در گفت وگوی اقتصادنیوز با الهه کولایی مطرح شد:

به اسم حمایت، می خواهند زنان را خانه نشین کنند

کدخبر: ۱۰۵۵۳۰
نماینده مجلس ششم در مورد طرح اخیر مجلس برای اشتغال زنان گفت: گرچه این چنین طرح هایی در نگاه برخی از افراد برای حمایت از زنان معرفی می شود اما در واقع علیه زنان است.
به اسم حمایت، می خواهند زنان را خانه نشین کنند
الهه کولایی، استاد علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با «اقتصادنیوز» در رابطه با طرح‌هایی که برای محدود کردن زنان در بازار کار و کاهش ساعت کاری آنان از سوی برخی از نمایندگان داده می‌شود، بیان کرد: در جوامع پیشرفته و مدرن همواره تلاش می‌شود تا از توانایی‌ها و استعداد‌های افراد، چه زن و چه مرد در راه پیشرفت و توسعه کشور استفاده شود.

وی افزود: کشورهای پیشرفته و مدرن توانمندی‌ها و پتانسیل‌های جامعه زنان را به عنوان نیمی از سرمایه‌های توسعه و سیاست‌ها کلی کشور در نظر می‌گیرند و تلاش قانون گذاران بر این است که در برنامه‌های مختلف از زنان استفاده کنند.

کولایی در ادامه گفت: اما در کشور شرایط برعکس کشورهای پیشرفته است و متاسفانه طرح‌ها و لوایح با هدف خانه نشین کردن زنان و دور کردن آنان از محیط کار داده می‌شود.

نماینده مجلس ششم خاطر نشان کرد: برخی از طرح‌هایی که در مجلس مطرح می‌شود، بر اساس برداشت‌های سنتی و تاریخی افرادی است که حاضر به پذیرش جامعه مدرن و تحولات جدید نیستند.

وی افزود: این افراد در تلاش هستند تا دست به اجرای چنین قوانینی بزنند و جامعه زنان را آن طور که می‌خواهند مدیریت کنند.

کولایی با بیان اینکه متاسفانه ایده‌پردازان چنین طرح‌هایی متوجه این موضوع نیستند یا آن را نادیده می‌گیرند که محدود کردن زنان در بازار کار در شرایط بازار کار رقابتی باعث ایجاد امتیازهای منفی برای کارگر یا کار فرما می‌شود، گفت: حال اگر این کارمند زن هم باشد که شرایطش با اجرایی شدن این طرح بد‌تر هم می‌شود و در گزینش آنها به شدت اثر می‌گذارد.

این استاد دانشگاه در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: با اجرایی شدن این چنین طرح‌هایی استخدام نیروی کار زن جاذبه خود را برای کارفرما از دست می‌دهد و کارفرما ترجیح می‌دهد مردان را استخدام کنند.

وی افزود: اگرچه این چنین طرح‌هایی در نگاه برخی از افراد برای حمایت از زنان معرفی می‌شود اما در واقع علیه زنان است و اجرایی شدن این طرح باعث می‌شود زنان در بازار کار ایران در موقعیت ضعیف‌تری نسبت به مردان قرار بگیرند.

کولایی با بیان اینکه بدون در نظر گرفتن نقش‌های مکمل زن و مرد در جامعه، متاسفانه این نوع اقدام‌ها تنها سبب بروز بی‌اعتمادی نسبت به چنین طرح‌ها و افراد مطرح کننده آنها در جامعه می‌شود، گفت: فرض اولیه بر این است که تلاش برای اجرایی شدن چنین طرح‌هایی این است که می‌خواهند عرصه اشتغال را بر زنان تنگ کنند و روز به روز آنها را خانه‌نشین کنند.

وی خاطر نشان کرد: این نوع طرح‌ها متاسفانه با هدف بازگشت به سنت و برگرداندن زنان به خانه مطرح می‌شود و بعضی از افراد با جذابیت از چنین طرح‌هایی دفاع می‌کنند و به نوعی با بیان اینکه مدافع حقوق زنان هستند (آگاهانه یا نا‌آگاهانه) در تلاش هستند تا خیلی زود‌تر به مرحله اجرا در بیاید.

عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب افزود: افرادی که حامی چنین طرح‌هایی هستند غافل از اینند که در عمل این طرح‌ها سبب می‌شوند ظرفیت‌های نیروی آموزش دیده و ماهر زنان نادیده گرفته شود و جامعه از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های آنان محروم شود.

لینک خبر مرتبط:
ممنوعیت‌های جدید برای اشتغال زنان
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید