گفت‌وگوی اقتصادنیوز با چند نماینده مجلس:

کارنامه اقتصادی دولت از نگاه بهارستانی‌ها/نقد اقدامات دولت در بخش‌‌بخش اقتصاد / نماینده‌ها با وجود رضایت نسبی از برخی نواقص دولت گلایه دارند

کدخبر: ۱۱۹۹۰۹
با توجه به دومین سالگرد روی کار آمدن دولت یازدهم، چند نماینده مجلس با ارزیابی کارنامه اقتصادی دولت به محدودیت‌ها و برخی ضعف‌ها و اقدامات موثر دولت اشاره کردند.
کارنامه اقتصادی دولت از نگاه بهارستانی‌ها/نقد اقدامات دولت در بخش‌‌بخش اقتصاد / نماینده‌ها با وجود رضایت نسبی از برخی نواقص دولت گلایه دارند
فائزه برمخ‌شاد:

 دومین سالگرد روی کار آمدن دولت یازدهم فرا است. در این دو سال تیم اقتصادی دولت اقداماتی برای بهبود وضعیت اقتصادی و خروج از وضعیت رکود تورمی داشته است. در همین رابطه نمایندگان مجلس انتقادات و پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد تیم اقتصادی دولت دارند.

گلایه از وضعیت معیشت کشاورزان
در این مورد سکینه عمرانی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به اقتصادنیوز گفت: دولت در بخش اقتصادی تمام هم و غم خود را در بهبود شرایط گذاشت اما آنچه که انتظار می‌رفت در این زمینه خیلی موفق نبوده است. کنترل تورم و خروج از رکود باید متعادل پیش برود ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده است، ما منکر تلاش تیم اقتصادی دولت نیستیم ولی با توجه به مشکلات پیش آمده مانند تورم، دولت در ابتدا تمام وقت خود را برای کنترل تورم گذاشته بود اما در کنار آن رکود به وجود آمد و شاهد بسته شدن کارخانه‌ها و کم شدن تولید شدیم. به نظر من باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام می‌شد؛ یعنی یک برنامه همه جانبه و چند بعدی در نظر گرفته می‌شد و آن طور که دولت وعده داده بود نتوانست اهدافش را محقق سازد.

عمرانی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت جهاد کشاورزی در دو سال گذشته توانسته اهداف خود را محقق سازد؟ گفت: متاسفانه ما شاهد تحقق این اهداف نبودیم و وضعیت بدی برای معیشت کشاورزان پیش آمد. علاوه بر کنترل بازار، باید در محصولات و وضعیت کاهش هزینه‌های کشاورز را هم در نظر می‌گرفتند ولی متاسفانه هم خشکسالی‌ها و هم حوادث غیر متقربه‌ای که اتفاق افتاد اوضاع را پیچیده و سخت کرد. به نحوی می‌توانیم بگوییم زندگی کشاورزان نسبت به گذشته بهتر نشده و نبود اعتبارات در چند سال اخیر برای برقی کردن چاه‌ها که می‌توانست در کاهش هزینه‌ها کمک بسیاری کند در این دو سال گذشته هیچ اقدامی صورت نگرفته است. در مجموع به نسبت گذشته نارضایتی کشاورزان روز به روز بیشتر شده‌است.

نمره قبولی توام با برخی نواقص
ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم به اقتصانیوز گفت: به نظر من از لحاظ فنی، تیم اقتصادی دولت و وزیر اقتصاد در این دو سال خوب عمل کرده است و می‌توان نمره قبولی را به آنها داد. در دولت قبلی ما شاهد به ‌هم خوردن وضعیت اقتصادی در بازار سکه و ارز بودیم اما در دولت فعلی به لحاظ مدیریت ما شاهد اتفاقات خوبی هستیم که اگر آن سبک مدیریت در دولت قبلی ادامه پیدا می‌کرد اتفاقات ناگواری می‌افتاد. با توجه به اینکه در دولت قبلی اتفاقات مهمی هم صورت گرفته اما در اجرا ما شاهد نواقص زیادی بودیم مانند هدفمندی یارانه‌ها اما دولت یازدهم با توجه به این مشکلات توانست این موضوع را به درستی مدیریت کند.

او خاطر نشان کرد: اما اینکه بخواهیم از یک دید دیگر و از زبان مردم تحلیل کنیم، هنوز اتفاقات خوبی در معیشت مردم اتفاق نیفتاده است و به نظر من در آینده نه چندان دور این اتفاق خواهد افتاد و قدرت خرید مردم افزایش پیدا خواهد کرد. این را اگر دولت به صورت جدی که من به شخصه شاهد تلاش دولت در این زمینه هستم پیگیری کند می‌تواند کارنامه درخشانی در دولت به ثبت برساند.

نبود برنامه در برخی بخش‌های اقتصادی
محسن بیگلری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این مورد به اقتصادنیوز گفت: کارنامه دولت با توجه به تثبیت نرخ ارز که به موجب آن یک آرامشی برقرار کرد خوب است ولی اینکه بگوییم وزارت صنعت و معدن کار تعجب برانگیز و اقدام چشمگیری کرده اینگونه نیست، برنامه خاصی در صنعت و معدن وجود ندارد، به عنوان مثال در سقز طرح 60 میلیاردی برای جمع آوری دخانیات مطرح کردند اما حتی برای دو میلیارد آن هم کاری نکردند، و متاسفانه امروز وزارت تعاون هم به این قضیه اضافه شده است.

بیگلری بیان کرد: اگر بخواهیم بگوییم تولیدی یا بازاری ایجاد شده یا وزارت راه و شهرسازی در بحث مسکن دگرگونی خاصی به وجود آورده متاسفانه این طور نیست، در کل فقط تصمیمات در مورد نرخ ارز اقدامی پسندیده‌ای بود و متاسفانه در بخش‌های دیگر کار‌ها را به درستی انجام ندادند.

رضایت از عملکرد نفتی دولت
در همین مورد جلیل جعفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس هم به اقتصادنیوز گفت: ما حدود یک سال دچار تحریم سنگین نفتی شده بودیم و کشور از نظر اقتصادی مشکلات بسیار زیادی داشت. ما 2.5 میلیون بشکه در روز فروش نفت داشتیم که در سال اول دولت یازدهم به 900 بشکه رسید و در سال دوم قیمت نفت افت کرد و درآمد دولت نسبت به دوت قبلی حدود 50 درصد افت کرد، با این شرایط اقتصادی کار کردن و اداره کردن کشور کار سختی است.

او ادامه داد: در این دو سال اقداماتی نظیر 100 میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید شبکه‌های گازی اضافه شد و برنامه‌ریزی مثبتی که ما به صورت خام گاز را نفروشیم و آن را تبدیل به ارزش افزوده کنیم صورت گرفت، هشت پالایشگاه هزار بشکه‌‌ای کلنگ‌زنی شد که در آن حدود 900 هزار بشکه تولیدبنزین و مایعات نفتی را به ظرفیت‌های تولید اضافه می‌کند، به همین جهت ارزیابی من از عملکرد دولت به ویژه وزارت نفت مثبت است.

محدودیت‌های مالی دولت
حسین محمدزاده، عضو کمیسیون عمران مجلس  هم درباره عملکرد دولت در دو سال اخیر به اقتصادنیوز گفت: ارزیابی کارنامه اقتصادی دولت یازدهم اگر فارغ از فضای رسانه‌ای باشد جامعه به یک ثبات نسبی رسیده است. متاسفانه در فضای رسانه‌ای دولتمردان ما از برنامه تک رقمی کردن تورم و نرخ رشد آن گزارش می‌دهند و این دچار اختلال در بین مردم می‌شود.

محمدزاده با اشاره به محدودیت‌های مالی در بخش عمران تصریح کرد: درباره کارنامه وزارت راه و شهرسازی باید بدانیم ، وزارت راه و شهرسازی در حوزه نگهداری راه‌ها به شش هزار و یا هفت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و متاسفانه دو هزار میلیارد تومان دریافت کرده است. در رابطه با احداث راه‌ها مجموع پروژه‌هایی که در حوزه راه، جاده‌‌ای، ریلی، فرودگاه‌ها و بنادر وجود دارد چیزی حدود 70 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که هزار و 300 میلیارد تومان بودجه در اختیار دارد. 

او در پایان بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی نسبت به ظرفیت‌هایی که در بودجه قرار دارد به نحو احسن استفاده و بهره‌برداری کرده است. با توجه به شرایط اقتصادی کشور زحمات زیادی در این بخش کشیده می‌شود و من عملکرد دولت را در این بخش مثبت می‌بینم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید