اقتصادنیوز از معاملات بازار سهام گزارش می‌دهد

تشدید عرضه‌ها به ریزش بورس منتهی شد/شاخص کل در مرز 77 هزار واحدی

کدخبر: ۱۳۷۹۱۷
معاملات بازار سهام امروز با افت 235 واحدی شاخص کل دنبال شد.
تشدید عرضه‌ها به ریزش بورس منتهی شد/شاخص کل در مرز 77 هزار واحدی
حدیث موسوی:

 در پی تشدید عرضه‌ها در یک روز مانده به عرضه اولیه "بفجر" در بورس تهران، با افت قیمت سهام در بسیاری از نمادها به ویژه بانکی‌ها و در نتیجه کاهش شاخص کل روبه‌رو شدیم. به این ترتیب نماگر بازار به دنبال کاهش 0.3 درصدی به رقم 77 هزار و 141 واحد رسید و در فاصله کمتری با کانال پایین‌تر متوقف شد.

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سهام که از اوایل زمستان به مدد اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، روزهای سبز و پررونقی را تجربه می‌کند، در چند روز گذشته با ورود به فاز اصلاحی، استراحت موقتی به خود داده است. اگرچه دیروز با رشد بیش از 600 واحدی شاخص کل و اعلام خبر کاهش نرخ سود بانکی برخی انتظار داشتند شاهد معاملات سبزی نیز در بازار امروز باشیم، اما تشدید عرضه‌ها مانع از محقق شدن این پیش‌بینی و منجر به افت شاخص کل شد.

این روزها دورنمای سرمایه‌گذاری در بازار سهام هر روز روشن‌تر از قبل شده و به خصوص برای سرمایه‌گذاران با دید میان مدت تا بلندمدت جذابتر از قبل می‌شود. لغو تحریم‌ها، انعقاد قراردادهای متعدد تجاری میان صنایع داخلی با شرکای اروپایی و آسیایی، کاهش نرخ سود بانکی و افزایش امنیت سرمایه‌گذاری در ایران، از جمله مواردی هستند که نوید چشم‌اندازی مثبت از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کشور را به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مخابره می‌کنند.

این در حالی است که در کوتاه‌مدت و در برهه‌هایی مانند امروز، شاهد تشدید عرضه‌ها به دنبال برخی نوسان‌گیری‌ها و فروش گسترده سهام از سوی حقوقی‌ها هستیم که به افت قیمت سهام و شاخص کل منتهی می‌شود که مقطعی بوده و طبق اطلاعیه عرضه، فردا تعداد 200 ميليون سهم معادل 8 درصد از سهام شركت پتروشيمي فجر متعلق به شركت هلدينگ خليج فارس در فهرست شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در نماد "بفجر" عرضه خواهد شد.

 از آنجا که طبق روال سنتی بازار، یک روز پیش از عرضه اولیه سهامداران اقدام به فروش سهام در دست خود می‌کنند تا نقدینگی لازم برای خرید سهام عرضه اولیه را به دست آورند، از این روز برخی تشدید عرضه‌ها در معاملات امروز را به مربوط به این مساله می‌دانند.


امروز در حالی نمادهای صنايع پتروشيمي خليج فارس، كشتيراني جمهوري اسلامي ايران و خدمات‌انفورماتيك‌ تا سطح حداکثر 105 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس گذاشتند که نمادهای معاملاتی گسترش نفت و گاز پارسيان، مخابرات ايران و ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌ تا سطح حداکثر 70 واحد تاثیر منفی بر این نماگر بازار داشتند.

مانند روزهای قبل در پی حجم و ارزش بالای معاملات دو گروه خودرو و بانک این دو صنعت در صدر برترین صنایع بورس قرار گرفتند، اما شاخص گروه خودرو 2.6 درصد افزایش و گروه بانک 1.6 درصد کاهش یافتند.

نماد بانک صادرات امروز با حجم معامله 159 میلیون سهمی در صدر پرمعامله‌ترین نمادهای بورس ایستاد. پس از آن نماد پارس خودرو حجم مبادلات 143 میلیون سهمی را تجربه کرد و با صف فروش بسته شد.

در جریان معاملات امروز 2.5 میلیارد اوراق بهادار در بورس تهران دادوستد شد که ارزش آن به 665 میلیارد تومان رسید.

در همین حال نماد معاملاتي شركت قند نقش جهان با توجه به تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 1394/12/29 و نماد معاملاتي شركت بيمه البرز پس از برگزاري مجمع عمومي عادي بطور فوق العاده مبني بر انتخاب اعضاي هيات مديره بازگشایی شدند.

فرابورس ایران نیز به موازات ریزش بورس، شاهد افت 0.6 واحدی شاخص و توقف آیفکس در رقم 809 واحد بودیم. در فرابورس نیز 327 میلیون اوراق بهادار به ارزش 596 میلیارد تومان مورد مبادله قرار گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید