بررسی وضعیت بازار کار ایران

خروج اجباری شاغلان از بخش صنعت

کدخبر: ۵۳۱۷۹۴
بررسی آمارهای اشتغال در نیمسال نخست، حاکی از دو روند اجباری در نیروی کار است: کاهش جمعیت فعال و خروج از بخش صنعت و کشاورزی.
خروج اجباری شاغلان از بخش صنعت

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: 

بررسی گزارش مرکز آمار درباره اشتغال ۶ماه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد که جمعیت فعال اقتصادی در این زمان نسبت به سال گذشته کاهش ۳/ ۰درصدی داشته و این افراد به‌طور کل از بازار کار خارج شده‌اند. همچنین در نیمسال نخست، به‌دلیل رکود اقتصادی تولید و کشاورزی، سطح شاغلان در بخش کشاورزی ۸/ ۱درصد و در بخش صنعت ۳/ ۰درصد کاهش یافته‌اند و به بخش خدمات مهاجرت اجباری کرده‌اند.

p06 copy

بررسی‌های یک پژوهش نشان می‌دهد در 6 ماه ابتدایی سال جاری جمعیت غیرفعال اقتصادی نسبت به بازه مذکور در سال گذشته 3/ 0درصد افزایش پیدا کرده است. این به آن معناست که برخی افراد شغل خود را از دست داده و عده‌ای دیگر از یافتن شغل موردنظر خود ناامید شده‌اند. البته افزایش جمعیت غیرفعال اقتصادی فقط مربوط به مردان بوده، زیرا در همین بازه زمانی نسبت اشتغال زنان 1/ 0درصد افزایش و جمعیت غیرفعال آن‌ها 1/ 0درصد کاهش یافته است.

 افزایش اشتغال زنان در 6 ماه ابتدایی سال حاوی دو نکته است. اول اینکه با وجود افزایش فعالیت اقتصادی زنان در بازه زمانی مذکور، اشتغال زنان در دهه گذشته و به‌خصوص پس از شیوع کرونا روند نامطلوب و کاهشی را طی کرده است. از سوی دیگر این بررسی، مربوط به پیش از آغاز مهرماه و اختلال‌های اینترنت بوده و بیانگر شرایط فعلی اشتغال نیست. علاوه بر این، گزارش «بررسی بازار کار در شش ماه نخست سال‌های 1400 و 1401» نشان می‌دهد اشتغال در قسمت‌های کشاورزی و صنعت رو به کاهش است و این مساله تبعاتی مانند کاهش رشد اقتصادی به‌خصوص در بخش صنعت و کشاورزی را به همراه خواهد داشت.

 

تغییرات فعالیت اقتصادی

بر اساس گزارش مرکز آمار، وضعیت بازار کار در ایران نشان‌دهنده این است که جمعیت غیرفعال در شش ماه ابتدایی سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 3/ 0درصد افزایش داشته است. این به این معنی است که نرخ مشارکت اقتصادی 3/ 0درصد کاهش یافته است. همچنین نسبت اشتغال 2/ 0درصد و بیکاری 1/ 0درصد کاهش را تجربه کرده‌اند. در واقع یکی از علل کاهش نرخ بیکاری در سال 1401 افزایش جمعیت غیرفعال بوده است. نسبت اشتغال نیز به‌رغم افزایش حدود 138هزارنفری جمعیت شاغل 2/ 0درصد کاهش یافته است.

 اشتغال در شهر و روستا

جمعیت غیرفعال شهر در شش ماه نخست سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل به مقدار 1/ 0درصد افزایش داشته است. در مقابل می‌توان گفت نسبت بیکاری 1/ 0درصد کاهش را تجربه کرده است و تغییری در نسبت اشتغال جمعیت شهری دیده نمی‌شود. اما برای جمعیت روستایی در همین بازه زمانی نسبت جمعیت غیرفعال  7/ 0درصد افزوده شده است. همچنین نسبت اشتغال با کاهش 8/ 0درصدی مواجه شده است. نسبت جمعیت بیکار روستایی نیز 1/ 0درصد افزایش داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید