اعلام مهم‌ترین رویکردهای پلیس راهور

اولویت اول سال 94 تغییر در رفتارهای غلط رانندگی

کدخبر: ۱۱۳۷۴۸
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تشریح مهم‌ترین رویکردهای پلیس راهور، گفت:‌ اگر پول یک سال جریمه‌ها را به توسعه سیستم‌های هوشمند اختصاص دهند حوادث رانندگی 30 تا 40 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.
اولویت اول سال 94 تغییر در رفتارهای غلط رانندگی
سردار اسکندر مومنی در پیش خطبه‌های آخرین نماز جمعه سال 93، با اشاره به تاکیدات قرآن در خصوص نجات جان شهروندان از مرگ ، افزود: مقام معظم رهبری نیز تاکیدات جدی برای کاهش سوانح و حوادث رانندگی دارند و تلاش ما نیز این است که این آمار را کاهش دهیم.
 
مومنی با بیان این که در حال حاضر بیش از یک میلیارد و 700 میلیون وسیله نقلیه موتوری در سراسر جهان وجود دارد، اظهار کرد: سالانه بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر در حوادث رانندگی کشور جان خود را از دست می‌دهند و پیش‌بینی سازمان ملل این است که اگر این وضعیت با همین روند ادامه پیدا کند طی 10 سال آینده شمار کشته شدگان رانندگی در سراسر جهان دو برابر خواهد شد.
 
وی با بیان این که طی سال‌های 84 و 85 شاهد اوج تصادفات رانندگی بودیم ، خاطر نشان کرد: اما پس از آن سال‌ها با تدابیر و تصمیمات صورت گرفته روند نزولی شمار کشته شدگان حوادث رانندگی آغاز شد، به طوری که شمار جان باختگان این حوادث از 28 هزار نفر از سال 84 به کمتر از 17 هزار نفر رسیده است. این در حالی است که تعداد خودروها بیش از دو برابر شده است و از هفت میلیون دستگاه به 17 میلیون رسیده است. ضمن اینکه تعداد تلفات هم 11 هزار نفر کاهش یافته است.
 
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان این که در آن سال‌ها ایران در جایگاه‌های نخست شمار کشته شدگان حوادث رانندگی بود، ادامه داد: اما امروزه به رتبه‌های میانگین جهانی رسیده ایم.
 
مومنی با اشاره به این که یکی از شاخص‌های کشته شدگان حوادث رانندگی نسبت تعداد کشته شدگان به تعداد وسیله نقلیه است، یادآور شد: در سال‌های 84 و 85 به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 25 نفر جان خود را از دست می‌دادند؛ اما امروز این عدد به 6 نفر به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه رسیده است و جالب است که بدانید عدد میانگین جهانی 7.5 به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه است این یعنی کشور ما در ترازی از میانگین جهانی نیز قرار گرفته است.
 
به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، وضعیت ایران در میان کشورهای آسیایی نیز بسیار خوب است، اما از نظر پلیس حتی یک کشته هم برای حوادث رانندگی زیاد است و آمار 17 هزار کشته هم‌چنان بالاست و باید به حداقل برسد.
 
وی با اشاره به این که طی یک سال گذشته 1200 انسان کمتر در جاده‌های کشور کشته شده‌اند، اضافه کرد: علاوه بر 1200 نفری که کمتر کشته شده‌اند باید توجه داشته باشیم که خانواده‌ هایی نیز درگیر این وقایع می‌شوند که با این اوصاف تعداد زیادی از چنین حوادثی دور شده‌اند.
 
هدف‌گذاری برای کاهش آمار کشته شدگان به کمتر از 13 هزار نفر تا پایان سال 95
رییس پلیس راهور با اشاره به هدفگذاری پلیس برای کاهش شمار کشته شدگان حوادث رانندگی نیز اظهار کرد: برابر هدفگذاری ما باید تا پایان سال 95 تعداد کشته شدگان حوادث رانندگی به کمتر از 13 هزار نفر برسد. این یعنی بتوانیم به عدد چهار کشته به ازای هر 10 وسیله نقلیه برسیم.
 
به گزارش اقتصادنیوز، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان این که پلیس راهور چهار رویکرد اصلی را در دستور کار خود قرار داده است، یادآور شد: اولین رویکرد پلیس برای کاهش سوانح و حوادث، رویکرد فرهنگی و آموزشی است. بعضی از ما به هنگام رانندگی شتاب و عجله ای داریم و حتی از ثانیه ها نیز نمی گذریم. بنابراین اولویت اول ما تغییر در رفتارهای غلط رانندگی است.
 
استفاده از سیستمهای کنترل هوشمند و دوربین‌ها را اولویت دوم پلیس در سال آینده
وی استفاده از سیستمهای کنترل هوشمند و دوربین‌ها را اولویت دوم پلیس در سال آینده اعلام کرد و گفت: این موضوع در سال 93 نیز جزو اولویتهای ما بود؛ چرا که دوربین‌ها باعث افزایش سرعت و دقت می‌شوند و تنشی هم در اعمال قانون ایجاد نخواهد شد. از سوی دیگر نتایج به دست آمده نشان می‌دهد در جاهایی که از این سیستم های هوشمند استفاده کرده‌ایم بسیاری از این مشکلات حل شده است. مانند تهران که در اتوبان پل صدر و نیایش از این تجهیزات استفاده کردیم و نتایج خوبی هم در بر داشته است.
 
با درآمد یک سال جریمه ها می‌توان حوادث را 40 درصد کاهش داد
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در ادامه سخنانش با بیان این که اگر پول یک سال جریمه‌ها را به توسعه سیستم‌های هوشمند اختصاص دهند حوادث رانندگی 30 تا 40 درصد کاهش پیدا خواهد کرد، یادآور شد: امروز کنترل جاده‌ها با سیستم دستی امکان پذیر نیست و باید حتما از شیوه‌های نوین استفاده شود.
 
رویکرد سوم پلیس توسعه سامانه نظارتی بر عملکرد رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی
مومنی رویکرد سوم پلیس را توسعه سامانه نظارتی بر عملکرد رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی عنوان کرد و ادامه داد: شش تخلف شامل سرعت غیر مجاز، حرکت مارپیچ، سبقت غیر مجاز و ... وجود دارد که مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی می‌توانند با ارسال آن به سامانه پیامکی 110120 پلیس را از انجام آن مطلع کنند. یکی از این تخلفات نیز عدم توقف راننده به هنگام زمان نماز است. از این رو مسافران می‌توانند پلیس را از این تخلفات با خبر کنند و خو‌شبختا‌نه از ابتدای سال 93 که این سامانه آغاز به کار کرده است بسیاری از این تخلفات کاهش یافته است.
 
وی رویکرد بعدی را اصلاح برخی از تابلوها دانست و ادامه داد: در سراسر کشور اگر در مقابل مسجدی تابلوی توقف ممنوع وجود داشته باشد در زیر آن قید خواهد شد که در هنگام نماز منعی برای توقف وجود ندارد. بنابراین اگر خودرویی هنگام نماز در مقابل تابلوی توقف ممنوع نصب شده در اطراف مساجد توقف کن، جریمه نخواهد شد.
 
مومنی نوروز را بزرگ‌ترین عملیات ترافیکی پلیس دانست و اضافه کرد: بیش از 90 درصد سفرها در کشور ما از نوع جاده ای است و کمتر از 10 درصد آن ریلی، هوایی و آبی صورت می‌گیرد.
 
مرگ 32 نفر در جاده‌های کشور در روز گذشته
وی با اشاره به این که در ایام نوروز 41 درصد از تصادفات از نوع واژگونی گفت: در همین 24 ساعت گذشته 32 نفر در جاده های کشور به علت تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.
 
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی خستگی و خواب آلودگی راننده ، سبقت و سرعت غیر مجاز را سه تخلف خطرساز را در جاده‌های کشور دانست و باعث تصادفات جاده‌ای می‌شوند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید