برای اولین بار پس از انقلاب صورت گرفت:

ابلاغ بخش‌نامه قیمت‌گذاری کالا در حاشیه بازار/ دولت دست از قیمت‌گذاری برداشت

کدخبر: ۱۴۴۸۳۸
معاون اجرایی رئیس‌جمهور روز گذشته بخش‌نامه‌ای با عنوان «طرح ضیافت» را به وزارتخانه‌های کشاورزی و صنعت ابلاغ کرد که بر اساس آن قیمت‌گذاری کالاهای ماه رمضان در حاشیه بازار صورت می‌گیرد.
ابلاغ بخش‌نامه قیمت‌گذاری کالا در حاشیه بازار/ دولت دست از قیمت‌گذاری برداشت

به گزارش اقتصادنیوز، معاون اجرایی روز گذشته با ابلاغ بخش نامه «طرح ضیافت» رسما اعلام کرد که دولت پای خود را از قیمت‌گذاری کالاهای دولتی بیرون کشیده و خلاف سال‌های گذشته به تعیین قیمت زولبیا، بامیه و خرما نمی‌پردازد.

محمد شریعتمداری در این بخش‌نامه تاریخی، برای اولین بار پس از انقلاب اجازه داده که قیمت‌گذاری کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان در حاشیه بازار صورت بگیرد. این در حالیست که دولت‌‌ها در طول سال‌های گذشته با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، با تشکیل جلسات گوناگونی اقدام به قیمت‌گذاری می‌کردند که دولت یازدهم، سنت شکنی کرد و قیمت‌گذاری کالاها را به حاشیه بازار سپرد تا عرضه و تقاضا قیمت کالاها را تعیین کند.

از نظر برخی کارشناسان و اقتصاددانان دخالت دولت در قیمت‌گذاری این کالاها سبب شده بود تا فروشندگان کالاهای کم کیفیت و در مواقعی ناسالم را به دست مشتریان برسانند. آنها معتقدند که اصولا قیمت‌گذاری چنین کالاهایی اقدامی پوپولیستی بوده که در شان دولت نیست و نباید به آن ورود پیدا کند.

نکته جالب توجه در این بخش‌نامه اینکه، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، سازمان حمایت را موظف کرده تا بر قیمت‌گذاری در حاشیه بازار نظارت داشته باشد که نشان می‌دهد اختیارات این سازمان در سرکوب قیمت‌ها کم شده و از رفتارهای پلیسی خود فاصله گرفته است.

آنگونه که خبرگزاری تسنیم گزارش داده، بر اساس این ابلاغیه؛ شبکه تامین کننده و توزیع کننده اقلام طرح ضیافت در سراسر کشور موظفند کالاهای اساسی مشمول طرح را قبل از آغاز ماه رمضان با قیمت حاشیه بازار عرضه کنند تا از افزایش قیمت این اقلام در ماه مبارک جلوگیری شود.

بنابر این گزارش بر اساس این بخشنامه اقلام اساسی مشمول طرح تنظیم بازار ماه مبارک رمضان در بخش اقلام پروتئینی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ و محصولاتی نظیربرنج، روغن ، شکر، خرما، لبنیات، نان، شیرینی‌جات (زولبیا و بامیه)، حبوبات است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید