نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 17 فروردین

اعطای مجوز فروش قطعات بوئینگ و جنرال الکتریک به ایران

کدخبر: ۵۶۵۰۹۸
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
اعطای مجوز فروش قطعات بوئینگ و جنرال الکتریک به ایران

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.

در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

17 فروردین 1353؛ روی کارون سد جدید بسته می‌شود

بر روی رودخانه کارون یک تا سه سد جدید بسته خواهد شد، ارتفاع سدهای شهناز و کورش کبیر افزایش خواهد یافت و برای ایجاد چند سد در خراسان مطالعاتی آغاز می‌شود.

دکتر ایرج وحیدی، وزیر آب و برق تاکید کرد: هر گاه سدهای موجود کشور وجود نداشت بارندگی‌های امسال و اواخر سال گذشته که موجب زودتر آب شدن برف‌های زمستانی نیز شد، خسارات زیادی به مردم کشور ما وارد می‌ساخت. این وضع به‌خصوص در آذربایجان مشهود بود و ماموران و مسوولان سدها با توجه کامل به وظایف خود در لحظات حساس عمل کردند.

وزیر آب و برق گفت: بر روی رودخانه کارون یک تا سه جدید در بالای سد محمدرضاشاه کبیر احداث خواهد شد. تعداد دقیق سدهای اضافی پس از بررسی‌های فنی و اقتصادی معلوم می‌شود.

17 فروردین 1383؛ آبادگران بودجه 1383 را بازنگری می‌کند

احمد توکلی، منتخب دوم تهران برای مجلس هفتم از بررسی مجدد بودجه سال 1383 توسط آبادگران خبر داده است.

وی اعلام کرد: آبادگران با حذف و کم و زیاد کردن اعتبارات برخی برنامه‌ها، دستگاه‌ها و طرح‌ها سعی خواهند کرد از آنچه که وی تبعیض‌های ناروا توصیف کرده است، بکاهند.

وی برنامه چهارم توسعه را نیز الگوی تعقیب‌شده صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی توصیف کرده و گفته است که مجلس ششم در نظر دارد با عجله و بدون کارشناسی لازم لایحه برنامه چهارم را به قانون تبدیل کند؛ یعنی همان بلایی که بر سر بودجه 83 آمد.

توکلی اضافه کرد: منتخبان مجلس هفتم با تشکیل گروه کاری بررسی برنامه چهارم می‌توانند مطالعات مقدماتی را آغاز کنند تا اگر مجلس ششم به روش غیرقابل دفاع آن را تصویب کرد؛ راه اصلاح و بررسی را مشخص سازند.

تحقیق و تفحص از ماجرای رشوه‌گیری «استات اویل» انجام می‌شود

مجلس شورای اسلامی به طرح تحقیق و تفحص از ماجرای رشوه شرکت استات اویل که ازسوی شمس‌الدین وهابی، نماینده تهران ارائه شده بود، رای داد.

طاهره رضازاده، مخبر کمیسیون انرژی در توضیح این طرح گفت: توضیحات وزیر نفت در جلسه کمیسیون در این باره قانع‌کننده نبود و با این حساب اطلاع بیشتری به‌دست نیامد، حتی گروهی که از طرف وزارت اطلاعات به نروژ برای بررسی جریان رفته بودند، اطلاع زیادی به دست نیاوردند.

درخصوص این رای‌گیری توسط نمایندگان تشکیک و رای‌گیری با ورقه انجام شد که از تعداد 198 نماینده حاضر تعداد 125 رای اخذ شد که از این تعداد 122 رای سفید (مثبت) و تعداد 3 رای کبود (منفی) بود که براساس آن طرح تحقیق و تفحص از ماجرای رشوه شرکت استات اویل به تصویب نمایندگان ملت رسید.

17 فروردین 1393؛ مجوز فروش قطعات بوئینگ و جنرال الکتریک به ایران

همزمان با پایان مذاکرات سه روزه کارشناسی میان ایران و 1+5 در وین که مقامات ایرانی آن را مثبت و مفید ارزیابی کردند، یک مقام آمریکایی تاکید کرد که دو طرف در ماه آینده تهیه پیش‌نویس توافق جامع را آغاز خواهند کرد.

ازسوی دیگر، خبرگزاری رویترز گزارش داد که شرکت بوئینگ، بزرگ‌ترین کارخانه هواپیماسازی جهان موفق شده است مجوز فروش قطعات یدکی هواپیما به ایران را از وزارت دارایی آمریکا بگیرد. همزمان جنرال الکتریک، بزرگ‌ترین موتورساز و قطعه‌ساز هواپیما هم اجازه یافته برای تعمیر هواپیماهای ایرانی اقدام کند.

خبرگزاری رویترز در خبری اختصاصی نوشت که وزارت دارایی آمریکا به بوئینگ اجازه داده با توجه به توافق‌نامه ژنو بر سر برنامه هسته‌ای ایران، قطعات مشخصی از محصولات خود را که مصارف بازرگانی و تجاری دارد به ایران بفروشد.

ریک کندی، سخنگوی جنرال الکتریک هم اعلام کرد که وزارت خزانه‌داری آمریکا با درخواست این شرکت برای سرویس‌دهی 18 موتوری که اواخر دهه 1970 به ایران فروخت، موافقت کرد. این موتورها در تسهیلات متعلق به جنرال الکتریک با شرکت ام‌تی‌یوآئرو انجینز آلمان که برای انجام این کار مجوز دارد، سرویس‌دهی خواهند شد.

کندی گفت: مقامات جنرال الکتریک با مقامات شرکت ایران ایر و ام‌تی‌یو به‌منظور گفت‌و‌گو در مورد نیازهای ایران، هفته آینده در استانبول دیدار خواهند کرد.

تحلیلگران تاکید می‌کنند این فروش به شرکت‌های آمریکایی کمک خواهند کرد تا در صورت گسترش لغو تحریم‌ها، موقعیت فروش هواپیماهای جدید به ایران را داشته باشند. یک مقام بلندپایه ایرانی در نوامبر گذشته به رویترز گفته بود، ایران در صورت لغو کامل تحریم‌ها ممکن است 250 تا 400 فروند هواپیمای جدید بخرد.

فروش آپارتمان با قیمت‌های 1392

هر سال طبق اعلام مشاوران املاک در مناطق مختلف تهران، در فروردین‌ماه قیمت جدید به بازار فروش مسکن اعلام نمی‌شود و واحدهای عرضه‌شده به بازار خرید در این ماه همان آخرین قیمت‌های سال پیش هستند با این حساب متقاضیان می‌توانند در فروردین‌ماه واحد موردنظر خو را با قیمت سال قبل خریداری کنند.

حتی برخی از مشاوران املاک به وضوح به این نکته اشاره می‌کنند. برای مثال؛ روز گذشته بنگاهداری برای معرفی یک فایل فروش تاکید کرده است: «خرید بهاره با قیمت سال 92» یک واحد 70 متری در بلوار تعاون با قیمت 230 میلیون تومان.

 

نرخ‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران

محله

متراژ (مترمربع)

عمر بنا (سال)

قیمت هر مترمربع (تومان)

خوش

36

-

3.270.000

یافت‌آباد

53

-

1.900.000

مرتضوی

52

-

2.450.000

کامرانیه

52

بازسازی

5.190.000

حافظ

46

-

2.600.000

انقلاب

46

-

3.860.000

جیحون

49

-

3.100.000

اختیاریه

57

-

6.000.000

کرمان

58

4

4.200.000

اشرفی اصفهانی

61

-

4.300.000

بلوار تعاون

70

-

3.280.000

طرشت

67

نوساز

4.000.000

تهرانپارس

70

یکساله

3.850.000

 

واردات 3 میلیارد دلار خودرو

طبق آمار گمرک در سال 92، حدود 3 میلیارد دلار خودرو به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال 91 رشد داشته است.

براساس آمار منتشرشده در 12 ماه سال گذشته 3 میلیارد دلار خودرو به کشور وارد شده است.

در سال گذشته 78 هزار و 785 دستگاه خودرو وارد کشور شده است که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال 91 نزدیک به 7.54 درصد رشد داشته است.

همچنین در سال 91 حدود 73 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده بود. این در حالی است که در ماه‌های پایانی سال گذشته واردات خودرو با حجم بیش از 2500 سی‌سی به کشور ممنوع شد. همچنین صادرات کشور در 12 ماه سال گذشته با احتساب میعانات گازی 41 میلیارد و 628 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 91 حدود 43 صدم درصد رشد دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید