تحلیلی متفاوت درباره نوسانات قیمت نفت

رفتار بازار نفت احساسی شده است؟

کدخبر: ۱۲۳۵۰۲
مارک موبیوس، رئیس اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری «Templeton Emerging Markets Group»، با حضور در شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» درباره نوسانات قیمت نفت سخن گفت و بخش عمده تحولات اخیر در این بازار را ناشی از رفتارهای احساسی معامله‌گران تحلیل کرد.
رفتار بازار نفت احساسی شده است؟

به گزارش اقتصادنیوز، مارک موبیوس با اشاره به اینکه ریزش قیمت نفت کاملاً احساسی است و در طولانی مدت ارتباط واقعی با تولید ندارد، به تلویزیون «سی‌ان‌بی‌سی» گفت: در مورد قیمت نفت هیچ‌کس، حتی سرشناس‌ترین افراد این حوزه، متخصص نیستند. بسیاری شرکت‌ها بر اساس پیش‌بینی‌هایشان تصمیم‌گیری می‌کنند که هرگز درست از آب در نیامده است. قیمت نفت در حال حاضر در مرز 50 دلار است که هرگز کسی فکرش را نمی‌کرد.

رئیس بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری بازارهای نوظهور بریتانیا افزود: اگر به میزان عرضه و تقاضای نفت طی 20 سال گذشته نگاه کنیم، نرخ رشد به زحمت به یک درصد در سال می‌رسد، اما در هر سال به طور جداگانه در طیف مثبت و منفی 5 تغییر کرده است. در نتیجه قیمت نفت کاملاً احساسی تغییر می‌کند و ربطی واقعی به میزان تولید در بلندمدت ندارد.

وی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های نفتی تصور می‌کردند قیمت نفت در بدترین حالت به 60 تا 70 دلار در هر بشکه برسد و متعاقباً تصمیماتشان را بر آن اساس اتخاذ می‌کردند و با توجه به آن قیمت‌ها به استخراج و تولید ادامه می‌دادند. قیمت نفت خام برنت چند روزی است در مرز 50 دلار معامله می‌شود که پایین‌ترین قیمت از ماه ژانویه است.

دیدگاه موبیوس با بسیاری معامله‌گرهای دیگر در تضاد است. سایر کارشناس‌ها رفتار نفت را به بازار اشباع کنونی مرتبط می‌دانند که البته به خاطر توافق هسته‌ای ایران تشدید شده است. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران اخیرا گفته است: پس از برداشته شدن تحریم‌ها، تهران می‌تواند ظرف یک هفته میزان تولید را تا 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

موبیوس تأکید کرد که چنانچه قیمت کالاها پایین‌تر رود یا در همین سطح باقی بماند، شرکت تحت مدیریت او (تمپلتون) نیز معاملاتش در زمینه دارایی‌های نفتی را کمتر خواهد کرد. وی سرمایه‌گذاران را به تحقیق وسیع‌تر در حوزه کالا قبل از تصمیم گیری تشویق کرد و گفت: به تصویر کلی شرکت‌های متنوع نگاه کنید: بازاریابی و پالایش در واقع با قیمت‌های پایین عملکرد خوبی داشته‌اند، بنابراین باید در سرمایه‌گذاری تعادل ایجاد کنید.

اگرچه تولیدکنندگان با هزینه کم همواره منتفعان اصلی قیمت پایین نفت هستند، به گفته موبیوس با قیمت‌های کنونی، بدون شک شرکت‌های بزرگ در این صنعت، ضرر خواهند کرد.

وی افزود: به عقیده من به پایان بازی در بازار بی‌رونق کالا نزدیک می‌شویم؛ چراکه سرانجام مردم این پیغام را دریافت کرده‌اند که چه در زمینه نیکل، چه سنگ آهن یا هر کالای دیگر، برخی پروژه‌هایی که برایشان قیمت بسیار بیشتری پیش‌بینی شده بود، متوقف خواهند شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید