اهرم دلار به کمک بازار آتی آمد/رشد قیمت‌ها در بازار آتی سکه

کدخبر: ۱۲۰۷۸۰
بازار آتی بورس کالای ایران پس از چند روز ریزش قیمت‌ها در سررسیدهای فعال این بازار، سرانجام رنگ سبز شدن به خود دید.
اهرم دلار به کمک بازار آتی آمد/رشد قیمت‌ها در بازار آتی سکه
حدیث موسوی:

 امروز چهارشنبه اولین قیمت‌های درج شده روی تابلو و در ادامه مبادلات نرخ‌های پیشنهادی خریدوفروش سکه در قراردادهای مختلف بازار آتی با رشد مثبت همراه شد. این در حالی است که تا روز سه‌شنبه متاثر از ریزش بهای طلا در بازارهای جهانی و نرخ ارز آزاد در بازار داخل قیمت‌های سکه در بازار آتی کاهش یافته بود.

بازار آتی امروز از آن جهت با رشد مثبت قیمت‌ها همراه شد که نرخ دلار در بازار آزاد افزایش یافت و در برخی زمان‌ها تا 14 تومان نسبت به متوسط نرخ دیروز رشد کرد. هم‌اکنون نرخ دلار در بازار غیررسمی تا زمان تنظیم این گزارش 3281 تومان است و بهای سکه نقدی با 4500 تومان رشد نسبت به سه‌شنبه به 907 هزار و 500 تومان رسیده است.

به گفته یکی از معامله‌گران، صحبت‌های شب گذشته رهبری در مورد مذاکرات هسته‌ای و تعیین یکسری خط قرمزها که اتفاقا مورد اختلاف ایران و گروه 1+5 نیز است و از طرفی احتمال تمدید مذاکرات به دلیل نرسیدن به نتیجه مطلوب در چند روز باقی مانده تا پایان ضرب الاجل از جمله مهمترین عوامل اثرگذار بر افزایش نرخ ارز و به تبع قیمت‌ها در بازار آتی سکه است.

البته امروز طلا در بازارهای جهانی با روند نزولی همراه است اما کماکان نوسان مثبت نرخ ارز و از سویی بحث انتظارات نه چندان خوشبیانه نسبت به مذاکرات هسته‌ای موجب شده تا حجم قراردادها و روند قیمت‌ها در بازار آتی مسیر افزایشی را امروز در پیش بگیرد.

در حال حاضر سود آربیتراژی سکه در بازار آتی به شدت کاهش یافته و معامله‌گران این بازار از اخباری که پتانسیل مثبت کردن و به اصطلاح داغ کردن مبادلات در این بازار را داشته باشد به شدت استقبال می‌کنند. در همین حال اختلاف قیمتی در سررسیدهای مختلف نیز به شدت کاهش یافته به طوری که سکه آتی تحویل دی 94 تنها 39 هزار تومان بیشتر از سررسید تیر ماه است.

پیش‌بینی می‌شود اگر مذاکرات هسته‌ای تمدید شود بسته به بیشتر بودن تعداد روزهای تمدید، ممکن است سود آربیتراژی در بازار آتی تا 10 درصد نیز افزایش یافته و اختلاف قیمت میان سررسیدها بیشتر شود. تا زمان تنظیم این گزارش سکه آتی تحویل تیر با 4000 تومان رشد نسبت به قیمت تسویه روزانه با قیمت 905 هزار تومان مورد مبادله قرار می‌گیرد.

 در سایر رسیدها نظیر شهریور، آبان و دی ماه نیز به ترتیب قیمت‌های امروز 3 تا 5 هزار تومان بیشتر است، ضمن اینکه حجم قراردادها نیز نسبت به دیروز افزایش محسوسی را تجربه کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید