تولید در چین ارزان‌تر شد/کاهش افت قیمت تولیدکننده چین در ماه می

کدخبر: ۱۴۵۵۲۷
فشارهای ضدتورمی در صنایع چین در ماه می کاهش یافته است، در حالی که رشد قیمت مصرف‌کننده همچنان خفیف‌تر می‌شود. این موضوع بدان معناست که بانک مرکزی در صورت لزوم باید آماده تسهیلات بیشتر باشد.
تولید در چین ارزان‌تر شد/کاهش افت قیمت تولیدکننده چین در ماه می
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، در میان تلاش حزب کمونیست حاکم برای کاهش ظرفیت مازاد، قیمت تولیدکننده 2.8 درصد سقوط کرده که کمترین مقدار از سال 2014 بوده و حتی کمتر از کاهش 3.2 درصدی پیش‌بینی شده توسط اقتصاددانان مورد بررسی بلومبرگ بوده است. شاخص قیمت مصرف‌کننده نیز با رشدی دو درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده که البته اندکی کمتر از پیش‌بینی 2.2 درصدی اقتصاددانان بوده است.
 
پس از بیش از چهار سال سقوط قیمت مصرف کننده، کاهش افت قیمت درب کارخانه آخرین سیگنال از ثبات اقتصادی است. رشد قیمت مصرف‌کننده ملایم به بانک مرکزی چین اجازه داده تا تحریک‌های بیشتری را در کوتاه مدت برای تقویت رشد اقتصادی در نظر بگیرد. 

ریموند یونگ، اقتصاددان ارشد گروه بانکداری ANZ  اعلام کرد: « تهدید افت قیمت تقریبا از بین رفته است. تقاضای داخلی به ثبات رسیده و ما فشار صعودی قدرتمندی مشاهده نمی‌کنیم. ما همچنان تصور می‌کنیم بانک مرکزی چین رویکرد تطبیقی خود را حفظ خواهد کرد.» 
دفتر آمار ملی چین در پایان پنجشنبه آمار قیمتی را منتشر می‌کند. زمانی که بازارهای چین و هنگ‌کنگ بدلیل تعطیلات جشنواره دراگون بوت بسته هستند.

قیمت تولیدکننده مواد خام و مواد معدنی در ماه می کمتر از ماه گذشته کاهش یافته است. اجناس تولیدکنندگان معدن در ماه گذشته 9.6 درصد افت قیمت داشته در حالی که این کاهش در ماه آوریل 13 درصد بوده است. با وجود این، قیمت تولیدکننده مواد خام  با افتی 7.2 درصدی مواجه شده که نسبت به افت 7.7 درصدی ماه قبل از آن کاهش کمتری را نشان می‌دهد.

قیمت تولیدکننده از ژانویه 2012 تاکنون رشد نداشته است. پایان کاهش تورم ممکن است خبری خوش برای سیاست‌گذارانی باشد که در تلاش برای حفظ رشد اقتصادی 6.5 درصدی در سال جاری و کاهش ظرفیت مازاد صنایعی نظیر زغال‌سنگ و فولاد هستند. رشد اقتصادی چین در سه‌ماهه نخست سال جاری 6.7 درصدی بوده و بر اساس برآورد اقتصاددانان این رشد ممکن است در سه‌ماهه دوم به 6.6 درصد و در سه ماهه سوم به 6.5 درصد تنزل پیدا کند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید