شرح‌حال صنعت/ویژه‌نامه صنعت به جای شماره این هفته تجارت‌فردا امروز منتشر شد / انتشار 212 صفحه ویژه‌نامه روز صنعت همراه با «دنیای اقتصاد»

کدخبر: ۱۴۷۳۴۹
هفته‌نامه «تجارت فردا» در ویژه‌نامه مشترکی با روزنامه «دنیای اقتصاد» که امروز منتشر شد، به مناسبت فرا رسیدن «روز صنعت» به‌صورت اختصاصی مسائل حوزه صنعت از اقتصاد ایران را مورد بررسی قرار داده است.توزیع این مجله تنها در امروز است.

به گزارش اقتصادنیوز، این ویژه‌نامه در 7 فصل مختلف و در قالب مجموعه‌ای از گزارش‌ها، یادداشت‌ها و گفت‌وگوها به بررسی شرایط کنونی و چالش‌ها و راهکارهای صنعت در کشور پرداخته است. در این ویژه‌نامه برخی از مسائل مهم حوزه صنعت مثل «چگونگی تامین مالی»، «راهکارهای رقابت‌پذیری»، «صنایع پیشرو» و «توان فنی و مهندسی صنعت ایران» مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و پس از مروری بر شرایط نامطلوب کنونی، سازوکارهای ممکن برای خروج از رکود فعلی و دستیابی به رقابت‌پذیری و رونق صنعتی مرور شده است. یکی از مطالب جالب در این ویژه‌نامه، گفت‌وگویی است که بین رئیس اتاق بازرگانی ایران به‌عنوان نماینده بخش خصوصی و وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان نماینده بخش دولتی برگزار شده است.

محمدرضا نعمت‌زاده در این گفت‌وگو تاکید می‌کند که «نه فقط مجموعه دولت که مجموعه نظام نیز به این درک مشترک رسیده‌اند که عواقب سیاسی و اجتماعی رکود و بیکاری بسیار خطرناک شده است و به همین دلیل،‌ چند تصمیم کلیدی برای شکوفایی تولید در کشور گرفته شده است.» وی پس از بیان این اجماع سیاسی، به برخی از ابعاد اجماع سیاستی در مورد چگونگی حل مشکل نیز اشاره کرده و «حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مسائل خارجی و داخلی» را به‌عنوان یکی از پیش‌شرط‌های این راه‌حل ذکر کرده است که تاکنون پیشرفت‌های خوبی در راستای آن انجام شده است. به گفته نعمت‌زاده، درزمینه اقتصادی نیز این اجماع به‌وجود آمد که مهار تورم، اولویت بیشتری نسبت به سایر مسائل اقتصادی دارد و شرط اساسی برای افزایش سرمایه‌گذاری در کشور است.

وی همچنین به برخی از گام‌های بعدی مثل «یکسان‌سازی نرخ ارز» نیز اشاره کرده که با آرامش حاصل شده به دلیل موفقیت مذاکرات هسته‌ای، در سال جاری به انجام خواهد رسید. نعمت‌زاده به افزایش قدرت چانه‌زنی و «دیپلماسی اقتصادی» ایران نیز اشاره کرد و توضیح داد که در مذاکرات اخیر با طرف‌های خارجی، برای آنها شرط گذاشته شد که فقط بازار ایران را هدف قرار ندهند و با آوردن تکنولوژی‌های جدید به کشور، 30 درصد از محصولات تولید شده را به سایر نقاط جهان صادر کنند. به گفته وزیر صنعت، «فعال‌تر کردن بازار سرمایه»، «تعمیق بازار بدهی»، «تحرک‌بخشی به نقدینگی» و «اصلاح تفکر بنگاه‌داری در مدیران بوروکرات»؛ از جمله اولویت‌های آتی دولت برای ایجاد رونق صنعتی خواهد بود. در این ویژه‌نامه، کارشناسان متعددی هم از زوایای مختلف حوزه‌های مرتبط با صنعت کشور را مورد بررسی قرار داده‌اند.

برخی از این تحلیل‌ها نشان می‌دهد که سیاست‌های اقتصادی دولت در حوزه صنعت تنها توانسته است از روند رو به نزول صنعت که از سال 1390 آغاز شده بود جلوگیری کند، ولی نتوانسته رونق قابل قبولی در این حوزه ایجاد کند. بزرگ‌ترین مزیت تنگنای اعتباری حذف بنگاه‌های ناکارآمد و جانشینی آن با کارآفرینانی است که می‌توانند از منابع مختلف به تامین مالی بنگاه خود بپردازند؛ اما در سال‌های گذشته سیاست‌های نادرست که منافع کوتاه‌مدت را بر منافع پایدار ترجیح داده‌اند بستر ادامه حیات برای بنگاه‌های ناسالم را فراهم کرده است. سیاست تامین مالی از سوی بانک‌ها، نبود مکانیزم سنجش اعتبار صحیح و سیاست‌های ارزی نادرست از نمونه این سیاست‌های نادرست در سال‌های گذشته است؛ سیاست‌هایی که از منظر کارشناسان مختلف در ویژه‌نامه تحلیلی تجارت فردا مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. در بخش‌های دیگر این ویژه‌نامه نیز تلاش شده است به بررسی تنگناهای تامین مالی صنایع پرداخته‌ شود. همچنین تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر رفع تنگنای مالی صنایع برای خروج از سکون مورد بررسی قرار گرفته است. در سایر صفحات این ویژه‌نامه، کارشناسان علل به‌وجود آمدن گره کور در صادرات صنعتی ایران و راهکارهای رفع این علل را بررسی کرده‌اند. همچنین قوانین و مقررات مزاحم و چالش‌های پیش رو در حوزه قانون‌گذاری برای تحرک بخشی به بدنه صنعت از منظر کارشناسان مورد کنکاش قرار گرفته است. فصل پایانی ویژه نامه تحلیلی صنایع به بررسی خدمات در حوزه صنعت اختصاص دارد.

خدمات بیمه‌ای، خدمات فنی مهندسی، خدمات لیزینگ و خدمات حمل‌و‌نقل 4 بخش از حوزه خدمات در بخش صنعت است که در تحلیلی‌ترین ویژه‌نامه صنعت ایران مورد بررسی قرار گرفته است. مدیران و صاحبان صنایع بیش‌ از هر کسی با تنگناها، موانع و مشکلات حوزه صنعت روبه‌رو شده‌اند.

ویژه‌نامه صنعت تجارت فردا در بخش پایانی، در قالب چند گزارش ویژه به گفت‌و‌گو با برخی از صاحبان صنایع پرداخته است. گفت‌و‌گوهایی که آیینه مشکلات، چالش‌ها و بیم و امید صاحبان صنایع است. ویژه‌نامه مشترک هفته‌نامه تجارت فردا و روزنامه دنیای اقتصاد روز شنبه 19 تیرماه در قالب ضمیمه روزنامه «دنیای‌اقتصاد» منتشر شده است و تنها در همین یک روز توزیع می‌شود. شماره 184 «تجارت فردا» نیز 26 تیرماه منتشر خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید