در گفت وگو با اقتصادنیوز مطرح شد

قیمت دلار بر اثر تفاهم هسته‌ای کاهش می‌یابد اما پایدار نیست

کدخبر: ۱۱۴۳۷۶
یک کارشناس حوزه پولی و بانکی معتقد است: در پی ایجاد جو روانی تفاهم هسته ای، عده بسیاری که دلار با نگاه سرمایه‌گذاری نگهداری کرده اند در روزهای آتی برای فروش به بازار هجوم خواهند آورد که این موضوع نیز بر افزایش شیب کاهش قیمت ارز تاثیر‌گذار خواهد بود.
قیمت دلار بر اثر تفاهم هسته‌ای کاهش می‌یابد اما پایدار نیست

محمدمهدی رئیس‌زاده پیرامون اثرات تفاهم هستهای بر بازار ارز در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز اظهار کرد: قیمت ارز بر اثر این تفاهمنامه  روند کاهشی به خود میگیرد اما پس از مدتی به حالت عادی باز میگردد.  

رئیس سابق کمیسیون سرمایهگذاری و تامین مالی اتاق تهران تاکید دارد که آنچه مهم است برای پایداری روند کاهشی و ایجاد ثبات در بازار ارز ، قطعا باید تفاهم‌نامه هستهای به توافق هسته ای منجر شود و با صدور قطعنامه از سوی سازمان ملل زمینه برای رفع تحریم‌ها آغاز شود.

او با بیان اینکه اقتصاد دارای دو بعد عرضه و تقاضا و آثار و محیط روانی اقتصاد است، ادامه داد: تا حدودی با انتشار بیانه لوزان،  آرامشی بر فعالیت‌های اقتصادی حاکم خواهد شد و اگر توافقات مکتوب حاصل و رفع تحریم‌ها رخ دهد قیمت تمام شده به خصوص در بخش واردات تاثیر به سزایی بر بازار می گذارد.

این کارشناس بازار ارز  با تاکید بر اینکه تحریم در زمینه صادرات و واردات هزینه‌های بالایی تحمیل کرده است،‌ افزود: برداشته شدن تحریم سوئیفت و احیای آن باعث می شود تا سیستم نقل‌و‌انتقال خارج از عرف و واسطه‌گری  از بین برود  که این مساله  بر بازار و قیمت ارز تاثیرگذار قابل توجهی دارد. 

رئیس‌زاده بیان کرد: بلاتکلیفی‌ها تا حدودی با انتشار  بیانیه لوزان یا بهتر بگوییم تفاهم هستهای  از بین خواهد رفت که این موضوع نیز بر قیمت ارز تاثیرگذار خواهد بود و ما شاهد کاهش مقطعی قیمت ها خواهیم بود. 

این کارشناس حوزه پولی و بانکی  در رابطه با شایعات پیرامون  افزایش نرخ ارز تا حدود چهار هزار تومان در سال جاری یادآور شد: پیش بینی افزایش قیمت را باید با کشش  بازار و قدرت اقتصادی کشور مورد بررسی قرار داد زیرا بحث قدرت خرید و رکود بسیار حائز اهمیت بوده و در حال حاضر رکود به طور کامل از بین نرفته است اما نمی توان گفت که قیمت دلار تا این اندازه افزایش خواهد یافت. بنظر می رسد اگر تفاهم هستهای به توافق منجر و تحریمها در نهایت با توجه به وعدههایی که داده شده است برداشته شود نرخ ارز به ثبات خواهد رسید. 

رئیسزاده تصریح کرد: در پی ایجاد جو روانی تفاهم هستهای، عده بسیاری که دلار با نگاه سرمایه‌گذاری نگهداری کرده اند در روزهای آتی برای فروش به بازار هجوم خواهند آورد که این موضوع نیز بر افزایش شیب کاهش قیمت ارز تاثیر‌گذار خواهد بود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید