آنچه یکی گفت و دیگری نگفت

تمایز ادبی احمدی نژاد و روحانی

کدخبر: ۱۰۳۹۶۶
سخنان دو رئیس جمهور سابق و فعلی نشان از تفاوت در ادبیات بیان مسائل توسط آنها دارد.
امیر کلهر:  «بالاخره اگر ما بگیم نخبگان، احمدی‌نژاد هم یکی از این نخبگان به حساب می‌یاد، من دانشگاهی هستم دیگه. ریاضیات هم خوندم. بالاخره مهندسی خوندم. می‌فهمیدم هم چی کار می‌کنم...»
این بخشی از صبحت‌های محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت هشت ساله ایران در سال‌های گذشته است. احمدی‌نژاد علاوه بر جنجال‌ها و تصمیمات پر حاشیه‌ای که در عرصه داخلی و خارجی اتخاذ می‌کرد، ویژگی دیگری هم داشت و آن هم نحوه گفتار و ادبیات او بود.

هر بار که به سفری استانی می‌رفت، سخنرانی داشت، به سازمان‌های بین‌المللی رفته بود، یا در همایش و افتتاحیه‌ای شرکت کرده بود، در صحبت‌هایش از واژه‌ها و کلمه‌هایی جنجالی استفاده می‌کرد که تا سخنرانی بعدی نوع ادبیات رئیس دولت سوژه جمع‌ها و محفل‌ها بود.

ادبیات محمود احمدی‌نژاد در کسوت ششمین رئیس جمهور ایران منحصر به خودش بود و از نگاه برخی در طول تاریخ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تنها رئیس دولتی بود که چنین ادبیاتی برای خود انتخاب کرده بود. 
با این حال، شیوه صحبت کردن محمود احمدی‌نژاد اگرچه منتقدانی داشت اما به نظر حامیان سرسخت او نه‌تنها عجیب و غریب نبود، بلکه به نشان از مردمی بودن رئیس‌جمهور داشت که می‌توانست با مردم کوچه و بازار به راحتی صحبت کند. حامیان احمدی‌نژاد بر این باور بودند که در طول سال‌های گذشته هیچ رئیس جمهوری نتواسنته با قشر فرودست جامعه ارتباط بگیرد و احمدی‌نژاد از دل طبقه فقیر آمده  و قرار است با همان لحن کوچه و بازاری چه در داخل و چه در خارج از کشور برای مردم صحبت کند. 
احمدی‌نژاد حتی در سال 1385 زمانی که پشت تریبون مجلس قرار گرفت، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «شما بیایید و  از محله ما خرید کنید، چرا از جاهای گران خرید می‌کنید؟»

  محمود احمدی‌نژاد علاوه بر ادبیات متفاوتی که داشت، همیشه نیز سوژه‌ای برای عکاسان داشت. او در سفرهای استانی خود برای اینکه شبیه مردم آن منطقه شود، لباس‌های متفاوت  یا مربوط به آن منطقه را به تن می‌کرد.
از نگاه خیلی‌ها تمام صحبت‌های احمدی نژاد سیاسی نبود، بلکه او صحبت‌های عجیب اقتصادی هم داشت. شاید بتوان اقتصادی‌ترین کنفرانس مطبوعاتی رئیس دولت‌های نهم و دهم را کنفرانس 11 مهر ماه سال 1391 دانست. احمدی‌نژاد در این کنفرانس با اشاره به نقش دلال ها در افزایش نرخ ارز گفت: «یکی از نهادهای اطلاعاتی گزارش آورده که 22 نفر سرحلقه هستند و تمام آشفتگی‌ها را آنها ایجاد می‌کنند. آنجا ایستاده‌اند با موبایل در تماس هستند و یک دفعه می‌گوید 500 تا بالا بینداز.»

احمدی‌نژاد صریح‌تر از همیشه درباره نقش تحریم‌ها در وضعیت آن زمان اقتصاد کشور گفته بود:«بعضی متوجه نیستند، وقتی بانک مرکزی تحریم می‌شود و شبکه بانکی خارج می‌شود یعنی چه؟».

روز بعد از کنفرانس رئیس دولت، ناآرامی‌هایی در بازار تهران به وجود آمد و بسیاری از فروشندگان، مغازه‌های خود را تعطیل کردند. همچنین در آن سال نیروی انتظامی با دلالان ارز برخورد و بسیاری از آنان را در میدان فردوسی تهران بازداشت کرد.
اما این صحبت‌های اقتصادی احمدی‌نژاد به اینجا ختم نشد. وی در دومین گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود در دی ماه سال 1391، خبری عجیب داد. او گفت: می‌توان یارانه‌ها را پنج برابر کرد. آن طور که احمدی نژاد در گفت‌وگوی زنده تلوزیونی محاسبه کرد، قیمت نفت و گاز مصرفی کشور حدود 300 هزار میلیارد تومان است. او در همین رابطه گفته بود: از این مقدار، امکان توزیع 210 هزار میلیارد تومان پول بین مردم وجود دارد.

در جدول زیر بخشی از صحبت‌های محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاستش بر دولت‌های نهم و دهم می‌آید. 

1

از تره‌بار نزدیک منزل ما خرید کنید. چرا از جاهای‌گران خرید می‌کنید. در محله ما قیمت‌ها ثابت است.

2

یک دختر 16ساله به کمک برادرش در زیرزمین خانه‌اش انرژی هسته‌ای کشف کرده است. با هماهنگی رئیس وقت سازمان انرژی اتمی ایران، آن دختر هم‌اکنون در زمره دانشمندان هسته‌ای ایران قرار گرفته و اسکورت و راننده شخصی در اختیار دارد.

3

یک قصاب شرافتمند در نزدیکی ما زندگی می‌کند که از همه مشکلات مردم باخبر است و از وی هم اطلاعات مهم اقتصادی را می‌گیرم.

4

آن‌قدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه‌‌دانتان پاره شود.

5

سال گذشته که به عراق رفته بودم، گفتند یکی از فرماندهان اشغالگران، علاقه داردشما را ببیند. گویا مرخصی او هم رسیده بود. مثل خودمان که پس از۴۵روزدر جبهه مرخصی می‌رفتیم، اما او یک‌ماه مرخصی را عقب انداخته بود تا مارا ببیند و من هم گفتم، بیاید. وقتی آمد پیش ما گفت: افتخار می‌کنم باشما هستم. شما در دل ما جا دارید. وی سپس از من درخواست کرد با من عکس یادگاری بگیرد و گرفت و سپس معاونش هم همین‌طور. من زدم پشتش و تشویقش کردم و گفتم هوای مردم عراق را داشته باشید.

6

علاقه ویژه‌ای به ایشان«کامران باقر لنکرانی» داشته و دارم. اصلا مثل هلو می‌ماند و آدم می‌خواهد بخورد این جوان را.

7

ما یک ضرب‌المثل در فارسی داریم و کسی که حرف بیجا می‌زند و خارج از قد و قواره خودش صحبت می‌کند، به آن می‌گوییم یک کلام از مادر عروس.

8

برنامه‌های خود را با محوریت عدالت، مبارزه با فساد و رانت‌خواری، بعد از انتخابات در چند جلد چاپ می کنم.

9

بذارین این جمله را بگم دیگه... اون ته چیزی که اونا را می‌سوزونه چیه؟ بالاخره یک کم خودمونی ایرانی با هم صحبت کنیم. عیب نداره. اجازه هستش؟ گفتش که باباجون آب رو بریز همونجا که می‌سوزه. چرا آب رو جای دیگه می‌ریزی.

10

در مواردی هم که حتی اسمی از کسی برده نشده‌ است، قاضی می‌گوید این مطلب به فلان شخص می‌خورد، در حالی که وقتی مطلبی نوشته و نقد می‌شود اگر به کسی همخورد، خورد. باید بخورد تا دردش بیاید.

11

پشم وپیل‌شان کشورهای به اصطلاح قدرتمند جهان ریخته است و اگر خیلی عرضه دارید، اوضاع کشورهای خود را جمع‌و‌جور کنید و به ملت‌های خود برسید؛ شما ‌نمی‌توانید آب بینی‌ خود را بالا بکشید.

12

شما موقعی که نمی‌دونستید چه جوری طهارت بگیرید ملت ایران تمدن داشت حالا شمامی‌خواهید به ما جنس بفروشید؟نفروشید.

13

اجماعی در فعالان حوزه پولی وجود دارد که می‌خواهند نرخ سود بانکی بالا باشد، چرا که نفع آنها در تداوم این شرایط است. 

14

آخر سال است و باید کمی با هم صفایی بکنیم. شب عید است کمی شاد باشیم. 

15

همه‌اش کشک است، طرف راه می‌رفت می‌گفت ابرقدرت، قدر قدرت...‌ای زکی.

16

مدعی هستید مدیریت جهان دست شماست و شما کشورها را منزوی می‌کنید و می‌خواهید دنیا را اداره کنید و امنیت برپا کنید. همه‌اش کشکه. طرف راه می‌رفت می‌گفت ابرقدرت، قدرقدرت، آی زکی! اینم می‌شه آی زکی.

17

روزی سفیرروس به حضور امیرکبیر می‌آید تا درباره افزایش مرز روسیه صحبت کند که امیرکبیر به وی می‌گوید: تا به حال کشک بادمجان خورده‌ای؟ که اومی‌گوید: نه! امیرکبیر می‌گوید: ما در خانه یک فاطمه خانم داریم که به او می‌گوییم فاطمه خانوم‌جان که کشک بادمجان‌های خوبی می‌پزد، شمابروید وقتی کشک بادمجان پخت برای شما می‌فرستم. این یعنی امیرکبیر به سفیر روس گفت برو دنبال کشکت! 

18

باید چهارماهواره به فضا پرتاب کنیم تا هر "ننه قمری" کلید آن را پایین نیاورد. 

19

بالاخره اگر ما بگیم نخبگان، احمدی‌نژاد هم یکی از این نخبگان به حساب می‌یاد، من دانشگاهی هستم دیگه. ریاضیات هم خوندم. بالاخره مهندسی خوندم. می‌فهمیدم هم چی کار می‌کنم.

20

پارسال که ما رفتیم نیویورک، این مردم وا می‌ایستند کنار خیابون... همون مردم همونجا... اینطوری نگاه می‌کنن توی ماشین‌ها تا پیدا می‌کنند مثلاً یک ثانیه چشمشون می‌افته به ما. یک دختربچه دو سه ساله‌ای توی بغل دوستش بود. گفت بیارش جلو. منو نشون داد گفت این کیه؟ این کیه؟ اصلاً زبون اونا اسپانیولیه. اصلاً. بچه نگاه کرد به من گفت این محموده. این محموده.

21

یکی از شخصیت‌های شرق آسیا از مسئولان درجه یک اومده بود دیدن من ... خلاصه حرفش این بود که آقا ما اوضاع جهان را داریم مطالعه می‌کنیم. داریم می‌بینیم ایران به سرعت داره تبدیل می‌شه به یک قدرت بزرگ بلامنازع. ما عملاً آمدیم بگیم با شماییم. مثل این خانم‌هایی که صبح می‌روند زنبیلو می‌ذارن تو صف شیر، این اومده بود زنبیلو بذاره که آقا ما هستیم با شماییم.

22

از ساعت چند در اینجا حضور دارید... از ساعت ۱۰؟... ساعت ۹؟.... ساعت ۸؟

23

قیافه روشنفکری می‌گیرند، به اندازه بزغاله هم از دنیا فهم و شعور ندارند.

24

حالا چهارتا خس و خاشاک این گوشه‌ها یه کاری می‌کنند، بدانید که این رودخانه زلال ملت جایی برای خودنمایی آنها نخواهد گذاشت.

25

من که همان روز اول نظرم را گفتم. گفتم اینا یه کاغذ پاره است. واقعاً هم کاغذ پاره است.

26

آقای اوباما شما تازه از راه رسیدی. یه مقدار صبر کن تا عرقت خشک شه. یک مقدار سرد و گرم را بچش. بدان! گنده‌تر از تو،‌ بزرگ‌تر از تو آن گردن کلفت‌تر از تو هم نتونستند از این غلط‌ها بکنند، تو که جای خود داری.

27

ما گفت‌وگو می‌کنیم. خب بیایید مثل بچه آدم حرف بزنید. قطعنامه می‌دیم که گفت‌وگو کنیم. این اخلاق گاوچرونیه.

28

دیگر، دوره‌ای که در آن مجلس در راس امور است، گذشته است. ( در واکنش به استیضاح کردان)

29

بابا اون ممه را لولو برد.

 

 
« باید فضا و فرصت خدمت برای تمام ایرانیان باز شود و بگذاریم که شایستگان بر ملت خدمت کنند و سینه‌ها از کینه‌ها پاک شود و اجازه دهیم که آشتی جای قهر و دوستی جای دشمنی بنشیند و اسلام با چهره رحمانی خود و ایران با چهره عقلانی خود و انقلاب با چهره انسانی خود و نظام با چهره عاطفی خود حماسه بیافریند. »

این تکه‌ای از صحبت‌های هفتیمن رئیس جمهور ایران در مراسم تنفیذ خود است. این صحبت‌ها‌ در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های بین‌المللی بازخورد مثبتی داشت، به طوری که تا ساعت‌ها بعد از مراسم تنفیذ سوژه کاربران شبکه‌های اجتماعی بود. 

   اگر چه حسن روحانی، در جمع سفرا و نمایندگی‌های ایران، مخالفان و منتقدان مذاکرات هسته‌ای را "بزدل سیاسی" خواند و با لحنی تند به کسانی که از شروع مذاکرات ابراز نگرانی می‌کنند گفت "خب به جهنم. بروید یک جای گرم پیدا کنید برای خودتان. خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده. ما چه کار کنیم." اما این اولین بار بود که رئیس دولت یازدهم با چنین لحن و گفتاری سخنرانی کرد و همین صحبت‌ها باعث شد که سونامی نقد علیه حسن روحانی آغاز شود.

این صحبت‌ها طوری بود که حتی عده‌ای از حامیان دولت یازدهم را هم شوکه کرد و باعث شد تا مورد نقد حامیان خود هم قرار بگیرد و البته بودند حامیانی که معتقد بودند بهترین دفاع حمله است. با این حال حسن روحانی از آغاز شروع به کارش تا امروز در همایش‌ها و نشست‌های زیادی شرکت کرده است. او در بحث‌های اقتصادی به دید اکثر کارشناسان این حوزه مانند یک استاد اقتصاد دانشگاه صحبت می‌کند و این مهم را از مشاوران خود گرفته است.

همزمان با اینکه با روی کار آمدن دولت یازدهم ثبات و آرامش به بازار های سکه، طلا و ارز بازگشت، تاثیرگذاری صحبت‌های حسن روحانی را در این عرصه نباید نادیده گرفت، همچنین وی در رابطه با بانک‌ها تاکید داشته است که بانک‌ها باید اموال مازادشان از سهام گرفته تا ساختمان بفروشند و نقدینگی‌شان را افزایش دهند و بتوانند کار خود یعنی ارایه تسهیلات را انجام بدهند یا اینکه روحانی عنوان کرده بود: پایان آذر ماه(سال گذشته) هفت میلیارد دلار از پول ایران را که تحت تحریم قدرت‌های بزرگ بوده، آزاد کرده و آزاد خواهیم کرد.

گرچه شعار و آرمان‌گرایی بخش بزرگی از صحبت‌های روسای جمهور را تشکیل می‌دهد اما شعار و آرمان‌گرایی بستگی به این دارد که این دو مقوله تا کجا پیش برود و چه دستاوردهایی برای مردم و کشور داشته باشد. هشت سال پیش شعار و آرمان رئیس‌جمهوری به گونه‌ای بود که حاصلش افزایش تحریم‌ها شد و در سال 92 شعار و آرمان یک رئیس جمهور دیگر این است که تا زمانی که عده‌ای سرمایه‌ را نجس می‌دانند و فقر را افتخار کشور، به مقصد نخواهیم رسید.

ـ در جدول زیر گزیده‌ای از صحبت های حسن روحانی می‌آید:

1

در یک سال گذشته با کاستن چشمگیر از نرخ تورم و نرخ منفی رشد اقتصادی زمینه‌های ازسرگیری رونق و یا خروج غیرتورمی از رکود اقتصادی فراهم شده است. ( در ملاقات با مقام معظم رهبری)

2

ظرف ۱۰۰ روز اول دولت حتی کوتاه‌تر از آن اقدامات فوری اقتصادی انجام خواهیم داد و در دومین روز از هفته دولت کارگروهی تشکیل تا ظرف ۱۵ روز موانع و مشکلات اقتصادی را بررسی و راه کارهای آن را مشخص کنیم. ( هفته دولت سال گذشته)

3

نمی‌شود تنها زمان انتخابات همه قومیت‌ها و مذاهب در عرصه حاضر شوند و در تلویزیون نمایندگان همه جناح‌ها و حتی با حجاب‌ها و بدحجاب‌ها حضور یابند ( در جشنواره شهید رجایی)

4

از هیچ یک از وعده هایی که به مردم داده‌ایم عقب‌نشینی نخواهیم کرد و حتی در صورت تغییر نیز به مردم اطلاع خواهیم داد.

5

معیار ما قانون و حکم دادگاه است و صرفا بر اساس یک عکس نامشخص یا توهمات، فردی را از حقوق خود محروم نمی‌کنیم. ( در پاسخ به سوال خبرنگاران در نشست با اهالی رسانه امسال)

6

استیضاح از اختیارات مجلس است البته دولت از استیضاح نگرانی ندارد و مسیر خود را ادامه خواهد داد. ( در واکنش به استیضاح وزیر علوم)

7

مسیر ما اعتدال است؛ ما نه افراط راست هستیم و نه افراط چپ و این را دنیا در رأیی که به ایده نماینده ملت ایران داد، پذیرفت. ( در همایش روز جهانی مساجد)

8

بانوان ما شرایطشان برای ورزش کمی دشوارتر از آقایان است و دولت تلاش می‌کند فرصت برابر را برای علاقمندان ورزش اعم از مرد و زن فراهم آورد. ( در همایش تجلیل از مدال آوران و قهرمانان ورزشی )

9

امروز ما فرصتی برای آزمون و خطا نداریم. ( دیدار با خانواده‌های شهدای دولت)

10

مبادا نسبت به دانش‌آموزی به خاطر قومیت، حزب و جناح تفاوتی در کلاس‌ها قایل شد. ( در سى و یکمین اجلاس رؤساى اموزش و پرورش کشور)

11

اما درباره اینکه چرا نمی‌گذارند همه خدمات دولت برای مردم تبیین شود، به موقع سخن خواهم گفت. ( در سفر به استان اردبیل، امسال)

12

با دولت آمریکا هم اگر بنابر تعامل باشد، باید تخاصم را کنار بگذارد و در چنین صورتی است که شرایط تغییر خواهد کرد. ( در نشست توسعه و سرمایه گذاران اردبیل، امسال)

13

ایران در مذاکره با ۵+۱ و در گفت‌وگو با آژانس کاملا جدی است. ( ملاقات با آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی)

14

تحقیقات باید با آزادی عمل و نظر و آزادی نقد همراه باشد. ( در دیدار با مدیران جهاد دانشگاهی در پژوهشگاه رویان)

15

دنیای سیاست نه عصای موسی و معجزه دارد و نه درهای آن برای همیشه بسته است. باید تدبیر و همفکری کنیم و معضلات اقتصادی را یکی پس از دیگری حل کنیم.

16

برنامه‌ریزی دولت بر این است که در سال ۱۳۹۵ کشور شاهد تورم یک رقمی باشد و همزمان سیاست‌های خروج از رکود قدم به قدم انجام شود.

17

۴۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی به مسکن مهر اختصاص یافت که بیش از80 درصد پایه پولی کشور را افزایش داد و اثرآن تورم بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد بود.

18

از سال ۸۵ تا ۹۰ دلارهای نفتی فراوانی در اختیار دولت قرار داشت و بی‌حساب به بازار سرازیر شد که نتیجه آن تعطیلی ۲۰۰ هزار واحد تولیدی بود.

19

ایران یکی از مراکز مهم سرمایه‌گذاری منطقه خواهد شد.

20

یکی دو قدم دیگر در سیاست خارجی برداریم به طور کامل دروازه‌ها گشوده خواهد شد. 

21

این دولت اعتقادش بر این است که با رانت، فساد، جناح بازی و طایفه‌بازی نمی‌توان کشور را به پیش برد.     (در چهار محال بختیاری)

22

در تاریخ اقتصاد ایران بی نظیر بوده که در کمتر از یک سال ۳۱ درصد تورم کاهش یابد. اکنون تورم از ۴۵ به ۱۴درصد رسیده است. ( در چهار محال بختیاری)

23

دولت 10 میلیارد دلار در 11 ماه گذشته برای تحول در آب مهار منابع آبی کشور و یا مدرن کردن آبیاری برنامه‌ریزی کرده و اعتبارش را کنار گذاشته است.

24

کشورهای اسلامی باید اسلام‌رحمانی و اسلام منادی صلح و عدالت را در جهان تبیین کنند و از جهل و جمود و تعصب فاصله بگیرند. ( در اجلاس جنبش عدم تعهد)

25

باید آن گرد و غبار ناروایی که بر چهره ملت ایران در سال‌های گذشته پاشیدند و ما را اهل جنگ و خشونت معرفی کردند، بزداییم. ( دیدار با جمعی از هنرمندان)

26

مهمترین مساله دولت در سال ۹۳ «خروج از رکود» است که در همین راستا و با هدف ورود به مرحله رونق اقتصادی، لایحه‌ با قید فوریت تقدیم مجلس می شود.

27

حاکمیت باید از اندیشمندان نخبه در همه عرصه‌ها استفاده کند. ( دیدار جمعی از نخبگان با رئیس جمهور)

28

دولت، والاترین منزلت و بالاترین اقتدار را برای نیروهای مسلح می‌خواهد. ( در جمع فرماندهان ارشد نیروهای مسلح)

29

امروز متأسفانه از امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر طوری تفسیر می‌شود که گویا امر به معروف فقط در خیابان‌ها و برای برخورد با عده‌ای بدحجاب است.

30

در دولت تصمیماتی اتخاذ شد که در صورت عملیاتی شدن می‌تواند 190 هزار شغل در سال 93 ایجاد کند.

31

به والله سال‌های ۸۴ تا ۹۲ گذشت و دیگر تکرار نمی‌شود.

32

اقتصاد نمی‌تواند از سیاست خارجی جدا باشد، ایران همه تلاش خود را به‌کار می‌بندد که شرایط تعامل اقتصادی با دنیا مهیا شود ( ششمین سفر دولت یازدهم به چهار محال بختیاری)

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید