اقتصادنیوز بررسی کرد:

عزل رستم قاسمی از سوی معاون اول/ پلارک جایگزین وزیر سابق نفت شد

کدخبر: ۱۳۶۶۳۹
رستم قاسمی با حکم اسحاق جهانگیری از مقام مشاوره معاون اول برکنار شد تا حسن پلارک رئیس کنونی ستاد بازسازی عتبات عالیات جایگزین او شود. این تغییرات در حالی صورت گرفته که سیدمهدی حسینی نیز از سمت ریاست کمیسیون قراردادهای جدید نفتی استعفا داده است.
عزل رستم قاسمی از سوی معاون اول/ پلارک جایگزین وزیر سابق نفت شد

به گزارش اقتصادنیوز، اسحاق جهانگیری چندی پیش به منتقدان قراردادهای نفتی هشدار داده بود که اگر به فعالیت های مخرب خود ادامه دهند دولت دیگر سکوت نخواهد کرد و در برابر تخریب های آنان دست به اقدامات لازم می زند.

در این میان معاون اول رئیس جمهور در نخستین گام خود رستم قاسمی را که گفته می شود مخالف اجرای قرادادهای جدید نفتی بوده را از کار برکنار کرد تا پلارک را به عنوان مشاور خود در عراق منصوب کند.

همچنین خبرها از استعفای سیدمهدی حسینی از ریاست کمیته بازنگری قراردادهای نفتی حکایت دارد. از سویی دیگر سمینار رونمایی از قراردادهای نفتی به تعویق افتاده تا بدین صورت اجرای این قراردادها در نخستین گام در نطفه خفه شود.

به نظر می رسد با سنگ اندازی بر اجرای قراردادهای جدید نفتی و صدور احکام متهمان کرسنت، اختلافات پساتحریمی در صنعت نفت به اوج خود رسیده است و در این میان باید منتظر ماند و دید که واکنش بعدی دولت پس از برکناری قاسمی خواهد بود.

اما انتخاب حسن پلارک نیز در نوع خود جالب است. او که اصالتا کرمانی است در دولت دهم به عنوان رئیس شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و سپس رئیس ایمیدرو برگزیده شد و به ستاد عتبات عالیات رفت و در آنجا مشغول به کار شد. حال از سوی جهانگیری به عنوان مشاور در امور عراق منصوب شده است.

آنگونه که پایگاه اطلاع رسانی دولت خبر داده در حکم معاون اول رییس جمهور به پلارک، با اشاره به اولویت روابط اقتصادی ایران و عراق، بر تلاش برای رفع موانع، پیگیری توافق ها و تفاهم ها و نیز اتکا بر سیاست های ابلاغی اقتصادمقاومتی برای پیشبرد برون گرایی اقتصاد با هدف توسعه صادرات غیر نفتی تاکید شده است.

به نظر می رسد همان تفکری که در دولت اصلاحات اجازه حضور سرمایه گذاران خارجی را نداد و سبب شد تا قراردادهایی نظیر ال90، ترک سل و فرودگاه امام خمینی اجرایی نشود، در دوران پساتحریم دوباره جان گرفته و در غیاب مدیران جسور یکه تاز میدان اقتصاد ایران شده است.

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از شانا جهانگیری اواخر ماه گذشته در دیدار با مدیران ارشد وزارت نفت به حملاتی که این روزها به قراردادهای نفتی می‌شود، اشاره کرد و گفت از اینجا اعلام می‌کنم اگر کارشناسی روی بندی از این قرارداد نظری دارد، دولت مشکلی برای اصلاح آن ندارد، حتی اگر لازم باشد، دولت حاضر است جلسه‌ای با کارشناسان دلسوز کشور بگذارد و درباره این قرارداد صحبت کنند تا اصلاحات منطقی و مورد نیاز اعمال شود. او با اشاره به اینکه عده‌ای نمی‌خواهند کاری در این کشور انجام شود و به جای پرداختن به مواد قرارداد، با یکسری الفاظ تند و زشت به مدیران متدین وزارت نفت توهین می‌کنند، این رفتار را ظالمانه خواند.

او به برخی از کسانی که به سیاه‌نمایی علیه مدل جدید قراردادها می‌پردازند، هشدار داد و گفت عده‌ای با نگاه غیرکارشناسی به این قراردادها نگاه می‌کنند و حرف می‌زنند، بهتر است پاسخگوی اتفاق‌های گذشته باشند. جهانگیری گفت ما نجابت می‌کنیم و گذشته بد این افراد را به رخ آنها نمی‌کشیم. البته ما نیز تا یک‌جا سکوت می‌کنیم و حرف نمی‌زنیم، اما از یک مرحله‌ای به بعد نمی‌توان سکوت کرد و حرف نزد، چون در آن صورت مردم از ما طلبکار می‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید