اثر حمله عربستان به یمن به در بازارهای منطقه

پس از تهاجم به یمن، بورس کشورهای حاشیه خلیج فارس سقوط کرد

کدخبر: ۱۱۴۰۷۰
حمله عربستان به یمن، باعث سقوط شاخص بورس دراین کشور و سایر کشورهای خلیج فارس شده است. به گفته کارشناسان، این حمله در آینده ممکن است به بازار نفت نیز آسیب بزند، در حالی که تا به حال باعث افزایش قیمت نفت و طلا شده است.
پس از تهاجم به یمن، بورس کشورهای حاشیه خلیج فارس سقوط کرد

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص سهام عربستان سعودی پس از آغاز عملیات نظامی عربستان و متحدانش در منطقه خلیج فارس در یمن چهار و یک دهم درصد کاهش یافت.

البته پس از حمله عربستان به یمن که بدون مذاکرات دیپلماتیک و به طور ناگهانی صورت گرفت، علاوه بر سقوط شاخص بورس عربستان، که مهمترین بورس منطقه است، سایر بازارهای سهام کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس نیز به شدت سقوط کردند.

شرح کاهش شاخص بورس های کشورهای حاشیه خلیج فارس به این شرح است که شاخص «تدول» بورس ریاض از آغاز معاملات حدود چهار درصد از ارزش خود را از دست داد و به زیر 8500 واحد رسید، اما پس از مدتی ارزش شاخص دوباره افزایش یافت و کاهش در سطح یک و هشت درصد رسید و در نهایت در سطح 8705 واحد متوقف شد.

بازار دبی از بیم رویارویی بین ریاض و تهران به شدت سقوط کرد. در دبی پس از کاهش شش درصدی شاخص بازار در آغاز به کار بازار ،‌شاخص مالی دبی اندکی افزایش یافت و کاهش ارزش در سطح سه و نیم درصد متوقف شد.

از طرف دیگر بازار سهام ابوظبی، دومین بازار امارات در آغاز به کار بازار دو درصد ارزش خود را از دست داد .

شاخص بورس قطر نیز با کاهش یک وچهار دهم درصدی مواجه شد. بورس کویت نیز دو و شش دهم درصد کاهش ارزش داشت .بازار کوچک مسقط و بازار بورس بحرین به ترتیب دو ونیم و پنج دهم درصد کاهش ارزش داشت.

تاثیر حمله به یمن بر بازارهای نفت منطقه
قیمت جهانی نفت در معاملات دیروز، نسبت به روز گذشته نزدیک به ۳ دلار افزایش یافت و به بیش از ۵۸ دلار در هر بشکه رسید. تهاجم نظامی عربستان به یمن مهمترین دلیل افزایش قیمت نفت در روز پنج شنبه بوده است این در حالی است که انتظار می رود با تشدید تنش ها بین عربستان و یمن روند صعودی قیمت نفت ادامه یابد.

هر بشکه نفت سبک آمریکا در جریان معاملات امروز در برابر ۵۱.۰۲ دلار معامله شد. قیمت نفت برنت دریای شمال نیز به ۵۸.۱۱ دلار در هر بشکه رسید. روز گذشته نفت برنت در برابر ۵۵ دلار در هر بشکه معامله می شد.

میسوین ماهش، کارشناس مسائل نفتی در گفتگو با شبکه بی بی سی درباره تاثیر بحران یمن بر بهای جهانی نفت گفت: یمن، سی و نهمین تولید کننده نفت در جهان است به همین علت هم نقش تعیین کننده ای در بازار نفت ندارد. یمن روزانه فقط یکصد و پنجاه هزار بشکه نفت تولید می کند. اما مهمترین نگرانی درباره بحران یمن در رابطه با بازارهای نفت، این است که این کشور در منطقه ای استراتژیک و مشرف بر تنگه ای واقع شده است که دریای عمان را به دریای احمر وصل می کند. حدود سه میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت در روز از این تنگه عبور می کند به همین علت بسیاری نگران تاثیر بحران یمن بر بازار نفت هستند.

این کارشناس افزود: با وجود نگرانی ها درباره تاثیر بحران یمن بر تولید و صادرات نفت عربستان ، عمده میادین نفتی عربستان در شرق این کشور واقع شده است که فاصله زیادی با یمن دارد. گرچه گزارش هایی منتشر می شود که شورشیان به عربستان سعودی راکت شلیک کرده اند، تولید نفت عربستان هنوز به خطر نیفتاده است مگر اینکه شرایط سیاسی منطقه تغییر کند و روی عربستان تاثیر بگذارد و این بزرگترین نگرانی بازار است زیرا عربستان سعودی روزانه حدود ده میلیون بشکه نفت تولید می کند.

در جریان حمله عربستان به یمن، عربستان سعودی 150 هزار نظامی و 100 فروند جنگنده خود را بسیج کرده و امارات متحده عربی نیز 30 فروند از هواپیماهای خود، بحرین و کویت هرکدام 15 هواپیما و قطر 10 هواپیما را در این عملیات مشارکت داده اند .

بنابراعلام ریاض ، علاوه بر این کشورهای خلیج فارس که همسایه یمن هستند، در این عملیات نظامی دیگر کشورهای متحد عربستان سعودی مانند مصر ،‌اردن ، سودان ، پاکستان و قطر را بسیج شده اند.

پس از حمله به یمن، قیمت طلا رشد کرد
از سوی دیگر قیمت طلا در بازارهای جهانی پس از تهاجم نظامی عربستان به یمن 8.38 دلار افزایش یافت و به 1203.85 دلار رسید. البته در این افزایش قیمت، انتشار آمار‌های ضعیف از اقتصاد آمریکا نیز تاثیر به سزایی داشت.

یک تاجر فلزهای گران‌بها در هنگ‌کنگ در این‌باره به رویترز گفت: مقداری مقاومت در سطح 1200 دلار وجود داشت. در صورتی که ارزش دلار بیشتر کاهش یابد و آمارهای ضعیف ‌تری منتشر شود قیمت‌ها می‌تواند افزایش بیشتری یابد.به عقیده دیگر تاجران، متوسط حرکت 100 روزه طلا در نزدیکی 1209 دلار نیز یک سطح کلیدی برای رصد است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید