نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 18 اردیبهشت

تولید پژو 2008 با قیمت 90 میلیون تومان

کدخبر: ۵۷۱۵۷۵
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
تولید پژو 2008 با قیمت 90 میلیون تومان

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

18 اردیبهشت 1353؛ برای خانه‌سازی به بخش خصوصی زمین داده می‌شود

برای احداث واحدهای مسکونی به خصوص اجرای طرح‌های آپارتمان‌سازی، دولت به بخش خصوصی زمین با قیمت ارزان واگذار می‌کند.

هدف دولت از اجرای این برنامه که به خصوص پس از رفع مشکل کمبود مصالح ساختمانی به ویژه سیمان توسعه خواهد یافت. احداث مسکن با قیمت ارزان برای مردم و همچنین تامین زمین کافی برای پارک‌ها و مدارس و بیمارستان و دیگر تاسیسات عمومی است.

این مطلب را همایون جابرانصاری، وزیر جدید آبادانی و مسکن (مسکن و شهرسازی) اعلام کرد. وی افزود: هدف دولت از خرید زمین‌های بزرگ خارج از محدوده تهیه و تامین زمین موردنیاز طرح‌های رفاهی و درمانی مردم شهرها در آینده است.

18 اردیبهشت 1363؛ حل دائمی مشکل آب یزد با انتقال آب کارون امکان‌پذیر است

استاندارد یزد گفت: از آنجا که منابع زیرزمینی آب استان به شدت رو به کاهش است، راهی جز انتقال آب از یکی از شاخه‌های رودخانه کارون در استان چهارمحال و بختیاری به یزد وجود ندارد.

علی‌اصغر گرانمایه افزود: برای این کار پروژه بزرگی وجود دارد بین 10 تا 18 میلیارد تومان بودجه بسته به آنکه آب مورد انتقال صرفا برای شرب و بهداشت باشد و یا برای شرب، بهداشت و صنعت، لازم است اعتبار موردنیاز مطالعاتی فاز اول طرح نیز در سال جاری 40 میلیون تومان برآورد شده و متجاوز از 15 سال زمان می‌برد تا به طور کامل اجرا شود.

18 اردیبهشت 1393؛ دلار پتروشیمی‌ها در راه بازار

خبرها حکایت از توافق چند وزارتخانه دولتی با پتروشیمی‌ها برای تقویت ورودی ارز در بازار آزاد دارد.

بنابر اطلاعات دریافتی پس از کاهش تولید برخی محصولات پتروشیمی وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف حمایت بازار داخل، صادرات این محصولات را محدود کرد. همزمان با این اتفاق، قیمت محصولات پتروشیمی در بازار جهانی افت کرد. این دو عامل موجب شد ورودی ارز پتروشیمی‌ها که عموما به صورت حواله ارزی بود، تضعیف شود.

این تضعیف ورودی زمینه‌ساز نوسان در بازار شد؛ اما اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که پتروشیمی‌ها در کلیات با دستگاه‌های دولتی مرتبط به توافق رسیده اند و در حال چانه‌زنی برای تعیین قیمت داخلی هستند.

رفع محدودیت‌های بین‌المللی در این حوزه نیز که پس از توافق ژنو حاصل شده به افزایش حجم آن کمک می‌کند. در کنار تقویت ورودی ارزی، زمینه استفاده از اعتبارات اسنادی نیز فراهم شده است و به فهرست بانک های همکار با ایران چند بانک ژاپنی و عمانی نیز اضافه شده است. پیش‌بینی می شود با تحقق این دو اتفاق، ثبات در بازار تقویت شود.

ورود سالانه 20 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور

رئیس‌کل گمرک ایران با اشاره به ورود سالانه 20 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور گفت: هر یک دلار به معنای یک اشتغال در بیرون از کشور است.

مسعود کرباسیان افزود: به کارگیری فناوری نوین بهترین راه‌حل برای بهبود خدمات در گمرک است.

کمترین قیمت ملک کلنگی در تهران

اطلاعات حاصل از مرکز آمار در پاییز 92 درباره فروش واحدهای معامله‌شده هر مترمربع یا همان زمین کلنگی با کاربری مسکونی نشان‌ می‌دهد که بیشترین افت قیمت املاک کلنگی در پاییز سال 92 نسبت به تابستان همان سال در تهران مربوط به منطقه 13 تهران است.

طبق گزارش مرکز آمار کمترین قیمت معامله‌شده ملک کلنگی در منطقه 13، متری 2 میلیون تومان و بیشترین قیمت معامله‌شده بابت هر مترمربع در این منطقه 8 میلیون و 988 هزار تومان و متوسط قیمت، متری 4 میلیون و 380 هزار تومان اعلام شده است.

کمترین قیمت معامله‌شده املاک کلنگی در منطقه 14 (پرستار، نبرد و بخشی از 17 شهریور) کمترین قیمت معامله‌شده ملک کلنگی متری یک میلیون و 435 هزار تومان اعلام شده است.

تولید پژو 2008 با قیمت 90 میلیون تومان

پژو 2008 و پژو 301 به عنوان دو محصول جدید شرکت پژو در ایران تولید خواهند شد. پژو 2008 که یک خودرو شاسی‌بلند است حدود 3 سال پیش به بازارهای جهان عرضه شده است.

قرار است این خودرو با سرمایه‌گذاری مشترک پژو ایران خودرو در شرکت ایران خودرو تولید شود که برای این کار نیاز به ایجاد خط مونتاژ جدید در شرکت ایران‌خودرو است پژو 301 نیز به عنوان یکی دیگر از محصولات جدید شرکت پژو در ایران تولید خواهد شد که این خودرو حدود 2 سال است در بازار چین عرضه می‌شود.

این محصول با مشارکت شرکت پژو و دانگ فنگ چین در این کشور تولید و عرضه می‌شود. برای تولید این خودرو در ایران نیاز به ایجاد خط مونتاژ و سالن رنگ جدید نیست و امکان استفاده از سالن‌های موجود برای تولید آن وجود دارد؛ ولی قالب‌های خودرو باید تولید شوند.

در حال حاضر پژو 2008 در بازارهای جهانی حدود 18 هزار دلار و پژو 301 حدود 15 هزار دلار عرضه می‌شود. طبق برآوردها قیمت پژو 301 در ایران بالای 60 میلیون و قیمت پژو 2008 نیز بالای 90 میلیون تومان خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید