ماجرای ظهور بخشی دیگر از کوه یخ بدهی‌های دولتی چیست؟

کدخبر: ۱۲۰۱۷۸
بدهی جدیدی در دولت کشف شده است. ۴۷ میلیارد دلار بدهی جدید برای وزارت نفت که خبر آن را مشاور رئیس جمهور داده است.

به گزارش اقتصادنیوز اکبر ترکان در همایش طلوع امید که به مناسبت سالروز حماسه 24 خرداد در خرم‌آباد برگزار شده بود، گفته است: درمجموع 47 میلیارد دلار بدهی جدید برای وزارت نفت ایجادشده که به معنای فکر نشدن به کارها بوده که نتیجه‌اش سررسید اوراق مشارکت است.

مشاور ارشد رئیس جمهوری به اندوه‌های بی‌شمار دولت تدبیر و امید که از دولت‌های قبل به جای مانده است اشاره کرد و گفت: برخی از این اندوه‌ها به‌صورت کوهی از یخ مخفی است؛ به طوری که بدهی‌های دولت ازسال گذشته به سیستم بانکی کشور اضافه می‌شوند و دولت قبلی هزار هزارمیلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته که حالا این اوراق سررسید شده‌اند اما بخشی از درآمد این اوراق سررسید شده، به صورت ریالی خرج شده و بدهی آن برای دولت مانده است.

به گفته ترکان مقداری از بدهی دولت که به سیستم بانکی برگشته 90 هزار میلیارد تومان است که در آن موقع گفتند بانک مرکزی دلارهایی که الآن دارد ریالی‌اش را به مردم داده و خود دلار را به‌جای اینکه نزد بانک‌ها سپرده کند قرار شده به شرکت نیکو سپرده شود. یعنی ریالی این پول‌ها یک‌بار گرفته‌شده و به خزانه رفته بنابراین تازه کشف شد که 35 میلیارد دلار این‌طور پولی در شرکت نیکو بوده و خرج شده که درواقع این پول‌ها متعلق به بانک مرکزی است. 10 تا 12 میلیارد دلار هم دولت قبل از سایر بانک‌ها گرفته و خرج کرده. در نتیجه درمجموع 47 میلیارد دلار بدهی جدید برای وزارت نفت ایجادشده که به معنای فکر نشدن به کارها بوده که نتیجه‌اش سررسید اوراق مشارکت است.

بر این اساس به گفته ترکان بدهی 47 میلیارد دلاری جدید دولت به بانک‌ها معادل 141 هزار میلیارد تومان است و نشان می‌دهد رقم درشت دیگری به بدهی نجومی این دولت به شبکه بانکی اضافه شده است. بدهی‌هایی که بسیار زیاد است و دولت واقعا نمی‌داند باید با این بدهی‌ها چه کند. همین چند روز گذشته بود که معاون اول رئیس جمهور از بانک‌ها برای پرداخت بدهی‌های دولت به پیمانکاران کمک خواست و گفت اوضاع بدهی‌های دولتی عجیب شده است. به گفته رئیس سازمان حسابرسی دولت تنها به پیمانکاران 94 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که فقط بخش بسیار کمی از آن پرداخت شده و حال اسحاق جهانگیری از بانک‌ها برای پرداخت این بدهی کمک خواسته است. اما این درخواست کمک در حالی است که بدهی دولت به شبکه بانکی هم بسیار زیاد است. رقم دقیق آن مشخص نیست اما به گفته خود رئیس جمهور بدهی دولت به بانک‌ها بیش از 74هزارمیلیاردتومان است. وزیر اقتصاد هم چندی پیش رقم بدهی‌های دولت را بین 150 تا 250 هزار میلیارد تومان دانسته و گفته بود 150 هزار میلیارد تومان از این بدهی قطعی است.

حالا به گفته ترکان هر روز بخشی از کوه یخ بدهی‌های دولتی سر بر می‌آورد و رقم جدیدی رو می‌شود و دولت مانده با دست خالی با این بدهی‌ها چه کند. البته چند روز پیش وزیر اقتصاد گفته بود دولت می‌خواهد 30 هزار میلیارد تومان از اعتبار یارانه‌های نقدی را کم کند تا بدهی‌های دولت را بپردازد. اما بدهی های دولت بسیار بیشتر از این اعداد است و هر روز رقمی جدید رو می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید