با اعلام معاون نظارتی بانک مرکزی:

موسسات نور و آرمان به لیست مجازها اضافه می شوند / معرفی برخی از غیرمجازها به مرجع قضایی

کدخبر: ۱۰۶۹۵۲
معاون نظارتی بانک مرکزی اعلام کرده که موسسات آرمان و نور خود را با شاخص های بانک مرکزی تطبیق داده اند و در آستانه گرفتن مجوز هستند اما برای شناسایی موسسات فاقد مجوز کوچکتر که برای ما ناشناخته هستند با نیروی انتظامی صحبت هایی شده که وارد عمل شوند.
موسسات نور و آرمان به لیست مجازها اضافه می شوند / معرفی برخی از غیرمجازها به مرجع قضایی

به گزارش «اقتصاد نیوز»، برخی معتقدند موسسات بدون مجوز همانند قارچ در فضای اقتصادی ایران رشد کرده‌اند. شاید به دلیل همین رشد بی‌رویه بود که سایت بانک مرکزی بخشی را به معرفی موسسات مجاز اختصاص داد تا به این صورت موسسات فاقد هویت را به مردم معرفی کند.

از سال گذشته بانک مرکزی گام جدی‌تری برای مقابله با موسسات مالی غیر مجاز برداشت.  انتشار لیست موسسات مالی مجاز و نبود نام برخی از موسسات بزرگ و باسابقه در اوایل آبان ماه امسال هم باعث شد تا نگرانی‌ها در این زمینه افزایش یابد.

در این راستا نیز چندی پیش معاون نظارتی بانک مرکزی عنوان کرده بود که برخی از موسسات بزرگی که نام آنها در لیست مجازهای سایت بانک های مرکزی نیست در فرآیند تکمیل مدارک برای اخذ مجوز قرار دارند.

تهرانفر تاکید کرده بود که خطاب بانک مرکزی، بیشتر متوجه موسسات دیگری در نقاط مختلف کشور است که تحت نظارت بانک مرکزی نیستند و بانک مرکزی برخورد جدی با این موسسات را در دستور کار دارد.

در همین مورد وقتی کمتر از یک ماه قبل حرف و حدیث‌ها بر سر فعالیت موسسات غیر مجاز در نظام پولی و بانکی کشور بالا گرفت، مسئولان بانک مرکزی خبر دادند که احتمالا تا پایان سال پنج موسسه اعتباری که در حال حاضر به علت نداشتن مجوز در لیست مجازهای بانک مرکزی قرار ندارند مجوز فعالیت خود را از این بانک دریافت می‌کنند.

اکنون در کمتر از یک ماه یکی از مقامات بانک مرکزی اعلام کرده است که دو موسسه اعتباری در آستانه اخذ مجوز هستند و به زودی نام آنها در لیست مجاز موسسات در سایت بانک مرکزی وارد می‌شود. البته بنا بر گفته‌های این مقام بانک مرکزی ظاهرا دو موسسه دیگری هم در حال طی مراحل اخذ مجوز هستند اما در شرایط فعلی تا زمان نهایی شدن امور مربوط به ثبت مجوز نامی از آنها برده نشده است.

معاون نظارتی بانک مرکزی در تازه ترین گفت‌وگوی خود اعلام کرده است که موسسات آرمان و نور خود را با شاخصه‌های بانک مرکزی تطبیق داده‌اند و در آستانه گرفتن مجوز هستند اما برای شناسایی موسسات فاقد مجوز کوچکتر که برای ما ناشناخته هستند و با نیروی انتظامی صحبت‌هایی شده است که وارد عمل شوند.

حمید تهرانفر با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به موسسات اعتباری غیرمجاز به ایلنا گفته است: پذیره‌نویسی موسسسه آرمان تمام شده و نور هم در حال تاسیس هیات موسس است.

او از نهایی شدن کار دو موسسه غیرمجاز دیگر خبر داد اما ترجیح داد نامی از آنها نبرد و ادامه داد: چند موسسه بزرگی که نگرانی‌ها پیرامون آنها بود در آستانه گرفتن مجوز از سوی بانک مرکزی هستند.

از سوی دیگر این گفته های تهرانفر درحالیست که ظاهرا بانک مرکزی قرار است اسامی موسساتی که غیرمجاز هستند و بانک مرکزی برای اخذ مجوز همکاری نکرده‌اند به مراجع قضایی معرفی کند. به‌طوری‌که او گفته است که یک تا دو موسسه نیز همکاری لازم را با بانک مرکزی نداشتند و به دلیل مشکلات به وجود آمده به مرجع قضایی ارجاع داده شده‌اند.

تهرانفر همچنین در پاسخ به این سئوال که این موسسات برای دریافت مجوز بانک مرکزی چه شاخصهایی را رعایت کرده‌اند؟ گفته است: ترکیب سهامداران، مبلغ سرمایه هیات مدیره صلاحیت‌دارشان و ترکیب دارایی‌هایشان مواردی بوده  که ملزم به رعایت آنها بودند و این کار‌ها صورت گرفت.

تهرانفر با اشاره به تعداد زیاد و پراکنده موسسات فاقد مجوز که بانک مرکزی در شناسایی آنها دچار مشکل است، ادامه داد: برای شناسایی این موسسات که برای ما و مردم ناشناخته هستند و معلوم نیست درونشان چه می‌گذرد با دادستانی و نیروی انتظامی هماهنگ کرده‌ایم.

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان این مطلب که این موسسات هر روز که می‌گذرد بیشتر به حاشیه می‌روند، تصریح کرد: قرار است نیروی انتظامی در سراسر کشور از هر واحدی که ارائه خدمات پولی و بانکی می‌کند پرسش کند که آیا دارای مجوز از سوی بانک مرکزی است یا خیر؟

وی در پاسخ به این سئوال که این برخورد از چه زمان آغاز خواهد شد؟ گفت: در آینده‌ای نزدیک این همکاری شروع خواهد شد اما قبل از آن باید این چند موسسه بزرگ سامان بگیرند و بنابراین سعی ما بر این است که با شدت و قوت اما با آرامش کار‌ها را جلو ببریم.

به گزارش «اقتصادنیوز»، موسسه آرمان قبلا از ادغام موسسات مالی و اعتباری فردوسی، فرشتگان و افضل توس تشکیل شده بود و  موسسه اعتباری نور هم از ادغام موسسات کارسازان آینده، ریحانه گستر مشیز و پیشگامان تشکیل شده بودند.با این حال هرچند به نظر می‌رسد این دو موسسه تعیین تکلیف شده‌اند اما هنوز وضعیت موسسات بزرگی چون ثامن، ثامن‌الححج و میزان مشخص نیست و این در حالی است که مردم سپرده‌های قابل توجهی نزد این موسسات دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید