در پی استقبال از نخستین معامله بلوکی اسناد خزانه مشخص شد

جذابیت فراتر از انتظار بازار بدهی

کدخبر: ۱۵۷۵۷۹
توسعه بازار بدهی یکی از راهکارهای موثر در تامین مالی دولت است که از سوی فعالان بازار سرمایه نیز مورد مقبولیت واقع شده است. انجام نخستین معامله بلوکی اسناد خزانه در روز گذشته این مساله را بیشتر از گذشته نشان داد که بازار عطش فراوانی برای جذب این اوراق دارد.
جذابیت فراتر از انتظار بازار بدهی

به گزارش اقتصادنیوز ، روز گذشته اولین معاملات بلوکی اسناد خزانه اسلامی در نمادهای اخزا7 تا اخزا10 انجام شد. اوراق مزبور در قیمت‌های بالاتر از قیمت نمادهای عادی اسناد خزانه اسلامی به بازار عرضه و با استقبال مناسبی از سوی خریداران مواجه شدند. تا جایی که بخش اعظمی از حجم و ارزش معاملات روز گذشته فرابورس نیز به دادوستدهای این اوراق اختصاص یافت. این موضوع شاهد دیگری است که تقاضا برای این اوراق در سطوح بالایی قرار دارد و به‌نظر می‌رسد عرضه‌های صورت‌گرفته پاسخگوی تقاضای موجود نیست.

از نکات قابل توجه این عرضه‌های بلوکی، قیمت بالاتر اوراق این معاملات بلوکی نسبت به دیگر اوراق اسناد خزانه اسلامی است. (نرخ سود موثر عرضه‌های بلوکی اسناد خزانه اسلامی، حدود 3درصد کمتر از اوراق اسناد خزانه‌ای است که به‌صورت عادی در بازار مورد دادوستد قرار می‌گیرند). موضوعی که نشان می‌دهد سود 22درصدی نیز از جذابیت لازم برخوردار است.به عبارت دیگر هر چند قیمت این اوراق نسبت به دیگر اوراق موجود در بازار اسناد خزانه اسلامی بالا‌تر بوده است، اما خریداری شدن این اوراق در این سطوح قیمتی وجود یک تقاضای مناسب برای این اوراق را در بازار به نمایش گذاشت. در عین حال به نظر می‌رسد عرضه کافی برای تقاضای موجود در بازار وجود ندارد. همانطور که در گزارش‌های پیشین «دنیای‌اقتصاد» گفته شد بازار بدهی همواره از جذابیت بالایی در نزد سهامداران برخور دار بوده است. شاهد مدعا آنکه اوراق عرضه شده در بازار بدهی حتی در قیمت‌های بالاتر از معمول به سرعت از سوی معامله‌گران خریداری می‌شد. این موضوع لزوم عرضه‌های متناسب با تقاضای موجود را نشان می‌دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید