بازار اسلامی با اجناس قلابی

کدخبر: ۱۲۸۱۳۴
.
بازار اسلامی با اجناس قلابی

به نام خدا
14 مهر ۱۳۹۴
نامه به سردبیر:
با سلام،
بازار اسلامی با اجناس قلابی
این روزها در لابلای خبرهای هولناک و داغ کشته ‌شدن حاجیان در منا و به محاکمه کشیدن بابک زنجانی، زنجیره خبرهای ضد و نقیض از دعوای سازمان استاندارد و وزارت بهداشت بر سر سالم بودن یا نبودن آب‌ آشامیدنی در بطری‌های آب معدنی تقریبا گم شد. برای مثال درحالی که مسوولان وزارت بهداشت بر غیربهداشتی بودن آب معدنی دماوند تاکید دارند اما مدیرکل استاندارد تهران گفته‌های سازمان غذا و دارو را صحیح ندانست و گفت: برخلاف گفته‌ها این آب معدنی سالم و استاندارد است.

اینجا و اینجا را ببینید

یا در خبری دیگر سازمان تعزیرات درباره آبلیموهای تقلبی که اخیرا در بازار کشف شد اعلام کرد از 17 کارخانه‌ای که بررسی شد حتی یک قطره آبلیموی طبیعی یافت نشد و جالب اینجاست که تمامی آنها مهر استاندارد داشتند.

همین داستان تکراری و تمام نشدنی را می‌توانید برای بسیاری از محصولات خوراکی و غیرخوراکی را که با سلامت و جان انسانها ارتباط دارند نیز مشاهده کنید.
اعتماد سرمایه اصلی برای انجام هر فعالیت اقتصادی است. کنت ارو، اقتصاددان بزرگ و برنده جایزه نوبل می‌گوید:«اساسا درون هر معامله تجاری عنصری از اعتماد نهفته شده است.» اگر گفته می‌شود فعالیت‌های اقتصادی را به دست نامریی بازار بسپارید تا با همکاری طرفین بازار بهترین نتیجه عاید اقتصاد شود لازمه آن وجود اعتماد است. تعیین حداقل استانداردهای کیفیت کالاها بخش مهمی از نظم بازار است. اینکه من حاضرم سوار هواپیما شوم به دلیل اعتماد و اطمینانی است که نسبت به سلامت رسیدن به مقصد دارم و گرنه هرگز وارد چنین معامله‌‍‌ای با شرکت هواپیمایی نمی‌شدم.

ما چگونه می‌خواهیم در بازارهای خارجی حضور محکم و نیرومندی داشته باشید در حالی که سازمان استاندارد کشورمان از تعیین دقیق آلوده بودن یا نبودن بطری‌های آب معدنی که خریداران داخلی مصرف می‌کنند عاجز است.

اگرچه که گفته می‌شود تعیین حداقل استانداردها باعث خروج مصرف‌کنندگانی می‌شود که توانایی پرداخت قیمت برای چنین کیفیت‌هایی را ندارند اما درباره محصولات حیاتی مثل آب آشامیدنی تخطی از حداقل استانداردها شوخی‌بردار نیست. در عین حال حداقل استاندارد کیفیت باعث افزایش تقاضا نیز خواهد شد چون مصرف‌کننده با اطمینان و احساس آرامش کالا را خرید خواهد کرد.

در شرایطی که معاون اول رئیس جمهور قول به بهبود کیفیت خودرو می‌دهد و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی زحمت بازدید از شرکت‌های خودروسازی را بر خود هموار می‌سازد تا وعده ریختن پول به حلقوم خودروسازان را بدهد، بهتر است چنین مقامات مسئولی به فکر بهبود و رعایت استانداردها باشند و منابع محدود کشور را در این حوزه‌های نظم و سامان‌دهنده به بازارها صرف کنند. همچنین وزیر صنعتی که به رئیس جمهور نامه می‌نویسد و از رکود شکایت دارد بخشی از رکود حاصل همین آشفتگی بازار و عدم نظارت بر کیفیت محصولات واحدهای تولیدی تحت امر خود ایشان است که اعتماد مصرف‌کننده را سلب می‌کند و بازار را به محصولات خارجی می‌سپارد. به بیان دیگر بخشی از مبارزه با رکود، روشن شدن تکلیف این سازمان‌های متعدد نظارتی و استانداردسازی است که چکار می‌کنند و چقدر موفق به انجام وظایف حیاتی خویش شده‌اند.

ارادتمند شما
جعفر خیرخواهان
jafkheir@gmail.com

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید