یک بستر کلی خدمات مربوط به خودرو را ایجاد کنیم؛هر فردی که خودرو دارد یک «همراه مکانیک» هم داشته باشد تا به همه نیازهایش در بخش خودرو پاسخ داده شود.

  تعداد کاربران « همراه مکانیک » چه میزان است؟

اکنون250 هزار کاربر روزانه بازدید از سایت دارند و بیش از یک میلیون نصب اپلیکیشن را داریم و حدود 800 هزار فالوور در شبکه‌های اجتماعی داریم. این عده روزانه اپلیکیشن «همراه مکانیک» را باز می‌کنند و درصدی ازآنها از ما خدمت می‌خواهند و به آنها سرویس می‌دهیم. سرویس هایمان فعلا کارشناسی خودرو، خرید وفروش خودرو و خدمات لیزینگ و بیمه فعال شده است. یکسری خدمت نیز وجود دارد که به شکل بینابینی تعریف کردیم به این صورت که اگر فردی بخواهد خودرویی را بفروشد وفردی نیز می‌خواهد بخرد این دو کاربر را یک پک در نظر می‌گیریم و یک تیم این کار را اجرا می‌کند یعنی هم خرید، هم فروش و همزمانی و بحث تامین بودجه را مدیریت و اجرا می‌کند .

  شرکت قبلا جای دیگری بود و جدیدا به ایستگاه نوآوری شریف آمده است، حضور در این فضای جدید چه مزایایی داشته؟

در دوره استارتاپی با دو سه نفر شروع شد و خدارو شکر همینطور در حال رشد بوده است. ما تقریبا تا یک سال و نیم پیش در خیابان حبیب الله با یک تیم 30 ،40 نفره فعالیت می‌کردیم، پارسال به شهرک غرب آمدیم و یک ساختمان تقریبا هزار متری را برای حدود 200 نفرتجهیز کردیم. تعداد نیروها امسال به حدود 350 نفر رسیده است. بخشی از تیممان را به ایستگاه نوآوری آوردیم و وبقیه نیروها درساختمان شهرک غرب فعالیت می‌کنند.

  ارتباط و تعاملی با بقیه مجموعه ‌های مستقر در ناحیه نوآوری یا دانشگاه داشته ‌اید؟

ما چون ریشه شریفی داریم با اکو سیستم دانشگاه صنعتی شریف و پارک و زیر مجموعه پارک در ارتباط نزدیک بودیم و کم و بیش ارتباط داشته‌ایم .بعضی از آنها حوزه هایشان به ما نزدیکتر بوده و ما بیشتر می‌شناسیم شان و بعضی هایشان حوزه فعالیت شان به سمت سخت افزارو تولید و ساخت دستگاه و .. رفته است که طبیعتا در اطراف شریف و با ماهیت فنی شریف هستند؛ ولی بخشی از بدنه شریف به سمت فضاهای ICT و خدمت و سرویس در بستر آنلاین و آفلاین آمده‌اند که ما این فضا را بیشتر می‌شناسیم.

  با چه شرکت یا مجموعه ای علاقه مندید به عنوان شریک راهبردی ارتباط برقرار کنید و تعامل داشته بشید؟

اگر بخواهیم به عنوان «همراه مکانیک» نگاه کنیم هر آنچه که در زنجیره خدمات خودرو قرار می‌گیرد می‌تواند با ما تعامل داشته باشد و بعدها جزئی از بدنه «همراه مکانیک» شود. طبیعتا هرآنچه که مربوط به خودرو است در حوزه علاقه ما قرار دارد. اگر استارتاپی شکل بگیرد و تیمی در آن کار کنند احتمال اینکه بتوانند با ما مچ شوند و از طریق بستر بتوانند به ما خدمتی را ارائه دهند، احتمالش زیاد است. استارتاپ‌هایی در حوزه‌های مختلف با ما ارتباط گرفته‌اند وبا بعضی از آنها شروع به همکاری کرده‌ایم و مشغول بررسی برخی از استارتاپ‌ها نیزهستیم.در حوزه خدمات خودرو از همکاری وشراکت استقبال می‌کنیم. یک استارتاپ که در زمینه قطعات یدکی خودرو فعال است همکاری با ما را استارت زده است، استارتاپی دیگر در حوزه خدمات مثل خودور بر و امداد خودرو در حال ساخت یک بستر است؛ اینها می‌توانند با ما در آینده مچ شوند و شراکت راهبردی تعریف کنیم ،حتی در مدل‌هایی می‌توانیم در هم ادغام شویم و یا جا به جایی سهام داشته باشیم و به نوعی با هم به یک همکاری جدی تر و راهبردی برسیم.

  بهترین اتفاقی که تصور می ‌کنید که برای « همراه مکانیک » در ناحیه نوآوری شریف بیفتد چیست؟

من دانشگاه صنعتی شریف و ناحیه نوآوری را را فراتر از شرکت خودمان می‌بینم؛ شریف پتانسیل بالایی دارد یعنی هم قابلیت معنوی بالا و هم اعتبار دارد. از سوی دیگر هم نیروی انسانی سطح بالا و هم دانشجویان فرهیخته و با پتانسیلی دارد که نشان دادند در کنار درسشان می‌توانند کار کنند و تاثیر گذار باشند. بحث نوآوری و توسعه دانشگاه به فراتر از استاد و شاگردی و تدریس رفته است و امکان اینکه کارهایی از جنس کارآفرینی و نوآوری در اطراف شریف شکل بگیرد، وجود دارد، این برای دانشجویان و اساتید فرصت خوبی است که آن خلاقیت و نوآوریشان را که برای یک پرورش یافته شریف، بالاتر از درس خواندن است به کار گیرند و منشا اثر باشند. این اتفاق بسیار خوب و ارزشمندی است و ما به عنوان یک بخش کوچک که در آنجا قرار داریم از این موضوع استقبال می‌کنیم .همچنین به عنوان فردی که زمانی در شریف درس خوانده و جزو فارغ التحصیلان این دانشگاه بوده بسیار مفتخر خواهیم شد که این توسعه اتفاق بیفتد. دانشگاه صنعتی شریف در اغلب موارد در کشور در حوزه نوآوری و تکنولوژی حرف اول را زده همیشه منشا اثر بوده و بسیاری از اقدامات در حوزه نوآوری و تکنولوژی از دانشگاه صنعتی شریف آغاز شده. نکته دیگر این که پیش از این همواره انتقاد می‌شد که رابطه‌ای بین صنعت و دانشگاه وجود ندارد در حالی که در حال حاضر دنیا مقداری فرق کرده است و صنعت به معنی اینکه درکارخانه خلاصه شود دیگر نیست و در حوزه تکنولوژی و نوآوری که به دانشگاه نزدیکتر است این حلقه اتصال نبود به همین دلیل خروجی دانشگاه نمی‌توانست مستقیم به کارخانه برود و مثلا در ایران خودور استفاده شود ولی الان می‌تواند یک شرکت نوآور و تکنولوژی محور در حوزه تحقیقات موتور شکل بگیرد و دانشجویان و اساتید روی آن کار کنند و زمانی که به یک خروجی قابل قبولی رسید تکنولوژی آن را به صنعت خودرو بفروشند.در حال حاضر این حلقه واسط شکل گرفته است و آن حلقه مفقودی که برخی معتقد بودند چرا شکل نمی‌گیرد با ورود شرکت دانش بنیان و شرکت‌های استارتاپی داریم رفع شده است .این مجمو عه‌ها نه آنقدر به صنعت نزدیک هستند که از فضای علم روز دور باشند و نه آنقدر علمی هستند که فقط تولید کننده محصول باشند. فضایی که علم را به نوآوری و تکنولوژی تبدیل شکل گرفته است که این ظرفیت را دارد که کشور را تحت تاثیر قرار دهد. «کافه بازار» را ببینید تا چه میزان در فضای IT کشور تاثیر گذار است؟ این استارتاپ با2 ،3 فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف در کوچه‌های پشتی دانشگاه در زیرزمین‌ها پایه گذاشته شد و الان تبدیل به یک مجموعه‌ای شده است که برای خودش چند هزار میلیارد تومان ارزش گذاری می‌شود و چند صد نفر در آنجا کار می‌کنند و کلی در فضای نوآوری و استارتاپی تاثیر گذاشته است. «علی بابا» هم همینطور که البته موسسان آن شریفی نبودند ولی از دانشگاه امیر کبیر بودند و در این فضاها آمدند و الان خیلی در اکوسیستم کارآفرینی کشور تاثیر گذار هستند و اشتغال ایجاد کرده‌اند.

عکس 2

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید