نیم‌قرن با اقتصاد ایران،25 مرداد

آب دریای خزر روز به روز شیرین‌تر می‌شود

کدخبر: ۵۱۵۱۷۰
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
آب دریای خزر روز به روز شیرین‌تر می‌شود

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

25 مرداد 1362؛ 2 تروریست اقتصادی به‌عنوان مفسد فی‌الارض به اعدام محکوم شدند

دادگاه انقلاب ویژه امور صنفی، دو تن از تروریست‌های اقتصادی را مفسد فی‌الارض شناخت و به اعدام محکوم کرد.

هفت تن از اعضای یک باند که با صدور نامه‌های تقلبی ادارات و وزارتخانه‌ها و دریافت حواله‌های آهن‌آلات از مرکز تهیه و توزیع فلزات به نام یک شرکت واهی، آهن‌آلات تحویل می‌گرفتند و در بازار آزاد به چیزی برابر قیمت می‌فروختند در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی امور صنفی تهران به ریاست حجت‌الاسلام محمود عزیزیان حاکم شرع و رئیس دادگاه محاکمه شدند.

آقای کلهر، دادستان دادسرای انقلاب اسلامی امور صنفی در مورد مجازات متهمین گفت: خبرهایی که به ما داده شده در ابتدای تشکیل پرونده، وزن آهن‌هایی که از این راه و از این ممر بیرون آمده، بالغ‌بر چهار هزار تن بوده ولی آنچه ما در پرونده فعلا توقیف کردیم و مدارک برای آن داریم حدود 400 تا 500 تن بوده که اینها بیرون می‌آمده و به فروش می‌رفته و مازاد نرخ دولتی و بازار آزادش را چهار قسمت می‌کردند. دو قسمت را کسی که در مرکز گسترش بوده و حواله‌ها و پرونده‌ها را می‌سوزانده می‌خورده و دو قسمت دیگرش را دو نفر دیگر که خودشان مقصر هستند می‌بردند که در این رابطه آن کسی که در مرکز گسترش هست،‌ حدود 3.5 تا 4 میلیون تومان استفاده کرده و پول برده است.

نتیجه این محاکمه این شد که ما تصمیم گرفتیم این باند را به طور کلی متلاشی کنیم و اعضای آن را به اشد مجازات برسانیم. بنابراین دو نفر آنها (ردیف اول و دوم نعمت‌ا... اسداللهی و حسن کوچکعلی) محکوم به اشد مجازات مفسد فی الارض و بقیه به زندان‌های طویل‌المدت و عده‌ای هم که جرمشان در سطح پایین‌تری بوده به تعزیر شلاق محکوم شدند و حکم درباره آنها اجرا خواهد شد.

برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تقدیم مجلس شد

برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز توسط مهندس میرحسین موسوی، نخست‌وزیر به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد تا پس از بحث و بررسی تصویب شود.

نخست‌وزیر گفت: برنامه‌ریزی در کشور ما و طبیعتاً در جمهوری اسلامی کار نویی است؛ یعنی قدم‌های اولی است که در این راه برداشته می‌شود.

البته تلاش‌هایی در این برنامه‌ریزی شده تا از تمام نیروهای متعهد و از تمام نیروهای مردمی در سطح کشور استفاده شود و براساس وضعیت و امکاناتی که کشور ما داشته سعی شده است که از امکانات بومی و خاص این کشور بهترین استفاده‌ها بشود برای اینکه یک برنامه‌ای تدوین و تنظیم شود. منتها طبیعی است چه در انتخابات ملاک‌ها و ارزش‌هایی که باید حاکم بر این برنامه‌ها باشند و چه ارقام و آمار و چه دادن اولویت‌ها، ما قدم‌های اولیه را برمی‌داریم.

البته ظرف پانزده ماهی که به این کار پرداخته، تلاش زیادی به کار رفته است و مساله برنامه‌ریزی یکی از دشوارترین وظایفی بوده که دولت فعلی به پایان می‌رساند و تقدیم مجلس می‌کند.

25 مرداد 1372؛ آب دریای خزر روز به روز شیرین‌تر می‌شود

نتایج مرکز تحقیقات شیلات نشان می‌دهد میزان شوری آب دریا در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یافته است و اندازه‌گیری‌ها حکایت از این دارد که آب دریا روز به روز شیرین‌تر می‌شود.

دکتر بنازاده، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس انجمن علوم و فنون دریایی ایران گفت: یکی از علل افت شوری آب دریا، ورود آب رودخانه‌ها، باران و یا چشمه‌های آب‌شیرین زیرزمینی در عمق دریا است.

وی افزود: در حال حاضر 70 تا 80 درصد از آب ورودی به دریای خزر از طریق رودخانه ولگاست و آب این رودخانه نیز به دلیل ذوب شدن یخ‌های نواحی شمالی روسیه به شدت افزایش یافته است.

وی افزود: به منظور پیشگیری از زیان احتمالی به شهرهای حاشیه دریای خزر، علاوه‌بر ایجاد سد و دیواره ساحلی باید سعی شود قسمتی از آب ورودی به این دریا به دریای آزاد هدایت شود.

25 مرداد 1382؛ بزرگ‌ترین خاموشی تاریخ در آمریکا و کانادا

آمریکا و کانادا به‌طور مشترک درباره علت قطع برق و خاموشی در بیشتر نقاط این دو کشور تحقیق می‌کنند.

اسکات مک کلان، سخنگوی کاخ سفید که جرج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا را در سفر به کالیفرنیا همراهی می‌کند، گفت: آمریکا و کانادا موافقت کرده‌اند گروه مشترکی را مسوول بررسی علل قطع برق اخیر در این دو کشور و یافتن راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از خاموشی دوباره کنند.

مک کلان افزود: ریاست این گروه را اسپنسر ابراهام، وزیر انرژی آمریکا و هرب دالیوال، وزیر صنایع طبیعی کانادا به عهده خواهند داشت.

خاموشی شب گذشته برای پنجاه میلیون نفر در آمریکا و کانادا بزرگ‌ترین خاموشی در تاریخ و آمریکا بود.

خاموشی برق 24 ساعته نیویورک موجب شد تا هزاران تن از جهانگردان خارجی در نیویورک سرگردان، نگران و عصبی از آمدن به شهر رویاها پشیمان شوند.

شبکه مترو و قطارهای بین شهری نیویورک همچنان متوقف است و صدها هزار نفر به اجبار در خانه‌های خود مانده‌اند.

گفتنی است عصر روز پنج‌شنبه برق شش ایالت آمریکا در ساعت چهار و ده دقیقه به وقت محلی ناگهان قطع شد.

این خاموشی در ایالت‌های نیویورک، پنسیلوانیا، نیوجرسی، ارمونت، آیوا و بخشی از ایالت میشیگان و نیز شهر تورنتوی کانادا صورت گرفت و صنعتی‌ترین و تجاری‌ترین مناطق آمریکا را هدف قرار داد.

مردم سوریه خودرو ایرانی را بر کره‌ای ترجیح می‌دهند

مردم سوریه خرید خودروهای ایرانی را به دلیل کیفیت، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش بهتر به خودروهای کره‌ای ترجیح می‌دهند.

حاج خلیل‌العبد، مدیرعامل شرکت سلطان که نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش ایران‌خودرو را به عهده دارد، گفت: نمایندگی ایران‌خودرو در سوریه با توجه به حسن سابقه و اعتماد توانسته است که نظر مردم و بازرگانان این کشور را به تولیدات ایران‌خودرو جلب کند.

وی اظهار کرد: در سومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو سوریه موسوم به «سیراتو 2003»  وزیر حمل‌و‌نقل سوریه در بازدید از غرفه ایران‌خودرو، سمند را برای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل شهری این کشور مناسب خواند.

مدیرعامل شرکت سلطان نیز با اشاره به خدمات پس از فروش گسترده محصولات ایران‌خودرو در سوریه افزود: در 28 شهریور سه نمایشگاه فروش محصولات ایران‌خودرو وجود دارد.

حاج خلیل‌العبد افزود: در میان 8 سایت تولید پژو 206 در دنیا ایران‌خودرو رتبه سوم را دارد.

وی با تاکید بر کیفیت مطلوب محصولات ایران‌خودرو گفت: به منظور رفاه حال دارندگان محصولات ایران‌خودرو تکنسین‌های مجرب در صورت بروز هرگونه مشکلی برای محصولات به محل اعزام می‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید